Ostin
sen yli puoli vuosisataa sitten. Sen valitsi soitto- ja kitaroiden rakennustaitoinen ystäväni useista
käsintehdyistä ehdokkaista. Hinta ylitti sen hetkisen kuukausipalkkani. Ostin
sen yksilön siksi, että ystäväni sai minut vakuttuneeksi, että huonoilla
välineillä on mahdotonta oppia hyväksi millään alalla. Myöhemmin opin, että
hyväkään väline, ilman intohimoista aikapanostusta sen hallitsemiseen, ei ole
edes alku minkään asian syvälliseen osaamiseen. Soittajaa minusta ei siksi
tullut. Mitä nyt musiikin perusteet tuli hahmotettua.
50 seuraavaa vuotta ajankäyttöni painottui
aivan muuhun. Kitara pysyi
matkassa, nyt jo paljon kolhuja saaneena, kuten isäntänsäkin, sen
harhakäsitykseni turvin, että oletin eläkeiällä olevan toisenlainen
ajankäyttösuhde. Joka ei
osoittautunut sekään todeksi.
Mennyt vuosi 2016 oli yksi taipaleeni
väsyttävimmistä. Kumpa jonain aamuna olisin herännyt ilman kipua ja todennut
itseni kuolleeksi, tuli toiveena mieleeni useammin kuin kerran. Huhtikuusta lähtien kaikki voimani kuluivat päivittäisten pakollisten
ja/tai merkityksellisten psykofyysisten suorittamisten läpäisemiseen. Niin oma kirjoittaminen kuin
kuvaaminenkin ja myös lukeminen on
jäänyt voimien puuttuessa minimiin.
Joulun
aika mahdollisti minulle leporauhaa usean tiedon päivittämiseen ja
pohdintaan. Rakastan edelleen
kirjaimia, ääniä ja kuvia. Erityisesti, kun ne ovat oikeassa
järjestyksessä. Aikaresurssiani
lisäsi myös, että kahden vuoden täysiaikainen aktiivinen päivystys
ammattikuvaajien tavoitteellisessa valaisupajaprojektissa päättyi. Tuloksiltaan
hyvin hedelmällisenä, jos sitä arvioidaan vain ulkopuolisten antamina
ammatillismuodollisina tunnustuksina, palkintoina ja arvoniminä. Ryhmälleni ennen näkemätön saalis
erilaisia kansainvälisiä menestyksiä ammattilaisten kisoissa. Siis suhteessa
maamme kokoon ja osallistujien määrään.
Mutta.
Kolme
viimeisintä viikkoa läppäri sylissä ja radio/tv auki on antanut minulle riittävän päivityksen suomalaisesta
kuva- ja viihdeäänimaailmasta. Esimerkkinä vuodenvaihteen juhlan taltiointi TV
1:ssä Kansalaistorilta. Suomalaisen kulttuurin koko laaja kuva. Sektorista
riippumatta. Siis myös politiikka, koulutus, liike-elämä ja urheilu mukaan
lukien. Tähän on ilmisesti nyt tultu, tahdoimme tai emme.
Tapahtuman
ennakkomainonta oli täynnä katteettomia ylisanoja. Ohjelman leijonanosa oli
vierailla kielillä maamme 100 vuoden itsenäisyyden kunniaksi ja siitäkin suurin
osa musiikin nimellä myytyyn meluun hukuttaen. Osa mainosten lupaamista ”maan nykyisistä huippuartisteista” oli
never heard tai olipa kerran valikoimasta. Musiikin ajallinen valtaosa
meloditonta tasarytmistä hakkaamista, josta siitäkin jäi tajuntaan vain
monotoonisuus, jos sulki silmänsä visuaalisen saasteen sadoilta värivaloilta ja
savugeneraattoreilta. Ilman niitä
valtaosa muusta sisällöstä olisikin kadonnut omaan olemattomuuteensa. Jota ne kyllä sitten tavallaan korostivat.
