Sain viime
torstaina seitsemän kuukauden laivakäsityöläisjakson lähes talviunimoodiin,
sillä alusten kiireisimmät ja
tärkeimmät talvihuollot valmistuivat
viimeisenä yönä ennen lumisateita. Perjantaina oli mahdollisuus rientää fyysisesti
väsyneenä mutta henkisesti innokkaana kirjamessuille. Koko viikonloppu olisikin
siellä mennyt ihan kevyesti ja suurella nautinnolla, ellei SAV:n syyskokous
Kuopiossa olisi ollut myös ohjelmassa.
Vaikka käyn vuosittain kirjamessuilla ihan kuuntelemisen ja
oppimisen ilosta, tällä kertaa minulla oli erityinen syykin. Molempien työn
alla olevien kirjojeni teknisen toteutuksen mahdollistaminen. Löytää lopullisen
muodon tekniset speksit ja kustannukset, jotta voin jakaa voimat ja resurssit
sen mukaan. Kahden talven
ponnistelujen tuloksena olen nyt siinä vaiheessa, että molemmat kirjat
ovat muuten valmiit, mutta vain
kirjoittamista vaille. Tämä kuulostaa tietysti hassulta, mutta juuri siten koen
tilanteen nyt olevan. Valokuvia
käsittelevän kuvateoksen kaikki diakuvat on valittu, nyt vain skannausta ja
painokuntoon saattamista vaille ja koko tekstiosuus, joka on jo tapahtunutta
tosielämää joka kuvan kohdalla, on myös luonnollisesti yksityiskohtia myöten olemassa. Vain
lopullista lukijan ymmärrettävissä
olevaa sanamuotoaan odottamassa.
Minulle kumpikin toistaiseksi ylivoimainen ajallinen ja taidollinenkin ponnistus.
Venekirjan jokaisen kertojaveneen kaikki tarinat on jo otsikoitu ja sisällöt ranskalaisilla
viivoilla luurankoitu ja myös todella tapahtuneen elämän lihaa päällensä
odottamassa ja kokonaisuus valmiissa systemaattisessa lopullisessa
järjestyksessä. Jokaisen
kertoja-aluksen, käsivaraisten kuvitusten
luonnokset on jo piirretty ja
lopullinen kuvitustekniikka kokeilu- ja harjoitteluvaiheessa värien ja toteutustyylin osalta.
Eli siinäkin hikeä tulee vielä valumaan ehkä vuosia, mutta suunnittelu- ja kypsytysvaihe on
ohi, ja voimat keskitettävä
ahdistumatta toteutusten
tekniikkaan, tyyliin ja ajan järjestämiseen riittävän pitkiin
kirjoitus-maalaus-piirtämis-digitointituokioihin kerrallaan.
Kirjamessuilta löysin siis toteutustekniikan järkevän
alihankkijan, saksalaisen BOD julkaisijan. Siellä painetaan vuosittain noin 10
000 eri kirjailijan esikoisteos, nyt jo 420 000 painetun nimikkeen
kokemuksella. Laatu ja
hintapolitiikka, sekä toimintaproseduuri on minun tarpeilleni jokseenkin
sopiva. Keskeistä siinä on luonnollisesti myös se, että he eivät ota mitään
vastuuta kirjailijoittensa tilaamien teosten asiasisällöstä ja painettavaksi
menevien pdf aineistojen teknisestä laadusta. Ellei tilaaja sitäkin osaa
tuotannosta osta heiltä. Sekin on siis mahdollista, ellei asiakas luota
riittävästi omiin osaamisiinsa. Tämä BOD:n kauppaama julkaisureitti on minusta
aivan erinomainen kenelle tahansa aloittelevalle julkaisuhaluajalle. Joita
Suomi on pullollaan. Myös kuvateosten tekijöitä.
