Oppimisprosessin ydintä käsittelevä kirjaprojektini takkuilee
edelleen. Ajatuksia tulee ja menee hallitsemattomasti. Niiden rajaton massa
roiskuu tulvana päälleni. Pelkistyskykyni, tai oikeastaan sen nyt ilmennyt puute, loikkaa uniini jokaöisenä painajaisena.
Aamut valkenevat kaaoksen ja väsymyksen ameeboina. Selkeät ajatukset, jos niitä
yöllä oli, katoavat pimeyden mukana. Eivätkä palaa. En ole enään varma, pettääkö muistini lopullisesti, vai eikö
pääni suorituskyky riitä tärkeiksi kokemieni havaintojen prosessoimiseen
kirjalliseen muotoon. Tajuamieni oppimisprosessin
avainkohtien määrä kasvaa eksponentaalisesti, vaikka tavoitteeni oli tiivistää
se murto-osaan aikaisemmista versioistaan.
Aivoni tuottavat nyt ympärivuorokautisesti käsitteitä ja oivalluksia, joita en ehdi edes kirjata,
ennenkuin ne katoavat jälleen hallitsemattomaan tajunnan virtaan. Työni olisi nyt vaskata sieltä ne harvat
kultahiput, jotka auttaisivat lukijoitani sitten, kun en ole enää niitä
selittämässäkään. Jokainen uusi
oivallus poikii kaverikseen kymmenen vielä tärkeämpää. Niin minusta koko ajan
tuntuu.
Olen keskittynyt pitämään mieleni avoimena ja kirjoittanut
omalla tavallani muistiin havaintoja, joita olen tehnyt. Sovitettuina luonnollisesti
juuri ammatillisen valokuvaopetuksen suodattimen läpi ja minulle ominaisen
selitystapani latistamina.
Hämmästyttävintä on ollut
se, kuinka usein ja tarkasti ne ovat korreloineet muihinkin ammattialoihin ja
koko elämään. Samoin se, kuinka päivänselviä asioita ne ovat, kun ne ovat
edessäni verbaalisessa muodossa. Minun ymmärtämilläni sanoilla.
Kun olen editoinut niitä muidenkin ymmärrettäviksi, olen
törmännyt hallitsemattomaan rajoitteeseen. Se on tekijänoikeuteen liittyvältä tuska, etten tiedä
enkä muista, mistä ne ehkä ovat, jossakin muodossa, peräisin. Enkä sitäkään,
onko mukana jopa tarkka jonkun muun jäsentämä sanamuotokin. Monenko saman peräkkäisen
sanan lauseesta tulee kirjallinen tai tiedollinen plagiaatti? Onko tietokirjallisuudessa sellaista käsitettäkään? Vaikka niillä ei olisikaan enää mitään yhteyttä
siihen lähteeseen, joka kyseisen näkemyksen synnytti.
Minä en sitä tiedä, enkä muista. Minulla ne ovat muodossa,
joka on liimautunut ja muuntunut mieleeni, minun omaksi totuudekseni. Minä uskon
niiden olevan tärkeitä ja pohtimisen arvoisia. Mutta kuka on havainnon
alkuperäinen isä? Vai ovatko ne
ihmiskunnan yhteistä tietoperimää, jota tulisikin levittää kaikkien iloksi?
Kuvista minulla on käsitys, tai ainakin
mielipide, milloin on kysymys kopioista tai uudesta alkuperäisteoksesta.
Ainakin silloin, kun niitä voidaan visuaalisesti verrata. Mutta miten verrata juridisesti omiaan ja
lukemattomia muita maailman ajatuksia ja sanoja? Joita on ehkä lukenut tai kuullut. Jotain tajunnut ja jotain ei. Valveillako vai unessa?
Ainakin seuraavat ajatukseni ja lauseeni ovat minulle nyt
tuolla harmaalla alueella. Minulle totta, mutta kenen luoma oli alkuperäinen
päätelmä? Onko sillä henkistä tai
juridista merkitystä? Näitä asioita saa, ja mielestäni tuleekin ajatella. Mutta onko näiden ajatustensa kirjoittaminen ja saattaminen muidenkin ulottuville jonkun muun oikeuksien polkemista?