Pääministerin tervehdys herätti enemmän myötähäpeää, kuin rohkaisua.
Koko
tapahtuma oli todella selkeä pelkistys maamme tämän päivän arvoista ja
työskentelylaadusta. Surullisinta minusta oli se, että juuri tällainen
sekameteli ilmeisesti tarvitaan tarjolle 60 000 katselijan vetämiseksi paikalle
ja yli miljoona ruutujen ääreen. Hyvin ristiriitaisin tuntein koin myös muusta
sisällöstä täysin poikkeavan, tekstityksen mukaan kansansävelmän, Kalliolle
kukkulalle. Syytä Chydeniuksen
syrjäyttämiseen sen säveltämisisyydestä en oleta muuksi kuin nykyohjelmien
laaduttomuudeksi. Josta muuten Baltic Heroes on laivaharrastajalle äärimmäinen
esimerkki. Ainoa näkemäni jakso siitä riitti minulle hyvin. Äänestämällä itse
on kuitenkin mahdoton nykymenoon vaikuttaa.
Koska pari nyt päättynyttä vuotta olen ollut
täysipäiväisesti ammattivalokuvaajien yhden pienen ryhmän taitokentän silmänä
ja korvana, minua kiinnosti nyt erityisesti muualla maamme kuvaajakentällä tapahtuneet muutokset. Siksi
surffailin monilla hakusanoilla kotimaisen kaupallisen valokuvan moniarvoisessa
maailmassa. Katselin ajatuksella alamme yhteisöjen ja yli parinsadan
kaupallisen kuvantekijän nettisivut. On varmasti monia tapoja pahoittaa
mielensä, mutta se on minulle yksi varmimmista. Luonnollisesti en kaipaa lisää
negatiivisia kokemuksia, mutta mahdollisen muutoksen toimenpiteiden on
lähdettävä realistisen todellisuuden hahmottamisesta. Alan ”uskonpuhdistukseen” en pysty enkä halua, mutta selkeä tarve siihen mielestäni
olisi. Enkä tarkoita sillä pelkkää
vanhaan palaamista.
Meno
erityisesti järjestäytymättömällä kuvaajakentällä muistuttaa nyt jo täysin edellämainitun juhlan kaavaa.
Paljon melua tyhjästä ja käsittämätöntä huonosti tehtyä visuaalista koristelua
sisäisen tyhjyyden sekä ammatillisen laaduttomuuden peittämiseen.
”Huippuammattilaisiksi” itsensä sivuillaan luokitelleen enemmistön kaupallinen verbaali-ilmaisu on entistä
enemmän kääntäen verrannollista heidän osaamiseensa. Poliitikkojen nykyiseen tapaan, suoranaiset valheelliset
lupaukset ja katteettomat takuut
täyttävät sekä yksittäisten kuvaajien sivut että, ikävä kyllä, myös
joidenkin heitä edustavien yhteisöjen tiedotustoiminnan. Vai mitä olisi ajateltava
esimerkiksi sellaisesta hyvin tuoreen suomalaisen
valokuvaajayhteisön otsikkotason väittämästä , että heidän kauttaan on jo
kulkenut valokuvaajille noin 8 miljoonan euron tarjouspyynnöt. Ja jolla yhteisöllä on lähes 4000
tyytyväistä asiakasta Suomessa.
Hieman kiinnostaisi, miten tuo luku on todennettavissa yhden yksilön
tarkkuudella, kuten heidän sivuillaan ilmoitetaan. Kun sama yhteisö tarjoaa
pienen Eteläsuomen paikkakunnan paikallista muotokuvaajaa etsivälle 119 muotokuvaukseen ”erikoistunutta”
tarjouspyynnön kohdetta, joista kaukaisimmat asuvat Lapin perukoilla. Eikä yksikään heistä ole kyseisellä
paikkakunnalla yritystään hoitava kokenut muotokuvaaja.
