Tämä vanha klisee Napolista vähän muunneltuna tuli
välittömästi mieleeni tutustuessani ystäväni ja kollegani Tiina Puputin
uusinpaan kirjaan, Valo ja valaisu, niin merkittäväksi tapahtumaksi sen koin.
Kysymyksessä on nimittäin suomalaisen ammatti/
käyttövalokuvauksen historiassa
todellinen merkkipaalu. Yhden ajan loppu ja toivottavasti myös uuden
alku. Tässä muodossa laadukkaan henkilökäyttökuvan tekemiseen tarvittavaa perusvalo/valaisuymmärrystä
ei nimittäin ole ollut äidinkielellämme luettavissa missään painetussa muodossa
ennen tätä teosta. Muillakaan kielillä sitä ei mielestäni ole ollut
löydettävissä näin tiiviinä ja selkeänä kokonaisuutena. Erittän selkeine ja
havainnollisine kuvituksineen. Nyt tämä keskeinen tietopakkaus on kenen tahansa
valokuvaajan hankittavissa, ja omassa tuotannossaan hyödynnettävissä. Siihen liittyvine ristiriitoineen, eli
oletan taas käyvän niin, että ne jotka sitä eniten tarvitsisivat, eivät sitä
edes ymmärrä hankkia ja soveltaa.
Jopa sellaisen oudon ilmiön uskon liittyvän tähänkin teokseen, pitää
olla jo varsin kehittynyt valokuvaaja, ennen kuin kykenee sisäistämään kirjan
jokseenkin jokaisen lauseen sisältämän tietohelmen.
Olen aina omassa opiskelussani käyttänyt työskentelymetodina
alleviivausta tai huomiovärihuopista painottamaan sellaisia merkityksellisiä
lauseita, joiden sisältö on tarkemman pohdinnan ja työssään soveltamisen
arvoista. Tämän kirjan kohdalla se merkintätapa tarkoittaisi käytännössä
jokseenkin jokaisen lauseen painottamista. Vaikka luonnollisesti tiesin kirjan asiatarkistuksen osia
ennakkolukeneena sen tyylin tiiviyden, taiton ilmavuus, selkeys ja avainkohtien
hienovarainen korostus yllätti minut silti positiivisesti. Kuvien painolaadusta
puhumattakaan. Itse asiassa juuri sen onnnistumista jännitin melkein yhtä
paljon kuin oman lapsenlapseni syntymää. Hienoa, että kummassakin tilanteessa
lopputulos oli enemmän kuin
onnellinen.
Täten tämä blogini otsikon lause tarkoittaa minulle sen henkisen taakan lopullista poistumista,
että tämän tiedon pysyvä dokumentointi olisi jonkin tason henkilökohtainen
velvollisuus. Siltä se nimittäin
on toisinaan tuntunut ja myös minulle usein toivomuksina viestitetty. Se on nyt onneksi minua pitemmälle
kehittäen tehty Tiinan ahkeroimana sekä mielestäni todelliseen käyttöönsä erinomaisessa muodossa. Aikaa kestävin
ja teknisesti puhtain kuvin. Aivan erikoisesti arvostan myös niitä varoittavia
esimerkkejä, joiden toivoisin löytävän tiensä lukutaidottomienkin
tajuntaan. Koulutusurani aikana
kun kohtasin todella harvoja lukemansa ymmärtäviä opiskelijoita. Ja lähes yhtä harvoja sitä tosissaan edes
yrittäviä. Enkä usko muutoksen tapahtuvan lukutaitoa lisäävään suuntaan.
Erityisen maininnan haluan vielä osoittaa teoksen
kielen tyylilajin,
maanläheisyyden, johdonmukaisesta käytöstä. Selkeää ja yksiselitteistä lyhyttä,
mutta silti elävää kieltä ja pysyttely tiukasti poissa sivistyssanojen merkityksettömyyksistä.