Oppimisesta
- Ihminen itse on oman
toimintansa pahin rajoittaja.
Selittää hän tekemättömyytensä valinnat miten
tahansa.
- Minkä tahansa muunkin taidon tai osaamisen opettelu jollekin tasolle, ei haittaa itselleen läheisimmän ja tärkeimmän taidon
oppimista.
Jokainen uusi kyky
helpottaa sen tärkeimmän kehittämistä ja selkeyttää sen arvoa itselleen.
- Useimmat ihmiset määrittelevät oman osaamis- ja
toimintakenttänsä selkeästi kapeammalle
sektorille, kuin mitä heidän kykynsä mahdollistaisivat.
- Ihminen, joka ei kehitä ja harjoita itsessään
olevia luovia kykyjä ja taitoja, taantuu
hämmästyttävällä nopeudella lähes turhaksi luontokappaleeksi.
- Luomiseen ja oppimiseen ei tarvita kenenkään
lupaa eikä taloudellisia resurssejakaan.
Oppiminen sinänsä on sekä haaste, että
palkkio.
- Oppimisen ja kasvun merkki on se, kun itse
tajuaa realistisesti voivansa jo tehdä aikaisemman
omansa tai toisen tekemän suorituksen selkeästi paremmin.
- Omaa elämäänsä analyyttisesti seuraamalla ja
pohtimalla, voi oppia vaadittavista asioista ratkaisevasti enemmän, kuin opin
hakemisella ulkopuoleltaan.
- Osaava etsijä löytää kaikesta näkemästään,
lukemastaan ja kuulemastaan
selkeän peilikuvan
omasta elämästään.
- Huonompikin, mutta tehty, jäsentely auttaa
selviämään paremmin siitä valtavasta
kaaoksesta ja virikeähkystä, jonka keskellä jokainen luova ihminen vaeltaa koko ajan.
- Sanotaan että liike on lääke, siksi
ajatteleminen liikkuessaan voi tuoda tajuntaan sellaisia
asioita ja erityisesti havaintoja, joita ei paikallaan ollessaan löytäisi.
- Jokainen sellainen teko, elämys ja tilanne,
jonka jaksat elää uudelleen tarkasti analysoimalla
ja pohtimalla sen sisältöä, vie sinua merkittävästi eteenpäin.
- Joka kerta ,kun palaat mielessäsi aikaisemmin
kokemaasi elämykseen tai ongelmaan,
sieltä löytyy opittavaksesi uusia asioita, joita voit käyttää tai hylätä
lopullisesti.
Tapahtuivatko ne todella
siten kuin muistat, on silloin sivuseikka.
- Kaikesta kokemastasi ja ymmärtämästäsi syntyy
sellaiset elämäsi talon pystytykselle
tarpeelliset rakennustelineet, jotka voit tarvittaessa ja halutessasi purkaa pois näkymää häiritsemästä.
- Lahjakkuus, ahkeruus ja kärsivällisyys on lähes aina sama asia.
- Ahkeruus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että
korjaat tuotoksiasi, kunnes niistä on häipynyt
se persoonallisuus, josta ne tunnistaa juuri sinun tekemiksesi.
- Jokainen löytämäsi uusi idea on siemen sihen
kasvimaahan,
jossa se voi synnyttää
kokonaisen puutarhan ideoita.
- Huonoista ideoista ja tuotoksistakin on
todellista hyötyä, sillä ne opettavat konkreettisesti,
miten ei tule tehdä. Niihinkin voi aina palata tarvittaessa.
- Oppiminen ja opettaminen muuttaa aina tekijänsä
ja kokijansa elämän. Kumpikaan ei synnytä
tulosta ilman, että asettaa
itselleen aina edellistä osaamistaan vaikeampia haasteita
ja pyrkii niihin
periksiantamattomasti.
- Opetus- ja oppimistilanteessa joka minuuttiin
ja sanaan on pakko keskittyä niin huolellisesti,
että sen vastapainoksi on syytä tavoitteellisesti järjestää itselleen tilanteita, joissa sananmukaisesti on "aivot
narikassa".
