Toinen
valokuvaajaryhmä, jonka
julkisuusmäärä on luonnollisista syistä sitten ihan omaa luokkaansa, löytyy kuvajournalismin
palstamilleistä kyseisen toimintasektorin tämänhetkisestä syvästä
sisällöllisestä ja taloudellisesta sekä taidollisesta kriisistä huolimatta.
Jotenkin
minusta on aika kummallista, että tällaisten veronmaksajien pussistaan kollektiivisesti kustantamien
kuvien huomioarvo yleisölle on niin valtavan paljon suurempi kuin yksityisen
maksama tai pelkästään kuvaajan omasta halustaan ja omalla kustannuksellaan
tehty taiteellistavoitteinen teos. Huolimatta siitä kuinka korkealle kunkin valokuvaussektorin sisällä muut ammattilaiset ne
arvostavat.
Sensijaan
myös yrittäjänä toimivien muoto- ja mainoskuvaajien on jokseenkin mahdoton
ylittää uutis- tai edes palstatilakynnys, kuinka merkittävällä suorituksella
tahansa. Elleivät he itse kustanna
sitä maksetuilla palstamilleillä, mikä ei ole pienyritykselle realistinen
vaihtoehto, ei edes heidän järjestöilleen.
Suomessa
on ollut suorastaan maan tapa unohtaa kultturisivuilta yrittämisellä leipänsä
ansaitsevien valokuvaajien
julkisetkin taiteelliset
esiintymiset ja kansainvälisetkin menestykset. Esimerkiksi Vuoden
Muotokuvaajan julkistamisen olen
nähnyt viimeksi edes myöhäistvuutisten kevennyksenä yli 30 vuotta sitten, eikä
tälläkään hetkellä maatamme kiertävien muotokuvausaiheisten näyttelyiden
avajaisetkaan tahdo millään mahtua ajankohtais- tai kultturitoimittajien
käyntiaikatauluun.
Kuitenkin
tämän hetken suomalainen ammattimuotokuvaus on saanut muutaman lähivuoden
kuluessa kymmenittäin palkintoja
kansainvälisissä ammattilaisten kilpailuissa ja näyttelyissä. Ja
ammattilaistuomareiden huomioimana.
Tällä en väitä, että se olisi jollain tavalla aivan erityisen omaperäistä tai uskomattomia taiteellisia
elämyksiä herättävää, onpahan
silti laadullaan ja tyylillään erottuvaa kaikkialta maailmasta kertyvien, jopa tuhansien, kuvatarjokkaiden
joukossa. Muotokuvaaja- ja
asukasmääräänsa nähden Suomi on siis suhteellisesti varsinainen laatumuotokuvien suurvalta. Tätä asiaa ei todellakaan yleisesti tunneta tai
julkisteta mediassamme sen ansaitsemalla volyymillä, käytännössä
ei lainkaan. Tiedotusvälineille jatkuvasti menneestä informaatiosta huolimatta. Ainoat muotokuvanäyttelyt, jotka saavat Suomessakin
julkisuutta ovat aina ja vain ulkomaiden ”profeettojen” yleensä jo retrospektiivisiä otoksia.
Siksipä
tulin pohtineeksi sellaista näyttelyä tai vastaavaa julkistusoperaatiota, joka
kertyisi vain viimeisen
vuosikymmenen aikana ulkomaisissa suurissa ammattilaisillekin avoimissa koitoksissa palkituista muotokuvista. Tämän päivän sellaisia laatumuotokuvia,
jotka ovat todellistenkin asiakkaiden hankittavissa. Laskin nopeasti yhteen niistä jo tietämiäni tuloksia ja
löysin helposti yli 50 tällaisen huomionosoituksen
saavuttanutta muotokuvaa. Jotka siis lisäksi ovat jo jonkun maksamia ja
asiakkaan toiveet täyttäviä muotonsa ja kerrontansa osalta. Eli ovat siis
selkeä todiste kyseisen teoksen tekijän osoittamasta poikkeavasta
ammattitaidosta. Mielenkiintoinen kokoelma siis.