Samoin on ilo nähdä kuvia, jotka ovat tyylillisesti
ajattomia ja joiden tavoite on ennen kuvaustilannetta sekä määritelty, että
suunniteltu. Puhdasta ja
pelkistettyä tietoa, joka ei vanhene
eri teknologioiden ja genreiden virrassa. Valon, valaisun ja valoilmaisun todellisella taidolla ja keinoilla
kun ei ole mitään tekemistä
muoti-ilmiöiden kanssa. Niiden
hallintaa tarvitaan jokaisen menneen ja tulevankin tyylin toteuttamisessa
puhtaasti ja laadukkaasti. Mikä ei
valokuvaajien valtaosan käyttämällä päiväperhososaamisella toteudu
koskaan. Siihen tyytyvän kuvaajan valtavasta egosta huolimatta.
Siitä sananmukaisesta
vastakkaistyylilajista koin juuri lähiaikoina täysin päinvastaisen
elämyksen. Olin eräässä
juhlallisesti kuratoidun ja sadoista
tarjokkaista jyrytetyn valokuvataiteen toivojen teosten näyttelyavajaisissa, jossa en rekisteröinyt
silmiini ainuttakaan valokuvaa,
joista olisi löytynyt ensimmäistäkään tämän kirjan valoymmärrystä tavoittelevaa
tai edes soveltavaa neliösenttiä tai ainuttakaan tavoitteellisesti painokelpoisen täyden sävyalan
toteuttamiseen tarkoitettua
tallennetta. En väitä, että
valokuvaus olisikaan vain tämän kirjan maailma, mutta siitä olen ehdottoman
varma, että sen tarjoaman tieto/taitopohjan hallinta parantaisi poikkeuksetta jokaisen muunkin
tyylilajin työskentelijän teosten laatua ja ajan hampaan torjuntaa. Edellä
mainitsemani näyttelyn kokoamiselle annan silti arvoa, vaikka se olikin
toteutettu veronmaksajien selkänahasta hankituilla varoilla, joiden keräämiseen
tarvitaan juuri niitä kunnolla toteutettuja käyttövalokuvia ja niiden taitavia
tekijöitä. Luin myös erittäin
huolella saman näyttelyn 66:n a4 sivun luettelon jossa jokainen mukaan
kelpuutettu taiteilija verbalisoi suomeksi teoksensa luonnetta, tavoitetta tai
merkitystä. Kotikielestäni ja
vuosikymmenten alan harrastuneisuudestani huolimatta, useimmista en ymmärtänyt
yhtään mitään, eikä huomion arvoisuuden osoittavaa merkkaushuopistani tarvinnut
kertaakaan edes kaivaa esiin. Erilaisista oudoista sivistyssanoista ja
mitäänsanomattomista määritelmistä
sensijaan sain vuosikymmenen annoksen. Vastuu sisällöstäkin todella sananmukaiseti
siirrettiin täysin katsojalle ja lukijalle.
Siksi toivon koko sydämestäni, että myös se
valokuvaajasukupolvi löytyisi
pian, jolle tämän valokirjan tarjoaman osaamistason huolellinen sisäistäminen
antaa todella vankan sellaisen ammatti- ja valotaidollisen kivijalan, jolta on
hyvä ja turvallista ponnistaa joko käyttö- tai näyttökuvauksen vaativalle
tielle.
MJK
Ps. Vielä kun löytyisi keinot, joilla tämän kirjan tekijä Tiina
Puputti saataisiin motivoitumaan vielä yhden lisävuoden rajuihin ponnisteluihin
kakkos/ jatko-osan tekemiseen
esine- ja miljöökuvauksen valonhallinnasta ja –suunnittelusta. Silloin tämänkin kirjan taidot oppineille löytyisi todella mielenkiintoinen seuraava taso
vielä vankemman ammattivalaisutaidon hyödyntämisessä. Ja myös muille kuin henkilökuvauksen
taitojen tarvitsijolle sekä haasteita, että oma valokivijalkansa. Tarjota median levittämissä esinekuvissa
rehoittavalle täydelliselle laaduttomuudelle valo tunnelin päähän niille,
joiden ymmärrys riittää silloin sen etsimiseen.