Eräässä hiljattain näkemässäni musiikkiohjelmassa muuan
osallistuja kertoi lopettaneensa soiton opiskelun, koska hänen luovuutensa
tapettiin opettajan toimesta, korjaamalla hänen suoritustensa virheitä. Se
tarttui heti korvamadokseni.
Kyseisen mielipiteen kuuleminen on minulle luonnollisesti kovin tuttu,
useidenkin ”luovien” taitojen opettajana. Tämän kysymyksen keskeisen
merkityksen kanssa on tullut itsekin painittua jo puoli vuosisataa. Vaihtuvalla menestyksellä. Eri
”luovuisten” kohteiden mielestä.
Kun aikanaan työskentelin sen hetkisen asemani velvoittamana
Taikin valintakokeiden
arvioinnissa, saimme silloiselta emeritusrehtorilta mielenkiintoisen
ohjeen. ”sisään ei kannata ottaa niitä kaikkein lahjakkaimpia, sillä he tulevat
pärjäämään joka tapauksessa, eikä myöskään niitä lahjattomia, sillä he eivät
tule pärjäämään koulutettuinakaan. Se varsinainen homma on valita ne kyllin
lahjakkaat ja koulutuskelpoiset, jotka ovat päättäneet suuntautua näihin ammatteihin”. Hän puhui siis lahjakkuudesta, joka
minusta on nimensä mukaisesti, eräänlainen geenipohjainen ”syntymälahja” ja
kokeeseen osallistujan sen astisessa elämässään jo hankitusta asenteesta omaan tulevaisuuteensa.
Minusta avainasia, jota mielipiteeni ja kokemukseni koskee
oli jo silloin oppilaitoksen nimenkin huomioiden ammatti, eikä samassa
rakennuksessa silloin toimivan Taideakatemian tavoite ”taiteilija”. Opetusohjelmamme poikkesivat vielä silloin ja juuri
siksi aivan merkittävästi toisistaan. Sekä filosofialtaan, että käytännön
toteutuksiltaan. Toinen tuntemani viisas rehtori määritteli kerran asiaa siten,
että ” jos insinööri osaa myös sorvata, se on etu hänen työssään, mutta jos
sorvausta opetetaan ja harjoitellaan insinöörikoulutuksessa, silloin
koulutusresursseja käytetään väärin”.
Nämä ajatukseni koskevat siis sovelletun ja määrättyyn tarpeeseen
synnytettyjen teosten luomisprosessia ja sen opettamista, ei missään
tapauksessa vapaan taiteen teoksia, joiden mahdollinen käyttöä ja kaupallista
arvoa voidaan edes arvioidaan vasta valmiin tuotoksen ollessa jo olemassa.
Tilatut taideteokset, esim. julkisiin tiloihin ovat asia erikseen.
Myöhemmin, kun samoissa sovelletun taiteen oppilaitoksen
valinnoissa siirryttiin joko pelkän maksimaalisen lahjakkuuden, tai,
valitettavasti, myös poliittisen ”valveutuneisuuden” ”mittaamiseen”
opiskelijavalinnan kriteerinä, jouduttiin minusta tielle, jolla en itse enää
halunnut olla mukana. Myös
”luovuus” sanasta tuli silloin
moneen käyttöön omaksuttu lyömäase, jolla
oli äärimmäisen helppo puolustella onnetonta opintosuoritusta,
laiskuutta ja /tai tyhmyyttä. Tai
poliittis-yhteiskunnallisia uskonkappaleita.
Sinänsä mielenkiintoista onkin juuri se, että mielestäni
todellinen ”taiteellinen luovuus” ei useinkaan korreloi mitenkään älykkyyden
tai peräti viisaudenkaan kanssa. Toisin kuin ”sovellettu luovuus”, jossa
synnytetään uusia asioita tarkasti määriteltyyn viitekehykseen. Se olisi
minusta mahdotontakin käyttämättä myös selkeää analyyttistä älykkyyttä,
merkittävää tuotanto- ja työteknistä osaamista ja suuren työmäärän hikeä. Sen syntymälahjakkuuden ja
”luovuuden” lisäksi.
Esimerkiksi sellainen tilanne, jota juuri tällä hetkellä
työstän yhdelle asiakkaalleni, miten voidaan yhdellä kuvalla ilmaista
markkinointimielessä tavoitteellisesti ja kaupallisesti, mutta eettisesti
rehellisesti, kohteen poikkeava laaja-alaisuus ja tuloksellisuus
terveydenhoidon usealla eri sektorilla.
Jos juuri sellaisen viestintätarpeen ratkaisuksi tuotettaisiin epäterävä
lähikuva naapuritalon siivoojan mustan kissan takapuolesta, se saattaisi olla
”luova” ratkaisu sellaisen mielestä, joka olisi saanut ” luovuuden”
koulutuksensa pelkän ”erilaiseen” tekemiseen motivoinnin ja kaikkien alkeisvirheidenkin
korjaamattomuuden ilmapiirissä.
