Entinen oppilaani haastoi minut muistelemaan vuosikymmeniä
käyttämäni koulutusharjoitustehtävän ” valkoinen muna valkoisella
pohjalla” syvempää sisältöä ja
tavoitetta. Minulla ei ole enää alkuperäistä tehtäväni toimeksiantoa, jota sanatarkasti referoida, mutta
tavoitteeni sen suhteen eivät muuttuneet aikojen saatossa mitenkään, eikä
tuloksen informatiivinen anti.
Siitä siis muutama pohdinta näin eläkevaarin mittakaavassa.
Vastuullisiin ja
tavoitteellisiin opintosuorituksiin tarvitaan mielestäni kahdenlaisia
toimeksiantoja, taitojen
oppimiseen pitkiä faktaluetteloita
tavoitteista ja/tai vaatimuksista, joissa määritellään pilkuntarkasti suorituksen tavoitteet ja toisenlaisia ns ”luovuuden”
kehittämiseen lyhyitä vain suuntaa antavia, jotka ovat lähinnä vain virike,
josta oppija pääsee rajoitteitta ponkaisemaan haluamaansa suuntaan. Molempia
lajeja tarvitaan, ennen kuin tuloksena on arvostettavaa viestinnällistä
osaamista. Opintojen eri vaiheissa niiden määrät ja keskinäiset painotukset
vaihtelevat merkittävästi, erityisesti silloin, kun opintojen ja harjoitustehtävien kokonaisaika on
erityisen rajoitettu, kuten oli aina niillä toimialoilla joiden hallintaan
koulutin. Kummankin tyyppisistä tehtävänannoista tuli aina suorittajilta kritiikkiä, joko ne
olivat liian pitkiä ja
vaikeaselkoisia tai liian lapsellisia, ollakseen valittajan mieleen. Niin kuin tarkoitus olisi ollut
viihdyttää, ei kasvattaa. Usea kuitenkin ymmärsi paneutua niihin tosissaan ja
tuloskin näkyi siitä aikanaan.
Yksi kouluttajan keskeinen taito onkin tehdä huolellisesti
pohtien ja vastuunsa kantaen sellaisia tehtäviä, joiden parissa ponnistelu on
pitkässä juoksussa oppijalle
eduksi, on hän niistä tekohetkellä mitä mieltä tahansa. Vain epäpätevät ja ammattitaidottomat kouluttajat tekevät tehtävänantonsa
omasta mielijohteestaan tai
”mukavan opettajan syndrooman” ylläpitämiseksi. Mielestäni jokaisessa todellista,
arvioitavissa olevaa ammattitaitoa kehittävässä tehtävässä tulee olla sekä
kristallinkirkas koulutuksellinen taustatavoite, että niin absoluuttinen sanamuoto, että sen suorittamiseksi on
kuljettava se polku, jonka varrella on opittava tehtävän tavoitteena olevat
taidot ja ratkaisut. Ja kyllin selkeä
arviointiasteikko, jotta kritikkivaiheessa ei tarvitse esittää
mutumielipiteitä lopputuloksen arvosanoista.
Lisäksi, mielestäni elintärkeänä ominaisuutena, jokaisen
tehtävän on aina oltava sellainen, että sen toteutus vaatimusten mukaiseksi on
sen tekijälle työn aloitusvaiheessa ammattitaidollinen mahdottomuus. Miten se muuten antaisi
kasvutavoitteisen oppimiskokemuksen ja onnistumisen tunteen. Sen on lisäksi oltava sellainen, että
se antaa saman elämyksen eritasoisillekin suorittajille. Lisäksi siinä on
oltava elementtejä, joiden esilletuominen ja opettaminen koko oppijaryhmälle vasta
kritiikin yhteydessä, antaa kaikille arvioinnin kuulijoillekin sellaisia
ammatillisia virikkeitä, joiden luentolaajuiseen hahmottamiseen heillä ei olisi
valmiuksiakaan ilman kritiikkitilannetta edellyttävää ponnistelua tehtävän
ratkaisemisessa.
Viime vuosikymmeninä on lisäksi ollut se erityisvaatimus,
että kunkin tehtävän on oltava samantasoinen ja -tavoitteinen sekä analogisella
että digitaalisella tekniikalla toteutettaessa. Keskeisten opittavien
elementtien on siis oltava ajattomia.
