”Eikö tuollainen työtapa ole sellaisen teoreettisen ihanneopettajan puuhia, jota ei edes voi olla olemassa” sanoi opetushallituksen ylitarkastaja, kun kysyin kerran häneltä mielipidettä työssäni käyttämästäni opetustilanteen kehittämiskyselylomakkeesta. Vastasin että ”minusta jokainen aikuisten ammatillisen koulutuksen opettaja, joka ei ponnistele tinkimättä ja koko ajan juuri tähän työskentelytapaan, on ymmärtänyt työnsä luonteen väärin”.
Mielipiteeni perustuu tähän kyselyyni
vastanneiden yli kahden tuhannen eritasoisen ja –tavoitteisen oppijan ilmaisemiin
kokemuksiin ja heidän kehityksessään huolella seuraamiini oppimistuloksiin. Vaikka
tällä kyselylläni on myös yleisiä opetuksellisia ulottuvuuksia, minun
kokemukseni tämän käytöstä ja soveltamisesta painottuu erityisesti
ammattivalokuvaajia, -graafikoita ja ns. luovien alojen käden taitojen ammattiin valmistavaan koulutukseen.
Vastaajina ovat olleet aikuiset henkilöt, joilla useimmilla on kokemusta myös
työelämän todellisuudesta.
1. Oliko opettaja selkeästi
valmistautunut juuri tähän sinun ryhmäsi opetuskertaan?
2. Oliko hän poikkeuksetta
päivittänyt tietonsa sinun ryhmäsi aikaisemmasta osaamisesta ja tutustunut
ennakkoon huolellisesti niihin etätehtäviinne, joiden osaamistasosta tällä
kertaa on tavoitteena edetä.
3. Oliko opettaja nähnyt
vaivaa ja kiinnittänyt sekä koko opetusjaksoaan, että tätä nimenomaista kertaa suunnitellessaan
huomiota erityisesti juuri sinun ryhmäsi todellisiin pulmiin ja kehitystarpeisiin?
4. Oliko mielestäsi tämän opetustapahtuman
toetutuneeksi lähtökohdaksi otettu selvästi sinun oppimisesi, luettelomaisesti ja
koneellisesti etenevän luennoinnin sijaan?
5. Selvittikö opettaja
kunkin käsiteltävän uuden asiakokonaisuuden merkityksen ammatillesi ja
täsmällisen oppimistavoitteen johon juuri tässä jaksossa tullaan pyrkimään?
6. Oliko jokainen tämän
kerran pienempi oppijakso tai tilanne looginen jäsennelty kokonaisuus, jossa
sen varsinainen uusi oppiaines käsiteltiin mielekkäästi ja
tarkoituksenmukaisesti?
7. Jatkettiinko tämän
kerran uuden oppiaineksen työstämistä riittävän kauan tai saitko siihen ohjatun
etämahdollisuuden, kunnes sinusta tuntui, että uusi asia tai osaaminen todella
selvisi sinulle.
8. Käytettiinkö uuden
taitotasosi kehittelyssä sinulle tuttuja ammatillisia tai muuten selkeitä ja
asian ydintä havainnollistavia esimerkkejä?
9. Painotettiinko selkeästi
avainkohtia ja kerrattiinko tai havainnollistettiinko riittävän usein kaikkein tärkeimmät
asiat?
10. Saatiinko sinut selkeästi
kiinnostumaan tämän kerraan opittavasta asiasisällöstä?
11. Halusitko ryhtyä myös itse
ottamaan lisää selvää tähän opetuskertaan liittyvistä keskeisistä asioista?
12. Koitko tunteen, että
halusit oppia tai omaksua sen, ja työskennellä
sen lisäämiseksi omaan osaamiskyvykkyyteesi.
13. Saitko opetettavista
asioista tunteen, että juuri tämäkin asia on juuri sinun tarpeeseesi jatkossa käyttökelpoista
ja sovellettavissa olevaa tietoa?
14. Saitko mahdollisuuden
luontevasti keskeyttää tarvittaessa, jos oppiaksesi halusit kysyä jotain mitä
et vielä ollut täysin ymmärtänyt?
15. Pystyitkö (uskalsitko
ilmaista sen) myös olemaan eri mieltä opetettavasta asiasta tai
opetustapahtuman kulusta ja tavoitteista? Voitiinko siitä tarvittaessa puhua ja
yhdessä selvitellä asiaa?
16. Huomioitiinko
opetuksessa toivomiasi perusteltuja muutoksia, jos ne oli ensin yhdessä todettu
hyödyllisiksi ja asiallisiksi?
