Pari ajankohtaista tapahtumaa sai aikaan syyn kirjoittaa
jälleen mieltäni edelleen askarruttavista
asioista. Eräs
valokuvaustyyliltään omaperäisimmistä ystävistäni ja alamme ikoneista,
taiteilijanimellään Lady Ostapeck tunnettu, Suomea syvästi rakastava valokuvaaja,
kuoli amerikkalaisessa saattohoitokodissa
suomalaista musiikkia viimeiset hetkensä kuunnellen. Hän menehtyi
pitkälliseen syöpään toissapäivänä, muutamaa päivää ennen 99 vuotissyntymäpäiväänsä.
Ladyn varsinainen
Viktoriaanisen tyylin muotokuvaajaura alkoi varsinaisesti vasta hänen jäätyään
eläkkeelle muotokuvaretusoijan työstään muutamia vuosikymmeniä sitten.Yksi omanlaisensa
muotokuvauksen perinne sammui todennäköisesti hänen mukanaan, ainakin toistaiseksi.
R.I.P.
Tänään 4.2. 2017 vietetään lisäksi Maailman syöpäpäivää.
Omien vanhempieni hienoista ja aikaa kestävistä
pohjoisikkunavalon hääkuvista tulee aivan pian sata vuotta. Omasta
ammattilaiskouluttaja aloituksestani
on nyt tasan 50 vuotta.
Kaikki kaupallisen
valokuvatuotannon tekniset tuotantovälineet, tallennusmateriaalit ,
viimeistelymenetelmät, kuvien sekä käyttö- että julkaisutavat ja niiden
visuaaliset tyylilajitkin ovat sen kuluessa vaihtuneet. Useammankin kerran.
Yksi asia ei kuitenkaan ole muuttunut, eikä tule sitä
tekemäänkään seuraavankaan 50 tai 100 vuoden aikana. Se on puhtaan valonkerronnan käyttötaito. Sitä ei ole matka luonnonvalosta ledeihin ja lasereihin
horjuttanut mihinkään suuntaan. Ei liioin valaisinten lukumäärän muutos yhdestä
ikkunasta tai auringosta, tämän päivän
elokuvatuotannossa käytettyihin satojen Dedojen tai satojen
tuhansien ledien paneleihin.
Siinä puhtaan ja kauniin valokerronnan tyylikkyydessä, joka näkyy
kohteen kontrasteissa, muodoissa ja pääaiheen erottuvuudessa epäolennaisesta
kuvan osasta.
Siinä ei näy tänään eikä tulevaisuudessakaan
mitään peruseroa valokuva syntymäajan, noin 180 vuotta sitten nähtyihin oman
aikansa mestariteoksiin.
Siksi toistin jatkuvasti jo 1960 luvulla oppilailleni,
heistä vielä elossa olevat
muistavat sen varmasti, että kaikki muu tulee heidän ammatissaoloaikanaan
varmasti muuttumaan perinpohjin, paitsi valon ymmärrys ja sen estetiikka. Joten sen sisäistäminen on
opiskeltaessa ammattikuvausta keskeistä,
sillä kaikki muu on väliaikaista. Myös
toista ennustettani painotin jo
silloin heille jatkuvasti;
valokuvaus, painotekniikka, liikkuva kuva ja visuaalinen suunnittelu tulevat varmasti sulautumaan aikanaan yhdeksi kokonaisuudeksi. Siksi
tulevaisuutensa varmistaa
haluavien on syytä opiskella jokaisesta niistä kaiken saatavissa olevan
osaamisen.
Tämän päivän tilanne
näyttää, kuinka sekin on todentunut. Toisten iloksi, toisten kauhuksi.
Nämä nykyiset
tekniset lisävempaimet,
piirtopöydät, radiotriggerit, akkukompaktit ja,
nyt viimeisimpänä,
kaiken maailman mielikuvitusasustepropsit ja kännykkäappsit ovat,
surullista
kyllä, johdattaneet valtaosan valokuvaajiksi tänään itseään nimittävistä niin kauas tämän
ilmaisutavan sille luonteenomaisilta ja tyylikkäiltä alkulähteiltä, etteivät he
enää edes tunnista valon perustavaa merkitystä kuvan laadulle. Puhumattakaan siitä, että huomioisivat
edes sen keskeisimmät ajattomat periaatteet valaistusta rakentaessaan.
Missään tapauksessa en hyljeksi noilla trendi- ja
bittiväännöillä työskentelyä, se on tänään joissakin toimeksiannoissa jopa
välttämätöntä. Eletty historia vain on osoittanut, etteivät nämä kulloinkin
vallalla olevat
trendipäiväperhoset lennä edes yhden valokuvaajan ammattiuran vuosia,
vaan korvaantuvat aivan toisilla noin 20-30 vuoden syklillä. Hyvä niin.