Näillä vaatimuksilla tämän ”valkoinen muna valkoisella
pohjalla” olen suunnitellut jo vuosikymmeniä sitten ja myös käytetty. Satojen
eritasoiten suoritusten perusteella lisää hienosäädettynä. Eli siihen liittyy mm. seuraavat
periaatteet ja tavoitteet. Jotka
yksi oppilaani on myös kuvassaan
täyttänyt. Vuosien vapaaehtoisen
lisäharjoittelun jälkeen ja toiseen kuvausharjoitustilanteeseen soveltaen.
Mutta moitteettomalla tuloksella.
-
Koska kysymyksessä on vain ja juuri taidollisia
valmiuksia synnyttävä ja hiova
tehtävä, (kuten esim. skaalojen harjoittelu muusikolla) siitä on poistettu ne
sommittelullis-visuaalis-kerronnalliset tavoitteet, jotka veisivät sen
suorittajan käytössä olevaa aivoenergiaa seikkailemaan niihin ongelmiin, joiden
sisältö vain häiritsee tässä suorituksessa keskeisten havaintojen tekoa ja
toteutusta. Eli sommittelu on siksi yksiselitteinen, eikä tausta vaadi muuta
kuin osaamista, visuaalisten häiriöiden sijaan. Koko tekohetkellä käytössä
oleva osaaminen kun todella tarvitaan tässä vain toimeksiannon
teknis-valokuvallisten vaatimusten oppimistaitoon.
-
Koska kysymyksessä on opintojen alkuvaiheen tehtävä, kohteen on oltava
samanlaisena ja edullisesti jokaisen oppijan hankittavissa, asuinpaikasta
riippumatta. Myös pinnan väri, rakenne
ja kiiltoaste on sekä täyskiiltävää helpompi että samat lisävaikeudet
sisältävä. Samoista syistä sen on kestettävä muuttumattomana niin pitkä
kuvaussessio kuin tarvitaan kaikkien toimeksiannon vaatimusten täyttämiseen. Tavallisesti useita tunteja ja jopa päiviä
sellaisella oppijalla, joka kykenee tai edes pyrkii tässä toteuttamaan tehtävän
annossa ilmaistut valokuvausammattitaidolliset perusosaamisvaatimukset.
-
Ne ovat tässä tilanteessa sellaiset, että itse munan
sekä kokonaismuoto että pinnan struktuuri on välityttävä tarkasti ja moitteettomasti,
menettämättä aiheen täydellista lähes yksisävyistä valkoisuutta. Toteutuksessa se tarkoittaa käytännössä
mm. sitä, ettei kuvausta voi tehdä
minkään tyyppisen valkoisen pinnan päällä, koska silloin siihen tulisi
väistämättä sekä sellaisia varjoja että heijastumia, joita toimeksianto ei
salli, vaan vaatimus on taustan täysin
valkoisen ja tasaisen illusion antava pohja jonka keskellä muna erottuu selkeästi
mihinkään kohtaan uppoamatta, mutta munamaisen kokonaismuotonsa selkeästi
näyttävänä ja selkeän valon kokonaisuunnan ja sekä valo-että varjopuolen ja kontrastin ilmaisevana. Ja kuorensa pintarakenteen terävänä
näyttävänä sekä valoisimmassa että varjoisimmassa kohdassaan. Valoisimman
kohdan on silti oltava taustan valkoisuutta kirkkampi ja varjopuolen erotuttava
selkeästi taustaansa tummenpana, mutta valkoisen ominaisuutensa säilyttäen. Ja
molemmissa näkyvissä pinnan tasosta nousevat nystyrät valo-ja varjopuolineen.
-
Toimeksianto on ollut hyvin ammatillisesti
täsmällinen sen oppimiseksi, että työelämässä annettujen täsmäohjeiden
tarkoitus on, ettei niistä ole mahdollista poiketa. Vain tuotava kuvaan oman ammattitaidon maksullinen lisäarvo
kokonaisuuteen, eli sen parantamiseen niillä keinoilla, joita raskaan
ammattitaidon omaava kuvaaja voi siihen tuoda. Ja tässä tehtävässä niitä on todella paljon. Siis sellaisen
kuvaajan toteuttamana, joka hallitsee välineensä sillä kelloseppämäisellä
tarkkuudella, joka on tarpeen juuri tässä toimeksiannossa. Ja
tilannekohtaisesti koko ammatillisen loppuelämänkin. Ellei niitä tässä opi ja
sitten osaa, tilanne on ihan sama kuin konserttipianistilta puuttuisi esityksessään flyygelistään kaikki
korkeiden sävelien koskettimet. Ja lisäksi taito soittaa koskettimia eri
volyymeilla.