Ennusteeni sellaisen ”luovan” yksilön taloudellisesta ja henkisestäkin
jatkomenestyksestä sovelletun
luovuuden ammateissa olisi murskaava, mutta realistinen. Nyt usean työuransa jo lopettaneenkin oppilaani
seuraamisen johtopäätöksenä. Nuo
”luovuudella” ala-arvoisia opintosuorituksiaan perustelleiden myöhemmät
vaiheet, kun ovat lähes poikkeuksetta surullista seurattavaa. Eikä sitä
johtopäätöstä voi tälläkään kokemuksella välttää, että ainakin
koulutusvaiheessa luovuudesta pitivät suurinta meteliä ne, joilta sitä eniten
puuttui.
Mielestäni se minun arvostamani käyttökelpoinen ”sovellettu
luovuus” on kehitettävissä oleva taito ja asenne. Se vaatii väistämätöntä
sitkeää tavoitteellista työskentelyä, harkittua jatkuvaa tiedon, tunteiden ja
kokemusten omakohtaista keräämistä ja niiden analysointia ja sulattelua
rauhassa ja hiljaisuudessa. Vasta sitten kun kaikki nuo edellämainitut ovat
adaptoituneet kokijansa mielessä niin yhtenäiseksi pääomaksi, ettei niitä
tarvitse sieltä etsiskellä, jotain ”luovaa” , mutta myös käyttökelpoista
ilmestyy sieltä oikeissa paikoissa ja oikeaan aikaan. Varsinaisen vapaan taiteen luovuuden tuotokselta puuttuu
useimmiten juuri tämä ennakkoon päätetty, määrättyyn tarkoitukseen
käyttökelpoisuuden pakollinen funtio, eli luovuuden vapaudet ovat siinä aivan
eri mittakaavan asioita. Ja täysin erilaisin etenemisperiaattein sekä
työskentelymetodein koulutettavissa ja motivoitavissa.
Sovelletun luovuuden ammatteihin valmentava kouluttaja,
jonka tehtävä on kohteensa päässä tapahtuvaa tavoittellista luovaa prosessia
kehittää, mutta tekee sen pelkän hyväksynnän, kiittelyn ja motivoinnin
keinoilla ja ilmapiirissä onkin todellisuudessa juuri sen luovuuden tappaja.
Koulutettava ei silloin joudu oppimaan ja sisäistämään omaa sellaista
rakentavan kriittisyyden työvaihetta, joka on välttämätön kaikkien todellisten
taitojen ja ominaisuuksien kehittymiselle. Hän ei opi luomaan loputonta määrää
uusia, funtionaalisista syistä hylätyn ratkaisun, vaihtoehtoja. Kun se
ensimmäinen onneton ja kypsymätön raakaversio oli jo ”luovana” tuotoksena
kelpaava, kehuttu ja kiitelty.
Minä kunnioitan ja arvostan edelleen niitä kouluttajia,
jotka, ”luovuuden tappajaksi” leimautumisen riskilläkin jaksavat huomioida,
perustella muutostarvetta ja korjata
niitä koulutettavansa
suoritus- ja/tai näkemysheikkouksia, jotka korjaamattomina
pitäisivät hänen suorituskykynsä
juuri selvitymisen riman alimmalla ylityskorkeudella. Siksi olen myös tullut
sellaiseen päätelmään, ettei monen
kouluttajan sirpalevastuu ja –sisältö myöskään sovi sovelletun ammatillisen luovuuden koulutusmenetelmäksi muille, kuin jo
ennestään ”mestaritason” taitajille.
Sitä alemmilla koulutustasoilla ei voida saavuttaa riittävää tason
nousua ilman, että jokainen uusi suoritus on suunniteltu ja valmisteltu aina
sellaisen tason ja taidon sekä ongelmanratkaisun vaatimuksille. joita
koulutettava ei varmasti vielä hallitse, mutta jonka jo saavutettu taso antaa
riittävät henkiset välineen tavoitteeseen etenemiseen. Eikä sitä tarkasta
osaamispisteestä etemistä voi vain kyseisen tehtävän ajaksi ”lainattu”
vierailija mitenkään oppilaskohtaisesti tietää ja huomioida. Hyötysuhde funktionaalisen luovuuden
kehittämiseksi on silloin alle nollan, vaikka hajatiedon määrä ja tilanteessa
viihtyvyys voi hetkeksi lisääntyä.
Mielestäni jokainen sovelletun luovuuden kehittämistehtävä
koulutustilanteessa, on kohteen ajan ja kehittymisen varastamista, ellei se ole
hänen taidoilleen sitä aloittaessaan
vielä mahdoton. Sen lisäksi
tehtävän antajalla on oltava niin suuri
sisällöllis-taidollinen etumatka suorittajaan, että hän voi löytää uudesta suorituksesta ne vasta
silloin esille ja korjattavaksi tulevat lisäarvot ja –taidot joiden merkitystä
ja laatua kohde ei edes ymmärtäisi ilman kyseisen suorituksen jo tehtyä omaakin
toteutusta koko senhetkisellä taidollaan.