Nettihuijauksia
ei teekään siis vain ulkomaalaiset
hakkerit. Siinäkin olemme omavaraisia. Siinä emme ole, että kunnollista kuvaustyötä olisi tarjolla
kaikille siitä maksamaan pystyville kohtuullisella etäisyydellä heidän
kodistaan tai toimipisteestään.
Vaikka netin mukaan edellä mainitun yhteisön paikkakuntakohtaisten
kuvaajien listassa esiintyi samoja valokuvaajia jokaisella listassa
olevilla kymmenillä paikkakunnilla
Helsingistä Ouluun ja kaikkialla sillä välillä. Kuten myös jokaisen listassa mainitun kuvaussektorin suvereenisti hallitsevia
mestareitakin. Outoa minusta vain
on se, ettei näitä ”huippulahjakkuuksia” juurikaan löydy alamme järjestäytyneistä kansallisista
eikä kansainvälisistä ammatillisista järjestöistä, eikä todella useita heistä
y-tunnuksien luetteloistakaan.
Verotiedoista puhumattakaan.
Jopa koulutusta kuva-ammattilaisille on tarjolla saman luotettavuustason
yrittäjiltä.
Puhevapauden
nimissä saa täällä rangaistuksetta väittää omasta osaamisestaan mitä sielu
sietää, ja valokuvaajat ovat edelleen niin uusi ammattikunta, että siihen ei
ole ehtinyt muodostua työn laatua arvioimaan pystyvää ostajakuntaa. Erityisesti
nykytilanteessa, jossa muutaman satasen sijoituksella on ostettavissa
välineistö, jolla asiaa tuntematonta asiakasta voi johtaa harhaan. Saman
tasoinen kitaransoittaja kuolisi keikkojen puuttuessa nälkään, väittäisi hän
soittotaidostaan mitä tahansa. Eikä hän saisi yhteiskunnaltamme minkään tason
katteetonta
ammattitutkintotodistustakaan.
Tästä
tulemmekin takaisin otsikon aiheeseen.
Musiikin nykyiseen myyntisekameteliin on ehtinyt vuosistojen kuluessa
muodostua normisto, jolla soittamisen osaaminen on sekä arvioitavissa, että
tarvittaessa mitattavissakin. Teknisin välinein voidaan sävelpuhtaus, soittimen
vireessä olo ja esiintyjän nuottien seuraaminen osoittaa jopa mittarein oikeaksi
tai vääräksi. Sävelmän kauneuteen,
soittajan ilmisutapaan ja eläytymiseen tai sen osumiseen kuulijansa yksilöllisiin toiveisiin sekään ei luonnollisesti anna tuomiota. Mutta antaa kuitenkin kohtuullisen luotettavan kivijalan
ammattitaitoa ja ammattimuusikon työn kaupallista ostokompetenssia
arvioitaessa.
Valokuvaajakentältä
ja parilta muultakin kuvatuotannon alueelta tämä perustava kriteeristö puuttuu
vielä kokonaan. Kuvaajien
nettisivustoilta pääteltynä.
Minusta selitykseksi ei
riitä, että kysymys olisi niin paljon monimutkaisemmasta ilmaisumuodosta kuin
musiikki. Senkin rajattomassa
genremäärässä on kuitenkin se yhteinen nuottien kivijalka, jota saa seurata,
jos osaa, tai rikkoa ihan kykyjensä ja tarpeensa mukaisesti. Mutta se ei siitä mihinkään horju. Eikä
sitä osaamattomalle ole pitkää ammatti-ikää ennustettavissa. Kaupallisesta toimeentulosta puhumattakaan.