- Vaikka syvällinen opettamis- ja oppimisprosessi
on luonteeltaan yksinäinen ja henkilökohtainen,
oikean vertaisryhmän olemassaolo ja suunnitelmallinen käyttö tehostaa sitä moninkertaisesti.
- Opiskelussasi ole lainkaan tärkeää, onko suorituksesi
yhtä hyvä tai parempi kuin jollain
muulla, ainoa, millä on todellista merkitystä on se, oletko tehnyt siinä parhaasi.
Se on ainoa tavoittelemisen arvoinen
asenne ja työtapa.
- Vasta opettaminen on työtään rakastavalle se todellinen opinpolku,
sillä vasta silloin usea tieto aukeaa lopullisesti, kun
syntyy velvollisuus välittää se toisille.
- Opettajan keskeisin taito on osata vaistota ja
päättää, miten kunkin oppijan tie on autettavissa.
Joku tarvitsee tyrkkäyksen vuorelta
oppiakseen lentämään ja toinen kantamista
pienenkin ojan yli voidakseen tulla sellaiseksi, mikä on hänelle mahdollista.
- Tehokkainta opettamista on toisinaan koko
auttajan roolinsa riisuminen
ja syvällinen
samaistuminen täysin kanssaoppijaksi.
- Opettamisen puoskaroinnilla on tehty
varmasti monituhatkertainen määrä pahaa
siihen toiseen alaan verrattuna, jonka yhteydessä tätä sanaa yleensä käytetään.
- Koska oppiminen sisältää aina kasvamista myös
ihmisenä, sitä ei voi määräänsä enemmän
nopeuttaa. Useimmiten ylemmän tason
saavuttaminen edellyttää oppijalta
käytännön toimimista, ainakin väliaikaisesti myös opintoyhteisön ulkopuolella.
- Kasvaakseen itsekseen on kyettävä myös
jättämään turvallinen ryhmä, koulutus ja
ohjaaja.
- Oppijaa on myös rohkaistava kaikenlaisiin harharetkiinkin
opintiellään, jotta hän oppii ilman
ohjausta tunnistamaan kullan ja katikullan eron. Vain oikeaa tietä kulkenut on melko aseeton tahattoman, mutta
kohtalokkaan virheensä korjaamisessa.
- Hyvin vaativa työ vaativan opiskelun
rahoittamiseksi ei ole aina hyvä ratkaisu, sillä
jokaisen kokonaiskapasiteetti on silti rajallinen. Siksi olettaisin olevan usein tarkoituksenmukaisinta, että kovimmat oppiponnistukset
keskittyisivät rutiinityötä oppiajan
ulkopuolella tarjoavaan ajanjaksoon.
- Tehokas ja tuloksellinen opintie on rytmitetty
akun lataamisen ja purkamisen periaatteella.
Ellei teoriaa pääse kertaamaan
ja soveltamaan käytännössä pian, se painuu
väistämättä seuraavan teoriakerroksen alle unohdukseen ja tavoittamattomiin.
- Opiskelet mitä tahansa, jokainen sen parissa
viettämäsi tunti pääsääntöisesti lisää
motivaatiotasi
sen aihepiirin parempaan hallitsemiseen.
- Vasta suvereenilla mestarilla on riittävän
realistinen käsitys omankin taitonsa vajavaisuudesta.
- Todelliseksi tekijäksi tulee vain todellisten
ja runsaitten tekojen kautta, eikä sellaista
oikotietä ole olemassakaan, jota käyttämällä voisi oikaista tai välttää varmasti eteen tulevat ponnistelut .
- Mikään todellinen huipputaito ei pysy edes
käyttökunnossa ilman tavoitteellista ja
säännöllistä ylläpitoharjoittelua.
- Oppimisprosessin tehokkain motivaattori ja
katalysaattori on se, että oppija itse ymmärtää
työn alla olevan kokonaistehtävän olevan hänen tulevaisuudelleen kuin
kultahipun löytyminen valtavan maamassan seulomisen palkkiona.