-
Tehtävän keskeinen ammattitaidolllinen
kasvutavoite on siis oppia näkemään
valon huippuvalopään hienosäätö sekä tehon, että piirron suhteen. Ja
lisäksi oppia valitsemaan ja käyttämään sen mahdollistavan ja siihen liittyvän
kaluston ominaisuudet. Tätähän on
mahdoton ratkaista vain yhdentyyppisillä valonlähteillä. Ja ilman usean erityyppisen valon
samanaikaista harmoonista yhteisvaikutusta. Niiden keskinäisestä värilämpötilasta, värivirheestä ja
valokiilan tasaisuudesta tai muokkauksesta puhumattakaan. Kaikki samanlaista hienosäätöä ja
ammattitietoutta kuin sinfoniaorkesterin viritys konserttikuntoon. Ja siihen
tilaan, jossa konserttia sitten kuunnellaan. Yhtä tarkkaa, mutta kustannuksiltaan eri maailmasta. Ja yhden
henkilön hallittavissa. Kovalla harjoittelulla.
-
Se tarkoittaa käytännössä sekä valonlähteiden
koon että etäisyyden ja piirron oikeaa suunnittelua ja kuvaustilanteessa näkemistä.
Tässä puhutaan harjoituksesta nähdä ja ymmärtää, sekä toteuttaa valon voimakkuutta ja väripuhtautta
yhden kymmenesosa aukon tarkkuudella ja lisäksi samalla sen luonteen ja
ilmaisukyvyn syvällistä ymmärtämistä.
Sitä voisi verrata vaikka konserttiviulistin harjoitteluun soolo-osaansa
konserttikokonaisuudessa. Ja tässä tilanteessa siis sen äärimmäistä harjoittelua yksin ilman
muun orkesterin mahdollisuutta peittää ensimmäistäkään virhettä
sävelkorkeudessa tai nuottien pituudessa.
-
Tämän tehtävän moitteettomaksi suorittamiseksi
on osattava käyttää lisäksi sekä
objektiivejaan että
jälkikäsittelyohjelmiaan niiden suorituskyky viimeisen päälle hyödyntäen. Munan
koosta johtuen tulee kuvausetäisyys olla sellainen, että optimaalinen tavoitteellinen
etäisyys-terävyys-aukkotoiminnan periaatteet ja käytäntö on hallittava moitteettomasti
silloin kun aiotaan saada sekä aiheen valkoisen taustan flare sekä
maksimiterävyyden ja –kontrastin hallinta sellaiseen asentoon, jossa tarvittava
piirto on saavutettavissa. Jo
pelkästään muutama ylimääräinen pölyhiukkanen objektiivin sisällä, sisä-tai ulkopinnassa estää
tämänkin mahdollisuuden. Samoin pienikin virhe kokonaisvalotuksessa tai
tarkennuksessa.
-
Oma lukunsa aiheen kontrastin hallintaan ja
erityisesti pinnan struktuurin esille tuomiseen synnyttää käytettävien
valonlähteiden äärimmäinen tasaisuuden, terävyyden, ääriviivapiirron ja värilämpötilan sekä niiden
magenta-vihreä poikkeaman säätö tai suodattaminen sellaiseen keskinäiseen
tarkkuuteen, että aiheen äärimmäisen vaaleiden harmaa-arvojen toistossa ei esiinny tunnistettavaa virheellistä
poikkeamaa. Pelkästään tämä osuus on käytännössä useimpien nykyvalokuvaajien
perustaitojen ulkopuolella, vaikka sitä ei tässä tilanteessa voi olla
huomioimattakaan, sillä tehtävän annon edellyttämä valaisurakenne on
toteutettavissa vain usean erirakenteisen ja -tyyppisen valaisimen yhteistyöllä.
Nämähän ovat ominaisuuksia joita ei ole pelkällä digitaalisella
viimeistelyohjelmalla korjattavissakaan. Luonnollisesti kyseiset ohjelmat on tässä tehtävässä
hallittava silti yhtä tarkasti kuin densitometria ja valokuvakemia edellisen
teknologian aikana.
