Lähiaikoina on mediassa ollut taas useita tarinoita
itsemurhista, tai niiden epäonnistuneista yrityksistä, joiden seurauksena
henkiin jäänyt on silloin passitettu pakkohoitoon päävammaiseksi leimattuna ja
sitä vapaudenrajoitustoimenpidettä on hehkutettu hänen auttamisenaan. Minusta
asialla on toinenkin, täysin vaiettu puoli, jota olen mielessäni
pohdiskellut. Erityisesti silloin,
kun omasta ystävä- ja tuttavapiiristäni joku on päätynyt tuohon tekoon. Kaikki heistä, jotka tunsin niin
läheltä, että tiesin teon taustan, olivat käsitykseni mukaan valinneet itse sen
vakaasti harkiten, eikä missään satunnaisessa mielenhäiriössä.
Tein kerran, kauan sitten, huolellisesti ja ajan kanssa
harkiten itselleni arvokartan tärkeimmistä arvoistani. Tarvitsin sitä
saadakseni silloin rauhan monien vaikeiden ja elämänkokoisten valintojeni taustatueksi. Kartasta on ollut minulle usein selkeää
käyttöä uusien ongelmien ja valintojen työstövälineenä itselleni. Arvojeni tärkeysjärjestys ei ole
vuosien aikana juurikaan muuttunut, tilanteiden vaihdellessa. Vaikka olen tehnyt
yhteiskunnallisesti keskeisimmän elämäntyöni muiden ihmisten tavoitteiden tukijana ja ehkä poikkeavan kiinteässä henkisessä
symbioosissa heidän kanssaan, minulle tärkein arvo on silti koko ajan ollut
yksityisyys. Sekä omani, että
ammatillisen työkentelyni satojen kanssaoppijoiden.
Tähän yksityisyyteen liittyy vahvasti se suuri eettinen
kysymys, että onko ihmisen auttamista, jos hänen, kenties tärkein ja lopullisin
yksityinen valintansa keskeytetään tavallaan väkivaltaisesti ja yhteiskunnan
sekä lääketeollisuuden keinoilla.
Häntä estetään toteuttamasta omaa vakaata valintaansa. Sama asia liittyy käsitykseeni
laillistetusta eutanaasiasta, jonka kannattaja olen aina ollut. Siis tilanteessa, jossa lähtijän tahto
on todistettavasti ilmaistu mitattavissa olevissa täysissä sielun voimissa,
mutta fyysiset rajoitteet estävät häntä toteuttamasta sitä itsenäisesti.
Minusta useassa tapauksessa oman lähtönsä
ajan ja muodon päättäminen on sellainen elämään kuuluva perusoikeus,
jota sivistyksen nimissä ei saisi ihmiseltä evätä.
Käsitykseni tästä asiasta perustuu paljolti siihen, että ne
sellaiset oman fyysisen kuolemansa hetken itse valinneet, jotka tunsin niin
hyvin, että minulla on mahdollisuus ja riittävät tiedot heidän valintansa
syihin ottaa henkilökontaista kantaa,
eivät missään tapauksessa, edes tekohetkellä olleet mielestäni
henkisesti sairaita, tai muutoin holhouksen tarpeessa, vaan älykkäitä,
sosiaalisia ja harkitsevia yksilöitä. Heillä on ollut käsitykseni mukaan erittäin painavat henkiset,
fyysiset, sosiaaliset tai
aatteelliset syyt valintaansa. Siksi minusta on omituista, että näin
suureen, lopulliseen ja ratkaisevaan tekoon kyenneet saavat leiman henkisen
vamman kantajina. Sellaisen, joka olisi jollain ylihinnotetulla kemikaalilla ajan kanssa
poistettavissa. Samalla, kun
toisen ihmisen hengen todistetusti anastaneita, tai sen varmasti aiheuttavia
huumeita levittäviä, käsitellään useimmiten täysijärkisinä, usein jopa
poikkeuksellisen älykkäinä, eikä passiteta suoraan hoitoon
vankimielisairaalaan.
Toinen puoli asiaa onkin sitten nämä
”epäonnistuneet” ja avunhuudoksi
tulkittavat itsemurhayritykset. Niissä minua mietityttää se huolellinen
ennakkosuunnittelutyö, jolla sellaista huomiota haluava varmistaa ja organisoi,
että apu saapuu ajoissa. Mitenkään väheksymättä sitä, että he varmasti ovat
tilanteessa, jossa heidän omat keinonsa tai voimansa eivät heidän mielestään
riitä siitä selviämiseen. Siinä
lääketieteellinen näkemys heidän, ainakin väliaikaisesti, vammaisesta
mielestään saattaakin todella olla oikeassa. Mielen todellinen sairaustila
on mielestäni kysymyksessä silloinkin, kun tällainen teko valitaan selkeällä koston tai kenties
läheisten haavoittamisen tavoitteella. Minusta on jotenkin mahdoton uskoa, että
jos ihmisen lopullinen harkittu päätös on oman kuolemansa tavan ja ajankohdan
valinta, hänen järkensä ei riittäisi sen tekemiseen siten, ettei paluuta ole
muiden auttamanakaan.
Minusta vapaata omaa tahtoaan ja pitkällistä huolellista
harkintaa noudattaen tehty valinta
tällaisen lopullisen ja vain itseään koskevan ratkaisun toteuttamiseksi,
on sellaista yksityisyyttä, johon mielestäni luvaton puuttuminen on
vääränlaista apua ja inhimillisyyttä. Samoin kuin sen henkinen kriminalisoiminen
murha sanalla tai muukaan leimaaminen. Niitä, jo hämmästyttävän useita kyllin hyvin tuntemiani
lähimmäisiä, joiden vaellus tässä inkarnaatiossa on päättynyt itse valittuna
hetkenä ja tavalla, pidän edelleen sekä vahvoina, että kyllin rohkeina
valitsemaan sen etenemistavan, joka heidän omassa tunne-, järki-, ja käsitemaailmassaan oli heille tarkoituksenmukaisin.
Siksi haluan muistaa heidät rohkeina oman tiensä sekä
valinneina, että kulkeneina. Vastuullisina omista päätöksistään loppuun
asti. Minusta ne taustalla olleet
syyt, jotka johtivat lähtöpäätökseen, ovat juuri sitä yksityisyyttä, joka on
jokaiselle sitä jälkileimaamatta suotava.
MJK
Hieno kirjoitus! Kiitos Matti :-)
VastaaPoista