- Se, että oppija pitää häneltä edellytetyn
työskentelypanoksen määrää liian suurena,
indikoi sitä,
että kysymyksessä ei ole se osaaminenkaan, jota hän tavoittelee.
- Opettajan on pystyttävä kuvailemaan
havainnollisesti mutta todenmukaisesti oppijalle
se osaaminen ja sen käyttötarve, jonka hän voi saavuttaa vasta työskentelynsä suoritettuaan.
Jos se ei vastaa
hänen pyrkimyksiään, mitään motiivia ja
intohimoa siihen ponnistelemiseksi ei synny. Eikä tulosta.
- Jos opettajalla itselläänkään ei ole
edellämainitusta päämäärästä syvällistä omaa kokemusta,
yhteinen ymmärrys ja motiivi ei kohtaa. Eikä päämäärä voi toteutua.
- Jos ihmisellä ei ole unelmia, hänellä ei ole
oppimiseen riittävää motiiviakaan ponnistella
niin paljon, että siitä syntyisi minkään taidon tai tiedon hallintaa.
Ihminen
ilman unelmia on kuollut, vaikka hän olisi elossa.
Palautteesta
- Kritiikin ja palautteen käsitteiden ero on
syytä sisäistää sekä tilanteessa, että sanoinakin.
Pääsääntöisesti krittiikki liittyy valmiiseen ja julkaistuun teokseen, ja palautteeseen puolestaan sisältyy edelleen
keskeneräiseen tuotokseen liittyvä neuvova
elementti.
- Luovan työn tekijän on syytä harjoitella
vastaanottamaan sekä menestys että pettymys,
jotta ne pysyvät oikeassa tärkeyskategoriassaan. Sieltä eivät hyökkää alueelle, jossa niitä ei tarvita,
vaan ovat
siellä vain häiriöksi.
- Palautteen antajan tärkein taito on vaistota,
millä tavalla sen vastaanottaja kokee ja
tulkitsee sen. Kirjo siinä on
suurempi, kuin itse viestin tarkka sisältö.
- Työnsä kautta tai tilannekohtaisessa
työroolissaan ihminen voi ja saa ilmaista sellaistakin,
mitä ei koskaan tekisi "siviilihahmossaan". Vastuu on niin erilainen.
- Kaikki se palaute, mitä saat teoistasi ja
tuloksistasi,
kertoo vähintään yhtä paljon palautteen
antajasta.
- Vain sellaisen antama palaute kannattaa ottaa
vakavasti, josta sinulla on varma tieto,
että palautteen antajalla on todellinen ja syvällinen tieto sekä sinun tuotoksesi
todellisuudesta synnystä
sekä nyt että tavoittelemassasi tulevaisuudessa.
- Osuva palaute on sellainen, joka tuo esille ja
pohdittavaksi niitä seikkoja
joita et ole
itse huomannut tai osannut vielä huomioida työskennellessäsi.
- Kaikki palaute on silti syytä kuunnella ja
oppiakin siitä,
mutta sen ei saa antaa karkoittaa
sinua pois omalta polultasi.
- Palaute toimii aina parhaiten kun sen
vastaanottaja on valmistautunut ottamaan sen
huomioon
ja ymmärtää, että sen varsinainen tarkoitus on parantaa ja helpottaa hänen työtään.
- Tuloksesta näkyy, kuuluu tai tuntuu aina, onko
sen tekijällä ollut sydän, palo ja intohimo
sen synnyttämiseen.
- Julkinen tai itse ymmärretty menestys
luonnollisesti motivoi myös.
Silloin se tapahtuu tietysti
helpompaa tai ainkin miellyttävämpää tietä.
- Jokainen itseilmaisun tuotos korreloi suoraan
tekijänsä itsetuntoon.
Elämisestä
- Itselleen luomansa säännöt ja rajoitteet voi ja
saa rikkoa.
- Jokapäiväinen elämä on suuri seikkailu sille,
joka sen huomaa ja siksi myös sellaisena kokee.