Tällaisen
kokoelman harkittu kierrättäminen riittävän monella paikkakunnalla ja sen
tiedotusaineiston tinkimätön jakaminen myös kaikkien alueellisten kuvaajien henkilökohtaisten
kontaktien kautta ja kulloinkin
ajankohtaisen oheismateriaalin julkaisukelpoisten aiheitten synnyttäminen
muotokuvakiinnostuksen laajaksi lisäämiseksi, olisi minusta sellainen
operaatio, jonka hedelmällisyys olisi kiistämätön vähintään siinä muodossa,
että se toimisi erinomaisena vertailumittarina sekä muiden ammattikuvaajien,
että kuluttaja-asiakkaiden
kiinnostuksen ylläpitämiseksi. Ja pitkällä tähtäimellä myös
asenneilmaston oikealle valokuvamuotokuvalle suosiollisemmaksi.
Siten
olisi edes teoreettinen mahdollisuus ammattikuvaajalle päästä tavoitttelemaan
vaikka vain pikkuprofeetan vakanssia omalla toiminta toiminta-alueellaan. Mutta
se vaatii kokonaan uutta hännän pystytystyyliä, perustavaa laatua olevaa omaa
pysyvää kehittymisasennetta ja
ennen näkemätöntä jalkatyötä.
Lopputulos, vaativampi ja monipuolisempi sekä arvostetunpi
ammatti-identiteetti on sen arvoista.
MJK
"Jotenkin minusta on aika kummallista, että tällaisten veronmaksajien pussistaan kollektiivisesti kustantamien kuvien huomioarvo yleisölle on niin valtavan paljon suurempi kuin yksityisen maksama tai pelkästään kuvaajan omasta halustaan ja omalla kustannuksellaan tehty taiteellistavoitteinen teos"
VastaaPoistavaatinee perusteluja.
Viittaatko nyt valokuvataiteilijoihin vai kuvajournalisteihin? Aika iso osa valokuvataiteesta (ja kasvava osa dokumentaarispohjaisesta kuvajournalismista) syntyy tasan tarkkaan omasta halusta ja omalla kustannuksella.
Kuvajournalismia tehdään yksityisten (yritysten) maksamana ja (suomalaisten) veronmaksajien osuus valokuvataideteosten synnystä on usein varsin pieni.
Mitä muotokuva-näyttelyyn tulee, olen kanssasi samaa mieltä. Tästä kannattaisi olla esim. Valokuvataiteen museoon tai/ja alueellisiin valokuvakeskuksiin yhteydessä; intoa siellä puolella varmasti löytyisi. Siis mikäli veronmaksajien raha kelpaa?
Viittaan siihen, että niin suomalasten valokuvataiteilijoiden järkyttävä määrällinen ylikoulutus kuin heidän tulonmuodostuksensa mahdollistava apuraha, ja palkintojärjestelmä sekä ulkomaiset esiintymiset resurssoiva kulttuurivaihto ovat kaikki suoraan verovaroista kustannettuja. Väittäisinpä, että veromaksajien rahoilla tukematonta, tässä tarkoittamaani hyvälaatuista ja mediassa laajalti huomioitua valokuvataidetta tuskin löytyy, kuten ei valokuvakeskuksiakaan. Luonnollisesti olen sitä mieltä, että hyviä valokuvataiteilijoita tarvitaan kultturiamme rikastamaan, mutta minusta kulttuuriin kuuluu myös tilaajan kustantama valokuvataito ja-taidekin. Näistä tilatuista teoksista kun taidepuolella on vain muutamia harvoja surullisia esimerkkejä. Minusta mainitsemasi journalistinen työskentely kuuluu myös selvästi tuon valokuvataiteen kentälle, ainakin heidän järjestönsä jäsenluettelosta luettuna. Määrällisesti ylivoimaista enemmistöä kun lehtikuvista ei voi taiteen eikä taidonkaan kentälle mitenkään sijoittaa. Kuten ei riittikuvistakaan. Kiitos joka tapauksessa kommenteistasi, ne avaavat keskuteluun uusia näkökulmia. MJK
PoistaSuomalaisen mutokuvauksen ongelma on että se plagioi jokseenkin suoraan USA:n vastaavaa -noin vuoden pari jäljessä. Usein teknisesti kunnollista, mutta armottooman eilistä päivää, sokerilla kuorrutettua karkkia. Kuvajournalismi antaa tai koettaa antaa muutakin kuin poistettujen finnien eskapismia, tosin kuvajournalismikin on useimmiten plagiaatiota mutta siihen on syynä se, että yhä useamman lehtitalon kuvat ottavat toimittajat tai amatöörit tai ne kuvaajat -jotka allekirjoittavat sopimuksen ja joita käytetään tuon, ei osaamisen takia.
VastaaPoistaOlisikin paras olla erottelematta valokuvausta osa-alueisiin ja pitäisi aloittaa sota oikean, rajun, mielettömän visuaalisen valokuvan ja valokuva-ammatin pelastamisen puolesta.