17. Saitko tehtäviesi
käsittelystä tunteen, että olet myös ihmisenä kuultu, huomioitu ja sen
ansaitessasi myös arvostettu?
18. Saitko tunteen, että
sinun etätehtäviesi arvioinnin ja käsittelyn tavoitteena oli selvästi juuri sinun
ammatillisen ja taidollisen suoritukykysi systemaattinen kehittäminen?
19. Oliko opettajan olemus
ja käyttäytyminen sellaista, että se helpotti sinun henkilökohtaista
mahdollisuuttasi tutustua opetettavaan asiaan ja kyseisen opetustilanteen
merkitykseen. Oliko sinulla mahdollisuus halutesasi selvittää sitä hänen
kanssaan myös henkilökohtaisella tasolla?
20. Saitko töistäsi, osallistumisestasi
ja edistymisestäsi riittävästi henkilökohtaista yksilöllistä palautetta
muodossa tai toisessa?
21. Saitko palautteen
sellaisessa muodossa, että se auttoi sinua selkeästi opiskelusi todellisen
edistymisen seuraamisessa ja sen arvioimisessa?
22. Tuntuiko sinusta, että
opettaja auttoi sinua kaikilla hänen käytettävissään olevilla realistisilla keinoilla
ja taidoilla kunkin jakson oppimistavoitteesi saavuttamiseksi?
23. Esitettiinkö tälle
jaksolle suunnitellut ja
valmistellut opetettavat asiat kyllin kuuluvasti, havainnollisesti ja
selkeästi?
24. Käytettiinkö mielestäsi tähän
tilanteeseen ja opittavaan asiakokonaisuuteen sopivia, tarkoituksenmukaisia ja tuloksellisia opetusmenetelmiä?
25. Käytettiinkö mielestäsi
havaintovälineitä oikein ja tarkoituksenmukaisesti sekä juuri silloin kun
siihen oli aihetta oppimisprosessin tehostamiseksi?
26. Käytettiinkö AV
välineitä teknisesti ja visuaalisesti tarkoituksenmukaisesti ja niiden kaikki mahdollisuudet
hyödyksi opetettavan asian selkeyttämiseksi?
27. Antoiko opetus sinulle
uusia valmiuksia oppia ja selvitä sinulle uusista pulmallisista
ammatillisista tilanteista todellisilla
työskentelyvalmiuksilla, -taidoilla ja -asenteilla, siis opintosuunnitelman uuden
asian pelkän faktatiedon muistamispänttäyksen sijaan?
28. Otettiinko tämä kerran opetuksen
lähtökohdiksi konkreettisia sinulle uusia, mutta ammatillisesti mielenkiintoisia
tilanteita ja ongelmia, joihin etsittiin sinun työssäsi toimivia ongelmanratkaisuvalmiuksia
ja työtapoja?
29. Saitko koulutustilanteissa
omakohtaisia kokemuksia ja havaintoja, joista opit, kuinka selvitä jatkossa vastaavissa
tilanteissa?
30. Saitko opetuksesta
valmiuksia soveltaa oppimaasi myös opetustilanteissa harjoitelluista poikkeavissa
todellisissa tilanteissa?
31. Jouduitko (siis
pääsitkö) oppimistilanteissa tai
sen etätehtävissä sinulle uusiin ja
ainakin aluksi todella vaikeilta tuntuviin tilanteisiin ja tavoitteisiin
sekä toimimaan niissä siten, että huomasit oppineesi niistä jatkossa
käyttökelpoista tietoa tai taitoa?
32. Pääsitkö (siis
jouduitko) itse arvioimaan ja perustelemaan vastuullisesti ja rehellisesti oppimasi
määrää ja laatua?
33. Pääsitkö arvioimaan
opetettavien ja oppimesi asioiden käyttökelpoisuutta sinun todellisissa
työtilanteissasi ja sen perusteella vaikuttamaan aineen opetuksen ja
oppimistapahtuman kehittymiseen sinulle käsityksesi mukaan mielekkäämpään
suuntaan?
34. Havaitsitko täällä
opetetuista ja oppimistasi asioista, että ne ovat sen jälkeen osoittautuneet
hyödyllisiksi käytännössäkin, siis opetustilanteen ulkopuolella?
35. Sallittinko
virhesuorituksia ja hyödynnettiinkö niistä kertynyttä havaintoainneistoa ja
elämyksiä opetuksessa
rakentavasti?
36. Sallittiinko ja
ohjattiinko sinua itseäsi kantamaan vastuu omasta oppimisestasi?