- Jokaisen tehtävänsä ja velvollisuutensa saa ja voi ymmärtää sekä toteuttaa tavalla,
joka tuottaa mahdollisuuden löytää siitä iloa ja elämyksiä.
- Aikaa ei kannata koskaan käyttää sen
selittelemiseen ja perustelemiseen,
miksi ei toimi
kuten ne, joiden toimintaa samoissa asioissa ihailee.
- Nähdäkseen kyllin selkeästi, usein kauempaa, oman
elämänsä, on tärkeää harjoitella
erilaisia etäännytyksen keinoja ja menetelmiä. Kilometrejä, aikoja, ajatuksia, tekoja.
- Syvästi kuunteleminen on aivan eri asia kuin kuuleminen.
Itsensä ja muiden.
- On selvää, että jokaisessa elämässä, roolissa
ja ammatissa on ne karikot, joilla jokaisen on käytävä, osatakseen jatkossa
pysyä poissa niiltä.
- Kyky sekä nähdä, että sanoa tai muuten ilmaista
toisin, on varmenpi älykkyyden krteeri,
kuin suuri hankittu tietoviisaus.
- Jos haluat jossain asiassa eteenpäin, poista siitä
ensin liiat valintavaihtoehdot.
- Mikään tekosi, ajatuksesi tai elämyksesi ei ole
sinullekaan kokonaan uusi tapahtuma tai ulottuvuus,
vaan siihen vaikuttaa oleellisesti kaikki siihen mennessä kokemasi ja ajattelemasi.
- Jos et itse luo aktiivisesti ja kaikkine
kykyinesi sisältöä ja tarkoitusta
tähän ainoaan elämääsi,
kuka sen tekisi.
- Jokainen valintasi, ajatuksesi ja tekosi vie
sinut yhä syvemmälle siihen suureen seikkailuun
tai samantekeväisyyteen, joka elämästäsi tulee.
- Väitetään että kaikkea toimintaa maailmassa
motivoi jonkun asian himo.
Minusta
kaikkea positiivista toimintaa ja sen saavutuksia ainakin edeltää vastustamaton
intohimo.
- Ihminen,
joka ei vaali ja huolla sisimmässään asuvaa seikkailun kipinää, ei pysy sillä tiellä,
jonka hän saisi ja voisi kulkea.
- Älä silti takerru aikaisempiin sunnitelmiisi,
vaan muuta niitä iloisesti, kun syitä ilmenee.
- Uteliaisuus on kaikkien seikkailujen siemen.
- Kyllä sellaisellekin retkelle kannattaa välillä
lähteä, josta ei tiedä mihin se johtaa ja
miten. Jokaisesta lopputuloksesta oppii aina.
- Elämä on kuitenkin vain tunteiden ketju, kuten
seikkailu on opittavien ja nautittaviksi
tai ponnisteltaviksi tarkoitettujen tapahtumien ketju.
- Jokaiseen uuteen seikkailuun lähtiessäsi olet
myös jo eri ihminen kuin yhteenkään aikaisempaan mennessäsi. Siksi voit löytää
sieltä nekin asiat, joita et aikaisemmissa
ole huomannut.
- Jokainen uusi seikkailu tuottaa sinulle myös
sitä kokemusta,
jolla voit ehkä joskus
auttaa toista oman tiensä löytämisessä.
- Luovalla ihmisellä on hyvä olla ainakin kaksi
perhettä, se jonka biologiseksi jäseneksi
hän on joutunut tai päässyt ja se henkinen, minkä hän on löytänyt tai koonnut ympärilleen.
- Ihminen joka ei käytä aikaansa myös siihen,
mikä häntä maailmassa todella kiinnostaa,
haaskaa saamansa elämisen lahjan, vaikka olisikin hengissä.
- Suuntaansa päättämättömän ihmisen elämä kuluu
odotukseen siitä elämästä, joka alkaa
huomenna.
- Menneisyytensä unohtamiseen ei ole syytä eikä
käyttöä, sillä kaikki se kuitenkin säilyy
sinussa
ja vaikuttaa joka hetki sinuun, nyt ja tulevaisuudessasi.