Valokuva-alaa
nyt kouluttajakin tasan 50 vuotta
tarponeena, olen myös nähnyt kymmenien ”kuvaajagurujen” pelkkien
genrepohjaisten osaamistähdenlentojen syntymisen, uhon ja tuhon. Mutta en
ainoankaan kunnolla rakennetun
valoammattitaidon puurtajan. Kenties
heidän juorupalstanäkyvyytensä on ollut tähtikuvaajia rajoitetumpaa, mutta
sopeutumiskykynsä ajan ja työskentelytapojen muutoksiin ja liiketoimintansa
kehittämisvarmuuteen koko ammattiuransa mittainen. N. 30-40 vuotta nykyisillä
eläke-ehdoillamme. Siksi minua
kauhistuttaa se valokuvallinen sekametelikuvasaastekauppa, jota järkyttävillä valheellisilla
ylisanoilla siellä kaupataan. Hyvien kuvien esittämisen sijaan.
Valokuvassa,
kuten musiikissakin, on tilaa kyllä varmasti kaikenlaisille genreille ja
henkilökohtaisille muista poikkeaville valonäkemyksille, vaikka ne
perustuisivat samaan klassiseen valon tekniikan ja luonteen osaamiseen ja
ymmärrykseen. Ei siihen silloinkaan sisälly minkään valaisutyylin tai
viimeistelytavan noudattamisen henkilökohtaista velvoitetta. Se antaisi kuitenkin jonkinmoisen
suojan nykyistä, mitään osaamattomien, diletanttien ryntäystä vastaan. Jonka mahdollistaa nykyinen
kamerateknologia. Sen
suunnitteluperusteena kun on nimenomaan, että automaattiasennolla syntyy
toisinnettavissa oleva kuva, ilman että kuvaajalla on minkäänlaista käsitysta
valojen laadusta, tehoista, kontrasteita, luonteesta, kerronnasta…. kuvasommittelusta
puhumattakaan. Ja jokseenkin missä
kuviteltavissa olevassa olosuhteessa tahansa.
Tuloksena
on siis nykytilanne, kuvia otetaan ja levitetään, myös maksusta ja
tilattuina, enemmän kuin koskaan
ennen, mutta niiden visuaalinen
likaisuus pilaa laaja-alaisesti kaikkien käsityksen arvokkaasta, kauniista ja
hyvästä. Sen, mitä
kuvataiteeksi on totuttu
mieltämään. Viimeistelyn tälle tuholle antaa sitten eduskunnan kyselytunnin
tasoinen verbaalinen asioiden sotkeminen. Joka ylittää moninkerroin sen
kliseevertauksen mustan myymisestä valkoisena.
Lainatakseni
jälleen kulunutta lausetta ”minulla on unelma”, haluaisin vielä eläessäni kokea
myös sen näyn, jossa synnytettäisiin yhtä puhtaita kuvia kuin oikea
kitaravirtuoosi pystyy synnyttämään kauniista melodisesta sävellyksestä
yksinkin. Kuvia vaikkapa
kitarasta. Ja vaikkapa
mustavalkoisinakin. Sellaisia
joiden kerronta perustuu puhtaasti valon ja varjon esteettiseen ja kertovaan
hallintaan ja niiden synnyttämään valööritaiteeseen soittimen jaloilla
muodoilla, pinnoilla ja kiilloilla.
Yksikertaisia valollisia kuvia hienosta ihmiskäden ja taiteen perinteen
synnyttämästä mestariteoksesta
ilman kyseisen instrumentin sijottamista esimerkiksi avaruuteen tai rannan tyrskyille, ilman sen päällystämistä
serpentiineillä ja glitterillä, ilman sen pukemista vaikka viuluksi ja ilman sen tappamista
kymmenestä suunnasta paahtavilla värivaloilla savun seasta tai sen puukylkeen
digitaalisesti lisätyistä raunioista.
Haluaisin ihailla yksinkertaista visuaalista todellisuutta, joka minulle ylittää moninkertaisesti liian
moniin tämän päivän kuviin pesiytyneen valottoman ja taidottoman
roskaläjäkokoelman.
Ihminen
ilman unelmaa on kuollut. Minä en siis vielä ole.
MJK