Hämmästyttävä määrä erilaista palautetta, minulle pohdinnan
virikettä, valuu edelleen sähköpostiini kirjaani ja blogejani lukeneilta. Osa innostavaa, osa masentavaa, riippuu
näkökulmasta. Itselleni ne ovat ainakin sellainen pohdinnan lähde, johon saan,
ja haluankin, tarttua. Sekä
määritellä, että kertoa, oman käsitykseni asioista. Palautteiden muodostumiseen vaikuttaneita lähteitä pohtimalla,
lainaamalla tai muokkaamalla. Useat niistä käsityksistäni, joita pohdin
blogeissani, ovat varmasti minua viisaammilta kuultuja ja omaksi
totuudeksenikin itse elettyjä. Alkuperäistä lähdettä en aina muista, mutta
niitä ohjeita ja neuvoja jotka edelleen elävät minussa tulee varmasti
mielipiteisiini tässäkin mukaan.
Valokuvaajilta tulee eniten kommentteja, ymmärrettävästä
syystä. Elämmehän alan suurinta
murrosta. Sekä ammatillisesti, että teknisesti. Uusia kuvia lauotaan koko ajan
moninkertaisesti enemmän kuin koskaan aikaisemmin visuaalisen ilmaisun
historiassa ja niiden levityskanavat ovat kasvaneet käsittämättömän suuriksi,
monimuotoisiksi ja kustannustehokkaiksi. Samoin varmasti myös niiden luvaton käyttö. Taloudellisinkin tavoittein.
Puhumattakaan siitä yleisestä
kuvien visualisoinnin ja sisällön romahduksesta, joka aina seuraa tilannetta,
jossa teknologia sallii ns. massojen puuhastelun niillä kentillä joista jokin ammattikunta on aikaisemmin kerännyt toimeentulonsa.
Kuvien lukutaidon kehittymistä en ole kyllä vielä huomannut laajenpana
kansalaistaitona. Enkä usko mitään erityistä kehitystä siinä tapahtuvankaan
lyhyellä aikavälillä.
Useimmat saamistani kuvaajien palautteista liittyvät
neuvoihin ammattitaitoon liittyvistä
ongelmista. Nyt on kuitenkin lisääntynyt dramaattisesti kysymykset, jotka liittyvät liiketoimintaan tai kiertävät
omasta ammatistaan luopumisen teemaa tai tilannetta suunnasta tai toisesta lähestyen.
Usein juuri siihen ratkaisuun päätyen. Eräät jopa hyvinkin radikaalein toimenpidemahdollisuuksin. Paljon niitä kannanottoja on ilmassa,
joita joka ammattikunnassa on vedetty esiin teknologian kehityttyä poistamaan
siinä toimijoiden etuoikeuden
tuloksiensa synnyttämiseen. Tilanne, jonka tunnetuin alku lienee kehruujennyn aiheuttama
maailmanlaajuinen muutos teollisuudessa. Jonka vaikutukset ovat edelleen, nyt noin
pari vuosisataa myöhemmin, jokapäiväinen huolenaihe korkean teknologian
valtioiden työllisyydessä ja viennissä. Jos sen niin haluaa nähdä. Mutta on myös toinen vaihtoehto.
Juuri tässä näkökulmassa onkin mielestäni villakoiran ydin. Rajoittuuko katsomaan vain suljettua
ovea, viitsimättä katsoa niiitä muiden ovien mahdollisuuksia, joita jopa samakin
teknologinen muutos avasi. Tai niitä mahdollisuuksia, jotka ovat aina olleet
olemassa. Niin kauan kuin ihmiselämääkin.
Kiistattomia ammattikuvauksen muutoksia on jo olemassa. Esimerkiksi
niin kuva- kuin sanajournalismin
tämänhetkinen laaja ja syvä alennustila, hyvin harvoin poikkeuksin.
Pysäyttävien mainoskuvien lähes
täydellinen katoaminen kaikista medioista. Hyvän kameran ostaneiden serkunpoikien
koko maailman kattava riittikuvausbuumi perhe- ja sosiaalisen dokumentoinnin kentällä. Kenen tahansa julkkiksen esiintyminen
kuvaajana tai kuvakilpailun tuomarina.
Teknistieteellisen kuvantamisen aiheellinenkin siirtyminen aihepiirin,
ei kuvan kielen hallitseville. Esimerkkejä
on loputtomasti. Ja kehitys
varmasti kehittyy edelleen. Yhä
useampi saa jatkossa tekniset valmiudet julkaistavaksi tarkoitetun kuvan
synnyttämiseen. Vain se on varmaa.
Valittavissa sensijaan on edelleen kunkin yksilön kohdalla,
ja ihan omilla päätöksillään, missä kohdassa tässä jatkuvassa muutoksessa itse tulee olemaan. Onko sitä flegmaattista
massaa jonka tulva vie mukanaan ja upottaa jonnekin historian tuntemattomiin ja
nimettömiin pimeisiin syvyyksiin,
vai päättää olla niitä jotka surffaavat syntyneen hyökyaallon harjalla ja
kirkkaassa kuulaassa valossa. Ja kaikki siltä väliltäkin. Olen ihan empimättä
sitä mieltä, että kuhunkin vaihtoehtoon sopivia on aina olemassa ihan
tarpeeksi.
On niitä jotka eivät tule onnellisiksi, elleivät saa olla
onnettomia, rypeä itsesäälissä, ja syyttää muita kulkemastaan tiestä, jonka
ovat itselleen aivan omin päätöksin ja toimenpitein rakentaneet. Ja onneksi myös niitä, mielestäni useita meistä, joiden
luovuuden ja innostuksen herättää vasta mahdottomaksi siihen asti osoittautunut
ongelmakokonaisuus. Tarjoten vaikean ja siksi antoisan uuden henkilökohtaisen tien kuljettavaksi.