Jore Puusa, entinen jotakin.
Kiva juttu Jore, että osallistut tähän keskusteluun. Ilokseni osaan kertoa , että nämä kuvat, joihin blogini viittaa, ovat tehty joko ajattomalla laatutyylillä, tai omaperäisellä näkemyksellä. Nuo jenkkikopiot ovat kyllä asiakaskunnan toiveitten mukaisesti useasti todella silti sitä päivittäistä riittikuvaleipää kuten lehtikuvaajan työssä onnittelukäynnnit tai mietinnön luovutukset ja mainoskuvaajalle syvätyt purkit. Kaikkiin noihinhan on nykyään jo olemassa ammattitekijöiden ulkopuolisetkin ratkaisut yleisessä käytössä. Valitettavasti, mutta luonnollisen kehityksen tuloksena.
PoistaJos etenet sotaprojektissasi valokuvan ja valokuvaajan pelastamisen puolesta vaikkapa etsimällä koko alaan liittyviä laadullisia tai periaatteellisia keinoja, minut saa ainakin kutsua mukaan niihin talkoisiin sekä sanoissa että teoissa, mutta jälkimmäisiin olen kykenevä vasta muutaman kuukauden kuluttua ( toivottavasti ). MJK
Kun aikoinaan vaikutin silloissa Suomen valokuvaajain liitossa, niin aina välillä kilpailuissa tuli esille - jopa menestyi - hyvinkin rajuja muotokuvia. Ongelmana heidän kohdallaan ei ollut laadukkaan kuvan tuottaminen, vaan se, että suurin osa asiakkaista toivoo itsestään tai rakkaistaan muotokuvaa, jossa elämä hymyilee. Oli todellisuus mitä tahansa.
VastaaPoistaMuotovalokuvakuvaus on tässä suhteessa harvinaisen yksinkertaista. Asiakas maksaa yleensä kuvan omasta pussistaan ja on ainoa puhevaltainen taho kertomaan, miellyttääkö kuva vai ei. Muotovalokuvaajan ovesta harvemmin kävelee sisään Helsingin kaupunki ja kertoo piikin olevan auki.
Lehtikuvaajan rutiineista pitää nimenomaan kertoa visuaalisesti toisin. Mietinnön jättö oli äärimmäisen haastava kuvaus, jotka ainakin minä otin tosissani. Ministerin ja lähetystön asennoissa ja vaatetuksessa tai käytöksessä oli aina jotain, jota alleviivaamalla saattoi kertoa mietinnön taustoista. Lehtikuvaus on ollut joskus visuaalista leikittelya sillä aiheella, joka kuvaajalle annettiin. Nyt sellaista ei enää ole ollenkaan. Kuvaajat kuten Heikki Kotilainen tai Leif Weckströn saattoivat murtaa traditiota halutessaan paljonkin ja asiakaslehdet olivat ihastuneita.
VastaaPoistaTämä kaikki on nyt loppu.
Kierrän paljon Suomea pitääkseni itseni kasassa, katson joka paikkakunnalla valokuvaajien näyteikkunan, kuvat ovat yleensä....suunnattoman tylsiä tai täynnä kliseitä tyyliin morsian kaataa vettä uppoavasta veneestä kengällään tms. muuta yhtä toivotonta ja tuhanteen kertaan tehtyä.
Suurin osa kuvista on kuin suoraan jenkkisaiteista plagioituja.
Minä siis ajattelen näin mutta sehän ei mitään merkitse. Enhän minä itse kuvaa koskaan salamalla lehtikuvianikaan -joita edelleen saan tehdä pariin lehteen sillointällöin- kuitenkin suurin osa lehtikuvista on monisalamahirvityksiä.
En ole koskaan kuullut, että asiakas olisi sanonut, en osta tätä muotokuvaa, en pidä siitä. Varmasti niin on tapahtunut. Mutta millainen kuva on silloin ollut? Suuri määrä kuvaajista tekee kaksi isoa virhettä: chimping ja tethering. Ei ole asiakkaan tarkoitus loikkia kuvaajan läppärillä säätämässä kuvaajaa. Valokuvaajien on ryhdistäydyttävä ja löydettävä oma itsensä. Se onnistuu vain koulutuksen kautta ja erityisesti koulutuksen sen alueen kautta, jossa ei valokuvauksesta puhuta sanaakaan. Yksi sen alueen termeistä on esimerkiksi taidehistoria.