-
Näistä kohdista on selvinnyt jo varmasti se,
kuinka monta kohtaa ja menetelmää tämänkin harjoitustehtävän tuloksena
syntyneissä kuvissa on sillä tavalla selkeästi erikseen arvioitavissa, että
esim. viisiportaisella asteikolla saadaan
kiistaton tehtävän loppuarviointi. Tähän pohdintaan liitettäväksi
saamani kuvaesimerkit antavat
varsin selkeät tyypilliset suoritustasot millaisia ovat useimmat suoritukset olleet. Puutteineen.
file://localhost/var/folders/UI/UITdiml5Hg8p99QnMGe2eU+++TI/-Tmp-/com.apple.mail.drag-T0x1005200f0.tmp.1gQtQk/varjoton_muna.jpg
Joten on ollut helppo päättää jopa yksilökohtaisesti heidän
opettajanaan toimimisen tarpeesta, päämääristä ja kullekin oppijalle
asetettavista vaatimuksista ja mahdollisuuksista. Pitkä tie siis useimmilla on tällä osaamispuolella ollut
edessään ja hyvin harva on sen sitten kokonaan kulkenutkaan. Raskaan
moittettoman ammattitaidon kysyntää ei liioin ole Suomesssa liikaa
ilmennytkään.
Kuten tästä myös selvisi ns. valokuvataiteellisen
työskentelyn kanssa tällä tehtävällä ei ole mitään sen enempää tekemistä kuin
esiintyvällä muusikolla oman instrumenttinsa kunnollisen hallinnan kanssa. Ne siihen liittyvät tehtävät ovat
toisen kerran juttu.
MJK
Muna on tuskin kanaa viisaampi, mutta voi kuitenkin antaa pari tetoteknistä neuvoa. Bloggerissa, siis sillä alustalla, jossa tämänkin blogi on, on aika kätevät työkalut, joilla voi tekstiin liittää linkkejä ja kuvia. Löytyvät yläreunasta tekstiä tehdessä.
VastaaPoistaTekstissä oleva osoite ei ole sellainen nettiosoite, että blogia lukeva saisi sillä kuvan näkyviin. Alla olevassa osoitteessa on minun blogini, jossa kuvat ovat mukana. Kun sen kopioi ja liittää selaimen osoitekenttään, niin sivun saa näkyviin.
http://timosuvanto.blogspot.fi/2014/04/valkoinen-kananmuna-valkoisella.html
Linkin saa aukeamaan tästäkin, mutta sen luominen vaatii jo hieman atk-osaamista.
Linkissä olevalla sivulla ei siis ole tehty matin toimeksiannon mukaisesti munakuvia. Lähinnä kuvailin niitä omiin poikkitieteellisiin valokuvaustarpeisiini, tosin huonosti muistamaani Matin tehtävää muistellen.
Palaan ylläolevaan tekstiin vielä omassa blogissani, joten pysykää kanavalla tai jos ahdistaa, niin pysykää kaukana.
Teetätin munapystyssä tehtävää omilla opiskelijoillani satunnaisesti vuosia, vaikka en itsekään osannut tehdä sitä täysin MJK:n vaatimusten mukaan Lahdessa. Sitten se opiskelijani, josta tuli noin 1000 läpikäymästäni paras ja menestynein, toi tuloksensa kritiikkiin. Hän oli lyönyt munan hajalle paperille ja rakentanut valoilla loistavan tarinan kauhuefektistä ja liittänyt kuvaan kasvot. Silloin tajusin jotain. Studiokuvaajalle munatehtävä on edelleen erittäin tärkeä, he hinkkaavat edelleen muniaan ja niiden pinnan struktuuria duunissaan. Minun alueellani, kuvajournalismissa ns drilliharjoituksia pitää tehdä ihmisen kohtaamisesta ja kuvaamisen ergnomiasta ( + 500 muuta asiaa).Kun tuleva kuvajournalisti viikon sisällä kuvaa 10 galluppia päivässä annetuista aiheista ja saa syväkritiikin hän on viikon kuluttua lähempänä tavoitetaan tai antaa periksi. Sääli ettei nykykoulutuksessa valokuvat ja niiden ottaminen kiinnosta kouluttavaa henkilökuntaa, ehkä siksi että he eivät itsekään osaa. En osaa minäkään kuvata munaa kunnolla mutta olen helvetin hyvä lehtikuvaaja, edelleen maan parhaita. vaikkakin työtön. Mutta minusta ei koskaan olisi tullut ns. mainoskuvaajaa. Munatehtävä hoiti sen puolen.