37. Saitko kiitosta ja
arvostusta, kun olit ponnistellut poikkeuksellisesti oppiaksesi opetettavan
asian, riippumatta siitä oliko tulos sinänsä malliksi kelpaava tai sellaiseksi
tarkoitettukaan?
38. Menetkö näihin
koulutustilanteisiin innostuneena
ja odottaen oppimiselämyksiä ja todellisia niistä koituvia valmiuksia työhösi?
39. Tuntuiko sinusta tässä
opinoikokonaisuudessa, että sen toteutus ja suunnitelmat ovat sinun
menestyksellistä ammatillista elämäsi eikä vain tutkitotodistuspaperia varten?
40. Tunnistitko tästäkin
opintokerrasta selkeitä positiivisia vaikutuksia sekä ammatti-identiteettiisi,
että koko elämänasenteeseesi?
Käytettyäni ja analysoituani vuosikymmeniä
edellä havainnollistamaani
kyselylomaketta ja sen vastauksia, tulin tulokseen, että ainakin
seuraavat toimenpiteet on opettajan poikkeuksetta tehtävä jokaiseen
oppimistapahtumaan valmistautuessaan. En siis tarkoita massoille pidetyttyjä
vastuuttomia, innostavia, viihteellisiä tai tylsiä luentotilaisuuksia, vaan
vastuun ottamista omien oppilaittensa tulevaisuuden eväistä.
Vastuullisena ammattitaidon kouluttajana sinun on suunniteltava ja toteutettava kykyjesi ja voimiesi mukaan jokainen opetuspäiväsi, jokainen antamasi harjoitustehtävä, jokainen oppilaasi kohtaaminen, jakainen arviointisi ja kokeesi siten että oppija:
1. haastetaan selkeästi ylittämään entinen rajansa ja
osaamisensa jollain alueella
2. saa kokea siihen pyrkiessään tuskaa, iloa,
kiitosta, luottamusta, kunnioitusta
3. pystyy liittämään sen tuottaman kokemuksen
elämäänsä, yhteiskuntaan, jonkun todelliseen tarpeeseen, jonkun asian
kehittämiseen inhimillisesti ja eettisesti paremmaksi
4. oppii realistisesti vaatimaan ja tavoittelemaan
itse jo ammatillisessa koulutuksessaan työelämän tasoista suoritustaitoa, työelämässä arvostettavaa asennetta, työelämässä noudatettavan arviointitavan
kestämistä, työelämän
selvänottotaitoa, työelämän valmiutta perustella tekemiään päätöksiä ja
valintoja
5. saa tekemiensä suoritusten käsittelyssä aina
mallikelpoisen luotettavan esimerkin siihen liittyvien henkilöiden toiminnasta,
tuloksellisesta ja tavoitteellisesta työnteosta, rahan merkityksestä
suorituksille, ammatillisista ja
eeettisistä laatuvaatimuksista, omien voimiensa rajoilla tapahtuvasta ponnistelusta,
tarkoituksenmukaisesta tehtävien annosta, suunnitelmallisesta ajankäytöstä, lopputulokseen
vaikuttavien eri osapuolten vastuista
6. tulee tuloksen tarkistuksen yhteydessä kuunnelluksi, myötäeletyksi, myötäkasvetuksi,
tunteneeksi laajan kirjon kaikenlaisia tunteita
7. tulee tarvittaessa, jos on syytä, myös
rangaistuksi, kipeästi mutta oikeudenmukaisesti
8. saa tehtävänsä suoritettuaan rauhoittua, selkiytyä
lisää, oppia lisää kiitollisuudesta vaikeuksien yhteydessä, oppia ottamaan
aikaa itsensä hoitamiseen syyllistymättä, oppia lisää nöyryyttä, oppia lisää
iloitsemisesta vähästäkin kehityksestään
9. on oikeutettu kokemaan syyllistymättä jokaisen
tehtävänsä erilaisena kuin opettaja on sen ajatellut
10. saa
opettajassaan realistisen ja todellisen elämän esimerkin siitä mitä edellä
mainittujen asioiden sisäistäminen ja niihin pyrkiminen tarkoittaa
jokapäiväisessä työssään ja elämässään niihin pyrkivälle.
MIKÄÄN YLLÄ ESITETTY EI SAA VÄHENTÄÄ MISSÄÄN OLOSUHTEISSA OPETTAJAN RAKKAUTTA TYÖHÖNSÄ JA VASTUULLAAN OLEVIIN OPPILAISIINSA!
MJK