- Jos minkään toimenpiteesi taustalla on kosto
tai toisen mollaaminen, puhumattakaan
oman etevämmyytesi korostamisesta, se on syytä jättää kokonaan tekemättä ja pohtimattakin.
- Vaikka loppu hyvin, kaikki hyvin ajattelu onkin
yleinen, joskin perusteeton, luulo, erityisen
tärkeää on tieto, että huono alku pilaa muun kokonaisuuden onnistuneesta
lopusta huolimatta.
- Jollei itse päätä omaa polkuaan, vaan poikkeaa
siltä muiden neuvomiin tai vaatimiin suuntiin,
on turha valittaa, jos huomaa
olevansa täysin eksyksissä.
- Jollei itse päättämäsi tie kulje omaa unelmaasi
kohti, kannattaa miettiä onko se oikea
tie.
Unelman voi kyllä useinkin vaihtaa, muttei kannata lähteä koskaan tielle,
jonka päässä sitä ei edes ole.
- Ihminen on omassa päässään aina yksin ja
silmäkkäin sen todellisuuden kanssa
josta
kertyy hänen koko elämänsä.
- Jos ihminen on onnistunut valitsemaan ja
kasvamaan työhön, jota rakastaa ja jolla
on merkitystä, silloin todelliset eväät myös onnen kokemukseen ovat ainakin koossa.
- Mikään merkittävä työ tai ura ei tule
automaattisesti tai lahjaksi,
vaan se on itse
ja yksin rakennettava kivi kiveltä.
- Myös epäonnistumisen tunteet ovat siitä
tärkeitä, että ne ovat muunnettavissa uudeksi
kokemukseksi, voimaksi ja motiiviksi uuteen ponnisteluun.
- Jos elämää ajatellaan vaikka helminauhana, sen
kokonaisuus muodostuu aivan erilaiseksi,
kun siihen lisää haluamiaan helmiä ja poistaa tarpeettomia tai muuttaa niiden järjestystä tai sijaintia
yllään. Siksi on syytä harkita huolella millaisia
helmiä nauhaansa kerää.
- Hyvä elämä ei ole kokemusten järjestäytymätön
kasa, vaan ne on jäsennelty ja aseteltu
tarkoituksenmukaisiin ryhmiin ja jokaisen ryhmän sisälle on myös tehty harkittu ja johdonmukainen
merkityshierarkia.
- Yksi keskeinen taito on juuri siinä mitkä osat
osaat karsia tai pienentää kokonaisuuden
kannalta merkitsemättömiksi. Huippusuoritus on aina sekä oikeiden
asioiden korostamista,
että harkittua pois jättämisen taitoa.
- Ikääntymisen antama ajallinen välimatka
aikaisempiin kokemuksiin, auttaa niistä kertyneen
olleellisen tietotaidon ymmärtämisessä ja
soveltamisessa uudessa parannetussa
muodossaan.
- Ihminen on usein luovimmillaan, kun hän keksii
tekosyitä ollakseen tekemättä sen,
mitä
hänen olisi kehittyäkseen tehtävä.
- Olen huomannut, että jokaisen ihmisen luoma
tuotos on aina omakuva hänestä ,toteutetaan
se missä muodossa, millä tekniikalla tai tavoitteella tahansa. Siksi tuotoksestaan ei
kannata häivyttää sen sellaista persoonallista luonnetta, joka on syntynyt juuri sinulle ominaisen työskentelyn tai
ajattelun seurauksena. Silloin sitä ei tarvitse myöskään selittää.
Niin kauan kuin sinusta tuntuu, että sinun
on selitettävä työtäsi sen tutkijalle, se ei ole valmis.
- Se, että hahmottaa oman paikkansa, roolinsa ja
merkityksensä sukupolvien ketjussa,
rauhoittaa ja ohjaa hedelmällisten jatkovalintojen runsaudessa.
- Oman elämänsä hallintataito on siitä erikoinen
"ammatti" että sen harjoittajan kyvykkyys
kasvaa koko ajan iän lisääntyessä.
Aivan viimeistä jaksoa usein lukuunottamatta,
ellei ole niin onnellinen, että on kuollut ennen sitä.