Alkaneen 48 kouluttajavuoteni päivitystavoitteena nyt
tammikuussa olen käyttänyt runsaasti aikaa alan nykytilanteen selvittämiseen
tutustumalla huolellisesti eri koulutusyhteisöjen someilmiasuihin ja niiden myös
verbaaliviestinnällisiin tavoitteisiin. Ja haastattelemalla kaikkia tapaamiani
nykytilanteista tietäviä. Lisäksi lukenut netistä erityisesti koko visuaalisen alan
sekä koulutukseen että kaikkeen ammattiosaamiseen liittyviä
foorumikeskusteluja. Ja luonnollisesti voimassa olevat valokuvan ja lähialojen
työelämän ammatillisten tutkintojen vaatimukset. Katson tällaisen, ajan tasalla
kentän trendeistä pysymisen, olevan jokaisen kouluttajan perusvelvollisuus.
Siitä huolimatta, että se saattaa synnyttää aiheellistakin henkistä ahdistusta.
Törkeästi yliampuvan kaupallisen tiedotuksen ja foorumien täydellisen
hölynpölyn massa kun on niin ylipursuava.
Onnellinen se, jonka ei tarvitse työtään kunnolla tehdäkseen niitä
selata. Minulle tämä, sinänsä tarpeellinen kierros, lienee tähän mennessä lähes
ainoa negatiivinen kokemus nykyisessä työelämään paluussani.
Surullinen yhteenvetoni tilanteesta on: Suomessa on tänään
täysin laillista ja koulutusjärjestelmämme virallisella henkisellä ja
taloudellisella tuella rahastaa täysin utopistisilla haavelupauksilla
lahjattomien, laiskojen ja tyhmien rahat sekä katteettomat uramahdollisuudet.
Muillakin kuin valokuva-alalla, jonka kentän todellisuuden luonnollisesti
tunnen lähialoja paremmin. Muutos huonompaan suuntaan on ollut parissa
lähivuodessa romahdusmainen.
Koulutusalalle kokonaisuudessaan on pesiytynyt aivan valtavasti uusia
puhtaasti vain liikevoiton tavoittelemiseen keskittyneitä yhteisöjä, joiden
vastuu osaamistuloksestaan ei yllä sadasosaankaan heidän omista
myyntiylisanoistaan ja, uutena ilmiönä, kuvistaankaan. Ylisanoista on ihmisillä jo hieman
kokemusta auto- ja tietokone- sekä laihdutusainekauppiaitten
markkinointiviestinnästä, mutta se ilmiö, että kelvotonta, vaikkakin valtion
auktorisoimaa kotimaista visuaalista koulutusta kaupataan uhreille ulkomaisten
kuvatoimistojen myymillä bulkkikuvilla, vaikkakin heidän itse tuottamiaan
paremmilla, menee jo uuden huijausmuodon kentälle. Toinen tutumpi, mutta nyt
selvästi ja voimakkaasti lisääntynyt, huijaustapa on se, että ”koulutuksia”
kaupataan ”tv:stä tutuilla” nimillä, joiden osuus ostettavasta sisällöstä ei
ole prosenttienkaan luokkaa, tuloksista puhumattakaan. Tai nimekkäiden
ulkopuolisten adaptoitumisella oppijoiden todellisuuteen.
Mielestäni, ja hyvin perustein, pääsyy osaltaan tähän onnettomaan
tilanteeseen on sama kuin TV1 sisällön laaduttomuuteen, automaattinen rahantulo
ja monopoliasema. Kilpailun totaali puute siinä ja tekijöiden kehittymistarpeen
minimointi. Veronmaksajien kustantamassa koulutuksessa on usealla alalla
pudottu niin kauas todellisen ammattitoiminnan ytimestä, että mikä tahansa
vaihtoehto, joka lupaa, useimmiten valheellisesti, muuta, kykenee murtautumaan
markkinointiviestinnän keinoin tietämättömien vaihtoehdoksi. Mediaseksikkyyden
lisäksi. Ja lopputulos onkin sitten
itseään kasvattava lumipallo. Mitä enemmän kelvottomia tekijöitä, sitä
useammalle kyvyttömälle syntyy harha niiden joukkoon siirtymisestä isojen
lihapatojen ääreen. Valokuvausammatissa lisäsyy on luonnollisesti alan tekninen
taidottomuusvallankumous. Digitaalistuotannollinen kelvottomuuden
hyväksyntä ja käyttö
julkaistavaksi lopputulokseksi.
Toinen, mielestäni vielä suurempi osatekijä on kouluttajien
”mukavan open syndrooma”. Kaikkia kuuluu kehua, kaikkia kuuluu rohkaista,
kaikkien onnettomien räpellysten kuuluu olla hyväksyttävissä
opintosuorituksena. Ainoana tarkoituksena olla itse mukavan ja innostavan
maineessa ja/tai pitää huolta siitä että lahjattomat ja kelvottomatkin pysyvät
peruskouluperiaatteella mukana, koska koulutusyhteisön sekä kaupalliset että
veronmaksajien kustantamat tulot riippuvat tänään totaalisti siitä, montako
päätä on virallisesti paikalla laskutuspäivänä. Sillä ei ole mitään tekemistä
sen kanssa, että valmistuneet ovat sitten suoraan työkkärin asiakkaita ja
aktiivisimmat heistä laadullisia ja taloudellisia markkinahäirikköjä. Ja
lumipallo kasvaa….