VastaaPoistaYmmärtääkseni tehtävän "valkoinen kananmuna valkoisella pohjalla" varsinainen idea ei ollut kuva munasta valkoisella pohjalla sen enempää kuin esinekuva tekeminen. Kyse oli ensisijaisesti kuvasta, joka on annetun speksin mukainen. Elementit vain oli pelkistetty minimiin, jotta tehtäväksi anto olisi niin yksikäsitteinen kuin mahdollista. Tehtävän antaja voi tietysti kommentoida, jos olen tässä hänen mielestään väärässä.
VastaaPoistaKun itse suoritin aikoinani Valokuvaajan ammattitutkintoa, niin näyttökokeessa huomasin useammankin kerran ymmärtäneeni tehtäväksi annon aivan eri tavalla kuin olisi pitänyt. Tämä ei toki ollut ainoa puutteeni näytössä, koska sitä olisi katsoa läpi sormien toisin kuin vaatimatonta kuvien laatua. Kompuroiden kuitenkin selvisin ja opikseni ottaen Valokuvaajan erikoisammattitutkinnossa sitten heittämällä lävitse.
Toimeksiannossa on aina vähintään kaksi osapuolta. Antaja ja vastaanottaja. Ei liene kovin harvinaista, että toimeksiannon sisältö ei olekaan näille osapuolille yksi ja sama. Kun suoritin mainitsemaani VAT-tutkintoa, niin tämä epäidenttisyys tuntui ilmenevän aika usein. Eikä suinkaan pelkästään minun kohdallani, vaan lausuntoja tästä tuli kuultua useammaltakin taholta.
Armeijassa, jossa käskyjen ja komentojen seuraamukset voivat olla vakavuudeltaan ihan toista luokkaa, asia on ratkaistu nerokkaasti. Käskyn saajan pitää toistaa kuulemansa omin sanoin, jolloin voidaan päätellä, onko hän myös ymmärtänyt sen. Ei auta, vaikka toimeksianto olisi muotoiltu kuinka yksityiskohtaisesti ja yksiselitteisesti tahansa, jos se on juuri siitä syystä niin pitkä ja monimutkainen, että vastaanottaja ei ymmärrä sitä.
Tästä olemme Matti J:n kanssa vähänkin tarpeellisen määrän vääntäneet kättä, joten ei siitä tämän enempää. Eläkevaarina ja huru-ukkona minulla on kanttia myöntää, että kaikki pitkän opiskelu-urani aikana tenteistä reputtamiset ovat johtuneet aina loppujen lopuksi huonosta osaamisesta. Osaava oppilas selvittää kokeet, vaikka ymmärtää kysymyksenkin vähän väärin. Ainoa puolustukseni on se, että joistakin kokeista olisin voinut selvitä jo ensimmäisellä kerralla, jos olisin ollut perillä, mihin kokeen tehtävillä ihan oikeasti pyritään ja mitä siinä vaaditaan.
Joren munanrikkojan tarinaan sen verran, että jos minulle omalla vaatimattomalla valokuvakouluttajan urallani olisi joku tuonut vastaavan taiteellisen pläjäyksen, kun olisi pitänyt kuvata ehjä muna valkoisella pohjalla, olisin välittömästi toivottanut menoa ja menestystä valokuvataiteilijan uralla. Ammattilainen tekee toimeksiannon mukaisen tuotteen. Jos ei osaa, niin kertoo sen, mutta ei esimerkiksi ompele kalukukkaroa silloin, kun on tilattu housut.
Englannissa kaverini kuvasi viikon mustaa hiilenpalaa mustalla pahvilla. Sinällään tämä on täysin älyvapaata mutta hommalla onkin poissulkeva tarkoitus- jos ei selviä tuosta kannattaa lopettaa. Siis jos aikoo muuhun kuin kuvajournalistiksi, jos kujo ei pysty puhumaan vieraille kadulla ja sitten kuvaamaan heidät ei hän tuota hommaa voi tehdä...galluptesti on munatestiä vastaava...plus että gallupkuvan on oltava joka suhteessa täydellinen ja siihen on aikaa minuutti per henkilö. Lääkäriä ei kouluteta historianlaitoksella eikä fyysikkoa Pärnäsen konepajakoulussa ruosteensuojauslinjalla. Osa valokuvausammateista tarvitsee munakuvauksensa osa ei. Väitän että jos otan kymmen suomen johtavaa studiokuvaajaa ei heistä yksikään pysty kuvaamaan antamiani perustehtäviä kunnolla kujo koulutuksen alussa. Toisaalta mahtaa jäädä kujolta jugurttipurkki kuvaamatta AD halun mukaan.