Hyvä
myös, että kaikki kerran opitut taidot jäävät aina osaksi seuraavan trendin
ilmaisua.
Koska minulla ei ole mitään tarvetta käännyttää ketään
minkäänlaiseen vanhaan puritaaniseen valouskontoon, tai itse valitsemastaan sekoiluvalosaasteesta
pois, totesin, että minun kohderyhmäni on edelleen ne ammattilaisporukoihin järjestäytyneet valokuvaajat, joita jo
vuosisatainen ja saman lisää kestävä ikuinen valotyöskentelytyyli vapaaehtoisesti
kiinnostaa. Ja joille ei tarvitse
ensiksi selittää kameroiden tai edes lamppujen perusominaisuuksia. Heille
kunnon visuaalinen valokivijalka on varmin ammtillinen henkivakuutus, minkä
kuvaaja voi hankkia. Mutta joka valtaosalta tämän päivän trendikuvaajilta on
jäänyt oppimatta. Heidän kuvistaan
nähtynä.
Pohdin huolella myös, josko olisi vielä fyysisesti
mahdollista järjestäytyneille kuvaajille, siis esim. SAVin jäsenille ja erityisesti mahdollisille uusille
koejäsenille, että päättäisin
tehdä vielä kerran oman kouluttajaurani
50 v. juhlakierroksen osin samoissa valaisuteemoissa, kuin ensimmäisen
ammattilaiskurssisarjani. Sen
tavoite lähes puoli vuosisataa sitten, oli havainnollistaa väriin siirtymisen
keskeiset ammatilliset valaisumuutokset
kentän olosuhteissa ja silloinen toteutusmuoto oli kierros kaikissa
SAV;n jäsenyhdistyksissä.
Siihen liittyi silloin ja edelleenkin kouluttajan suuri
eettinen kysymys, vahvistetaanko niitä, jotka ovat jo osoittaneet oman kykynsä
ja tahtonsa realistiseen ammatilliseen kasvuun.
Vai sijoitetaanko resurssit ”lähetystyöhön”, jossa hyötysuhde on pomminvarmasti huono ja
väärinymmärrykset todennäköisin
päätuotos. Johtuen sellaisen
kohderyhmän täydellisestä heterogeenisyydestä ja epärealistista toiveista. Joita satu-unelmia ruokitaan entisestään markkinatalouden lyhytkestoisella
lupaushötöllä. Sillä, että vain
ostamalla alennustuotteen erikoistarjouksesta, ikuinen onni on heti
plakkarissa. Tässä tapauksessa
siis kuvaustaitoja, joiden auttavankin ammatillisen perusosaamisen
sisäistämiseen kuluu vuosia.
Olen kohdannut, kipeästi jälleen, tämän asialleen elävän
kouluttajan keskeisen ristiriidan.
Sen, jonka olin jo luokitellut minua enään
velvoittamattomaksi. Omaksi
velvollisuudekseni en sitä enää otakaan, kenties kuitenkin mahdollisuudeksi ja
etuoikeudeksi. Jos omat voimani ja ajankäyttörajoitteni vielä
mahdollistavat tällaisen valokierrosponnistuksen.
Alueellisten yhdistysten sijaan saattaisi löytyä nyt
ajatonta valokuvallista laatua arvostavia paikallisia studioita, joissa
intiimin noin 5-10 kuvaajan voimin viettäisimme iltapäivän ja illan klassisan, ajattoman ja yksinkertaisen valaisukivijalan yhteisissä pohdinnoissa ja
havainnollistamisessa. Sellaisen
valoajattelun ytimessä, joka ei tule ennustettavissa olevassa tulevaisuudessa,
eikä missään kulttuurissa koskaan menemään muodista. Ja jonka sovelluksia ei tarvitsisi hävetä kenenkään
edessä. Valopäivän ilman mitään
lupausta osallistujille, että sen kertaaminen ja edelleen kehittely ratkaisee
kaikki muutkin ammatilliset pulmat.
Riittävästi verta hikeä ja kyyneleitä kun olisi jo valmiiksi
osallistujien
ammattikokemustaustassa, ennen kuin minkään heidän töissään jo
käyttämiensä valaisutyylien puhdas sujuminen on kehittynyt automaatioksi omassa
selkäytimessä ja omassa studiossa.
Todellisille
valon ammattilaisille se
juuri taitaa olla yhteinen kokemus ja ominaisuus.
MJK