Ymmärrän kyllä, että tämäntasoinen luovuuden kehitysprosessi on monelle
”kaikki minulle nyt heti ja helpolla” nykyihmiselle vähintään ahdistava
kokemus, mutta luovuuden tappamiseksi ei sitä voi nimittää. Minä nimitän sitä
sen kasvattamiseksi.
MJK
Luovuudesta
VastaaPoistaMatti lanseeraa termin 'sovellettu luovuus', joka on erinomainen kuvaamaan luovuutta ja sitä,mitä se tarkoittaa ja miten se saadaan aikaan.
Ennen 1900-luvun alkua säveltäjä oli ammatti. Se tarkoitti käytännössä esim. J. S. Bachilla sitä, että keskiviikon ja sunnuntain messuun oli sävellettävä teos esim. kuorolle, kirjoitettava nuotit ja harjoitettava kuoroa siten, että esitys oli laadullisesti riittävän tasokas. Säveltäminen oli funktionaalista, musiikkia tarvittiin osana jokaviikkoisia kirkollisia menoja.Lisäksi oli tietysti muita hovin tilaisuuksia, joita varten tarvittiin musiikkia. Nykyäänhän tilaussävellyksiä on kovin harvakseltaan, kaupallisesti kannattavat säveltilaukset lasketaan vuosittain Suomessakin enintään kymmenissä. Siis sellaiset säveltilaukset, joiden tuotoilla säveltäjä tulee oikeasti toimeen. Pelkästään sävellystyöllä itsensä elättäviä ei ole kovinkaan montaa, veikkaisin äkikseltään, että alle kymmenen henkilöä.Lukion musiikinopettajamme kuvasikin nykysäveltäjien luomisprosessia kärjistetysti siten, että säveltäjä istuu kannonnokassa ja odottaa inspiraatiota.
Koulutettuna (kiitos Suomen musiikkioppilaistosjärjestelmälle ja ammattitaitoisille opettjille) ammattimuusikkona lajittelen taiteellisen osaamisen kolmeen tasoon:
a) hallitsematon epäjärjestys
b) hallittu järjestys
c) hallittu epäjärjestys
Yllä oleva kategoriointi ja seuraavalle tasolle päästään Matinkin blogissa mainituilla edellytyksillä ja työnteolla. Oikotietä onneen ei musiikin parissa ole.
Tasoa a kuvaa hyvin nykyajan populistinen viihdemaailma. Kuka tahansa voi osallistua erilaisiin kykykilpailuihin. Eräs popjazz-lauluopettaja kuvasi seuratessaan muutaman jakson idols-ohjelmaa, että hänen korvansa meinaavat särkyä.Idols kokelas lauloi ja imitoi Christina Aquileran kappaletta laulaen kaikki samat pitkät korukuviot kuin esikuvansa. Yksi olennainen ero heidän laulussaan on: Aquilera on harjoitellut nopeita äänikuvioita tuhansia ellei kymmeniä tuhansia tunteja pianon ja ammattiopettajien johdolla äänenpuhtauden ja mahdollisimman tehokkaan ja ääntä tuottavan äänen saamiseksi laulu- ja hengitystekniikkaa hioen.
Tason b voidaan musiikissa käsittää esim. tarkaksi, mutta tunteettomaksi soittoesitykseksi. Tasolle b päästään vuosia kestävällä määrätietoisella ja järkevästi järjestetyllä harjoittelulla sekä kokonaisvaltaisella musiikillisella yleissivistyksellä eri tavoin musiikkiin perehtyen.
Tasolle C päästään yleensä sitten, kun taso B hallitaan riittävän hyvin. Hallitsemalla eri soittotekniset asiat, ilmailulliset keinot, tyyliseikat jne. soittaja/laulaja hallitsee työkalupakin, josta voi sitten ottaa käyttöönsä oikeat työkalut halutun musiikillisen ilmaisun esille tuomiseen. Sanomattakin selvää, että useimmiten nämä eri työkalut tulevat selkäytimestä, eikä niitä harjaantuneen muusikon tarvitse erikseen miettiä harjoittelu- tai esiintymistilanteessa. Hyvä neuvo tason C saavuttamiseen on: 'Opettele kaikki ja unohda kaikki'.
Luovuutta ja inspiraatiota on tietysti tutkittukin paljon. Inspiraatiohan tai sitä vastaava kokemus syntyy useimmiten pitkän pohdinnan tuloksena. Pitkän pohdinnan jälkeen asiat vain loksahtavat paikoilleen.
Terveisin, Jukka