Aivan omaa ammatillista joukkotyhmyyden tiivistystä tekeekin
sitten erilaisten nettifoorumien nimettömät ”kaikkien alojen asiantuntijat”,
ymmärtämättä mitään asiasta, jota esittävät vielä tyhmemmille, ainoita oikeita
totuuksiaan jatkotoistettaviksi.
Törmäsin mm. hiljan yli viidekymmenen asiasta postaajan ja 6000 lukijan
keskusteluun omasta 1960 luvulla antamastani ja tarkoitukseensa hyvin toimineesta ammatillisesta
etäharjoitustehtävästä. Useimmilla mielipiteensä ja sitä vastustavan kantansa
jyrkästi esittäneistä ei ollut hallinnassaan edes käsitteitä, mihin tuo yhden
kuvan harjoitus ammatillisesti tähtäsi. Eli jyvien erotteluun akanoista
ammatillisin kriteerein. Saman tehtävän viimeisen käyttämäni evoluutioversion
ja aikaisemmatkin mukaan lukien, on täysin moitteettomasti ja tehtävän tarkoituksen sisäistäen,
vaikkakin kovan ponnistelun jälkeen, suorittanut vain yksi opiskelija. Joka on juuri tällä hetkellä lähivuosien
kansainvälisissä ammattilaisten rankkaamissa koitoksissa maailmanlaajuisesti
menestynein suomalainen mainoskuvaaja. Jonka urakin on vasta nousussa. Ja jonka
”luovuudesta” ei liene sitä ainoana oikeana kriteerinä palvovillakaan
huomautettavaa.
Tämä luovuuskäsitteen käyttäminen täysin tilannekohtaisesti sekä
kasvun ihanteena, että erilaisuuden halventajana, näyttääkin olevan edelleen
ns. luovien alojen koulutuksen ”henkilökohtainen ongelma”. Kaikesta kouluttajavastuustaan kun
pääsee sen mainitsemalla tai ottamalla sen sellaiseksi subjektiiviseksi
arviointikriteeriksi, jossa saa olla aina oikeassa. Täysin tuloksesta
riippumatta. Lahden MI:n entinen
rehtori määritteli kerran koulutusta siten että ”jos insinööri osaa myös
sorvata, se on ylimääräinen etu, mutta jos sorvari osaa suunnitella sorvattavan
kappaleen, on koulutusrahat käytetty väärin”. Itse käytän useimmiten sellaista havainnollistamista, että
jos muusikon taidon tutkinto-osaamiskriteeri on musiikin laji miten tahansa
soitettuna ja ilman kyseisen instrumentin hallintaa, eikä oikein ja myös
nuoteista puhtaasti soittaminen
kussakin tutkinnon lajissa, voi tyhmempi sellaista luulla, tai ainakin
nimittää, luovuudeksi. Enkä liene koskaan kuullut luovasta säveltäjästä, joka
ei osaa soittaa. Sen pitäisi olla kuvallista todellisuutta myös visuaalisen
koulutuksen tutkinnoissa. Tällä hetkellä suunta ei edes ole siihen.
Tämä asia on vielä visuaalisen koulutuksen kentällä täysin
sisäistämättä. Puhumattakaan
siitä, kuinka paljon enemmän oikealle ”luovuudelle” on virikkeitä ja mahdollisuuksia
niillä, jotka hallitsevat sekä oman välineensä tekniikan, että ilmaisun eri
suuntautumisalat ja –keinot. Siinäkin kun olisi arvokasta uraa suunnittelevalle
aivan rittävästi opetettavaa koulutusyhteisössä, sen pelkkään mutuun ja ei
mitattavissa oleviin kriteereihin perustuvan luovuuden määrittelyn ja palvonnan
sijaan. Puhtaasti kuvataiteilijan
uraan valmentavissa paikoissa asia on mielestäni juuri käänteinen, vaikkei
sielläkään osaaminen ole aina haitaksi.
Sensijaan se on kaikille haitaksi, kun ammatillisen peruskoulutuksen
myyntiväite on ”meillä saat olla sellainen kuin haluat”. Tai ”ammatillisten perusosaamisten osaamisen vaatiminen tappaa
luovuuden”. Henkilökohtainen kantani jo puoli vuosisataa järkevään ammatilliseen
peruskoulutukseen on se, että on oppijan täysin oma henkilökohtainen
taidolliseettinen valinta, mihin hän
koulutuksessa saamiaan osaamisvalmiuksia
käyttää ja koulutuksen vastuu painottuu siihen miten hän osaa käyttää sitä.
Jo sen täyttämisessä on niin riittävästi haastetta, ettei ole mitään
tarvetta kaupata sitä valheellisilla muilla houkuttimilla.
MJK
Täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella nämä koulutetut säätävät hyvät kuvatiedostot kelvottomaksi, paljon kameran tuottamaa kohtuullista jpg-toedostoa surkeammaksi. Tiedosto saatetaan kääntää jopa cmyk-muotoon.
VastaaPoista