VastaaPoistaJa kaikki nämä voittaa amatöörikuvaaja Virtanen joka napaa ao kuvat ilmaiseksi luurillaan.
....edellisestä jäi pois ratkaiseva lause. Kaveri joka löi munan mäsäksi pystyi kyseenalaistamaan, jonka johdosta hänestä tuli huippuluokan kansainvälinen lehtikuvaaja. Hänen kykynsä viittasivat siihen puoleen, jotkut taas tekevät niinkuin sanotaan koko elämänsä.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaJos kyseenalaistamalla tulisi alansa mestareita, niin tässä maassa ei juuri muita olisikaan. VVI:n historia tuntee heitä niin paljon, että sormien lukumäärä ei edes kertolaskun avulla riittäisi kaikkia laskemaan. Minä mukaan lukien. Kovin montaa mestarivalokuvaajaa näistä ei ole tullut, ei ainakaan niistä jotka ovat ovet paukkuen lähteneet toteuttamaan omaa parempaa taiteellista näkemystään. Matti voi halutessaan todistaa tämän puolesta tai sitä vastaan.
VastaaPoistaVVI on läheisessä yhteydessä Suomen Ammattivalokuvaajiin, SAV:iin. Ainakin henkisesti. SAV:n "jäseniä yhdistää tilauksesta tuotettava ammattikuva". Suurin osa ammattivalokuvaajista tekee työtään enempi tai vähempi tämän reunaehdon sisällä. Jopa luontokuvaajat, joskus traagisinkin seurauksin. Ansioituneelta luontokuvaajalta oli taannoin tilattu susikuva eläimestä omassa ympäristössään. Kun sen ottaminen ei ruvennut onnistumaan, niin kuvaaja "kyseenalaisti" tilauksen ja katsoi myös täytetyn suden kuvaamisen kuuluvan toimeksiantoon. Siitä ei mitään hyvää seurannut.
Ainoat, joilla on oikeus, jopa velvollisuus kyseenalaista, ovat valokuvataiteilijat. Heistä ja heidän tilanteestaan on tässäkin blogissa kirjoitettu ihan riittävästi, joten ei sen enempää.
Lehtikuvaus on minulle vieraampaa, kun en ole alalla ollut. Mutta jos laulun sanoja on uskominen, niin "Totuus on se, että jos kuvakulmilla kikkailette, niin lehden omistajat suututatte…". Tai ainakin jotenkin näin. Ennen kuin toisin todistetaan, niin kovin kyseenalaistavia irtiottoja ei lehtikuvan puolellakaan hirveän hyvällä silmällä katsota. Johtuuko siitä vai jostain muusta, että toisilla on tälläkin alalla töitä ja toisilla ei, on taas ihan eri juttu. Näkemys minulla kyllä on, mutta kun se perustuu luuloon eikä tietoon, niin jääkööt tässä julkaisematta.
Joka tapauksessa pohjalainen asenne "Tehräänkö niin ko isäntä haluaa vain niin ko hyvää tuloo?" (anteeksi kaikki pohjanmaan murretta ihan oikeasti taitavat) johtaa turhan usein siihen, että ei tehdä ollenkaan. Minusta paljon parempi olisi "Hyvää koitetaan tehdä, mutta priimaa tuppaa tulemaan" ja se mieluiten omana tietonaan pitäen. Kyllä tilaaja itsekin tajuaa, jos se pitää paikkaansa.
ps. Poistin edellisen kommentin vain kirjoitusvirheiden takia.
Koulutuksen osatehtävän kyseenalaistaminen ei tarkoita ovista ulos juoksua.
VastaaPoistaTästä nuorukaisesta tuli paljon enemmän kuin minusta huippuvuosinani, koska hän löi sen munan hajalle ja pakotti minut ajattelemaan miten voi opettaa paremmin omaa alaani.
Minä en kyseenalaistanut tarpeeksi, teen sen nyt mutta liian myöhään. Jos olisin kyseenalaistanut oman tilanteeni olisin lähtenyt 1989 Bangkokin AP kuvaajaksi, en lähtenyt ja nyt olen työtön lehtikuvaaja Suomessa. Over and out.