Minusta olisi nyt todellinen syy ja mahdollisuus yhä
useammalle pohtia uudelleen tilanteen mahdollisuudet, pelkkien haasteiden sijaan.
Valokuvaajan ammatti on kautta aikojen ollut usein aikajärjestyksessä tekijänsä
toinen tai kolmas leipäpuu, ja usein myös tekijänsä pala kerrallaan kaapannut
harrastus ja intohimo. Ennen
nykyistä järjetöntä alan koulutusylitarjontaa oli useimmiten jopa tyypillistä,
että ammattivalokuvaajalla oli aikaisempikin ammatti. Ja usein onneksi merkonomin tai muun
kaupallisen ymmärryksen tarjoava peruskoulutus. Nyt näyttää siltä, että yhä
useammalle ammatin vaihto muutaman kerran elämässä on todellinen tulevaisuus.
Mikä estää nykyisen lukumäärällisesti laskevan ammatillisen
kehitysnäkymän kääntämisen myös toiseen, hedelmälliseen, suuntaan.
Valokuvauksesta ammattina luopumisen sijaan sen radikaali henkilökohtainen muotoilu uuteen entistä
luovempaan tai miellyttävämpään formaattiin tai asteittaisen siirtymisen
toiseen elinkeinoon pitkäjänteinen valmistelu. Jo tällä hetkellä tunnen
joukoittain entisiä päätoimisia ammattivalokuvaajia, joilla on nyt tai
kuvaamisen lisänä rajattomasti
muita luovia tai heille muutoin palkitsevampia toimenkuvia.
Heitä on ensiksi mieleen tulevan luonnollisen jatkovaihtoehdon,
valokuvataiteilijan, lisäksi mm. autovuokraamon pitäjinä, graafikkoina,
kirjailijoina, veneveistäjinä, alan opettajina, pienoismallien tekijöinä, toimittajina,
taittajina, kuvittajina, postikorttitehtailijoina, kirjailijoina, muusikkoina, yliopiston
tutkijoina, maanviljelijöinä, lammasfarmareina, kanin nylkijöinä, kalastajina, liikennelentäjinä,
helikopterilentäjinä, ilmapallolentäjinä, eri alojen terapeutteina,
konsultteina, sipulinviljelijöinä,
maansiirtourakoitsijoina,
ensihoitajina, ambulanssikuskeina, palomiehinä, hiihtohissivalvojina, eräoppaina,
isännöitsijöinä, hevoshoitajina, j.n.e…… eikä tässä ollut läheskään
kaikki. Siirtyminen ammatista tai
toimenkuvasta toiseen on realistinen tulevaisuudenkuva siitä globaalista
kehityksestä, jonka yhä useammat ammatit tulevat kohtaamaan jo ennustettavissa
olevassa tulevaisuudessa tämän päivän ihmistenkin urakehityksessä.
Mikä olisikaan luontevampi ajallinen ja henkinen
mahdollisuus sellaiselle ammattikuvaajalle jonka toimeksiantovirta kulkee nykymuotoisella
toimenkuvalla vähenevään suuntaan, kuin kehittää itseään aktiivisesti
haluamaansa uuteen taitolajiin.
Useimmiten se on luonnollisesti alkuvaiheessaan kaupallisesti vähämerkityksellisempi, mutta kehittyessään yhä palkitsevampi.
Näinhän myös valokuvaaja-ammattilaiseksi ovat kautta aikojen lukemattomat alan
mestaritkin ajautuneet. Miksi siis
se ei siis olisi yksi tie muunkin alan mestariksi nykyiselle valokuvaajallekin.
Yksi siihen liittyvä asia on molemmissa tapauksissa varma.
Se tietää aina uutta aktiivista opiskelua ja, ainakin jonkin aikaa, hyppyä
tuntemattomaan. Joka tosin tulee itselle yhä tunnetummaksi kun siihen rauhassa
perehtyy aikaisemman toimenkuvan sivujuonteena. Omasta kokemuksestani kahdeksan
eri tutkinnon opinnoistani osaan sanoa, että mitään sellaista alaa ei olekaan,
jonka vakavat opinnot eivät olisi täynnä mielenkiintoisia ja luovia tilanteita
ja niistä syntynyttä tyydytystä. Myös se väittämä, että alaa muuttaessa entistä
osaamista menee turhaan hukkaan, on minusta hälynpölyä. Niin valokuvaajan, kuin
muissakin ammateissa, joita olen työelämässäni tehnyt, kaikki aikaisempi tieto
ja osaaminen on ollut merkittäväksi hyödyksi jokaista uutta ongelmaa
ratkaistaessa. Kaiken luovuuden pohja mielestäni on mahdollismman laaja ja
monipuolinen taustatietoisuus ja –osaaminen. Vain luopujan roolin valitsemalla se menee oikeasti hukkaan.
Tämä päiväkin jo tarjoaa tietotekniikan kautta meille
jokaiselle ennenkokemattoman valikoiman ja määrän tietoja, taitoja ja kokemuksia
aivan kättemme ulottuvilla ja
kustannuksin, jotka ovat murto osa
aikaisempien sukupolvien
mahdollisuuksista.
Esimerkkinä mainitsisin vaikkapa valokuvaajalle harjoittelu- ja
kokeilukuvatiedostojen hintarakenteen, joka on promilleja filmiajan kustannuksista
siihen samaan tarkoitukseen. Joten valokuvaajan mahdollinen haluttomuus oman
taitonsa harjoitteluun aivan uusiin taitotasoihin tai muulle kiinnostavalle
alalle on mielestäni tasan korvienvälivamma ja luopujan, ei luovan valinta. Ja aina päättäjän omalla vastuulla. MJK