Itse messutapahtuman 1000 esiintyjän joukosta kukin kävijä
kykeni valitsemaan varmasti omia tarpeitaan vastaavan tieto- ja viriketulvan. Enemmän kuin kenenkään sulatuskyky
kerralla pystyy käsittelemään. Itse keskityin vain blogeissani käsittelemiin
aiheisiin, elämä, taide, visuaalisuus, valokuva, luovuus, ihmissuhteet,
meri…….. kaikista niistä sain merkittävää pohdittavaa, ehkä loppuelämäkseni. Ja ensi vuonna uusi annos. Käsitykseni
on edelleen ja yhä perustellummin se, että kirjailijat ovat ihmiskunnan
merkittävimmät hyväntekijät, ja luku-kirjoitustaito suurin keksintö koko
ihmisen luomassa kulttuurissa. Koin myös hyvin sisäistyneesti sen
todellisuuden, miten pölyhiukkastakin pienempi lisäys siihen kulttuuriin on
oman suunnitelmani osuus sen ehkä joskus valmistuessa. Onneksi en pyrikään
muuttamaan sillä maailmaa, vaan antamaan vain muutamille yksilöille sellaisia
virikkeitä, jotka voivat auttaa heitä kehittymään eteenpäin heidän itse
valitsemassaan viitekehyksessä.
Eikä osuuteni kääpiökoko oikeuta tekemään sitä välinpitämättömästi, vaan ponnistelemaan sen tuottamiseksi niin
hyvällä laadulla, mikä on minulle mahdollista.
Siihen liittyikin tavallaan viikonlopun muu
kulttuuriohjelma. Suomen Ammattivalokuvaajat ry: n syyskokous Kuopiossa
ohjelmineen. Varsin pienellä ryhmällä, mutta samoja arvoja etsiviä ja tuottavia
henkilöitä. Se alkoi
tutustumisella VB keskuksessa viimeistä päivää esillä olevaan Whittakerin Beatles-kuvien
näyttelyyn. Siellä havainnollistui
selvästi juuri se onnellinen valintamaailma, että asia, joka jollekin on
pyhiinvaelluksen kohde, ei toiselle, jopa saman alan edustajalle merkitse
yhtään mitään. Eikä tarvitsekaan,
erilaista kultturia on varmasti saatavilla jokaisen tarpeeseen ja
jokaisen yksilön kasvun rakennuspalikaksi. Huomasin taas, että samalla kun iän mukana esteettisen elämysten ja sekä rauhan että
hiljaisuuden tarve korostuu, niin omia valintojaan sen suhteen oppii tekemään
liikaa ahdistumatta ja ilman tilivelvollisuutta siitä kenellekään.
Ammattilaisten ohjelmassa oli myös koko päivä valon
maailmasta. Suosikkituotteeni
sillä sektorilla , Dedolight, oli tuottanut esiintyjän kertomaan tavastaan työskennellä kyseisen tuotesarjan todella monipuolisilla
mahdollisuuksilla. Oma syvä
kiinnostukseni valon laatuun on peräisin siltä ajalta jolloin sävyjä, valotusta
ja kontrasteja ei ollut vielä
digitaalisesti korjattavissa.
Laadukkaat ja vaativat toimeksiannot edellyttivät onnistuakseen raskasta
taustatietomassaa ja pilkuntarkkaa etukäteissuunittelua, sillä valon fysiikan
ja tekniikan syvällinen sisäistäminen oli välttämätöntä tilanteissa, joissa,
etenkin isoilla formaateilla kuvattaessa,
pelkkä yhden kuvaustilanteen filmikustannus oli jopa useita tuhansia,
oikein tai väärin valotettuina. Ilman uusintamahdollisuutta myöhemmin sitten vasta kehitysprosessin
jälkeen. Silloin riittävät tehtaan
tiedot valaisintensa ominaisuuksista ja kokemus oli sananmukaisesti kultaakin
kallimpi säästö kuvaajalle, jonka oma tietokapasiteetti riitti sen
täysipainoiseen hyödyntämiseen.
Vaikka tämän päivän visuaalinen ja tekninen genre onkin muuttanut tätä
asiaa aivan ratkaisevasti joustavampaan suuntaan, on hyvin lohdullista tietää,
että Dedolightilla puhdas ja
laadukas valo on ensisijainen suunnitteluperuste, ehkä ainoana tämän hetken
ammattivalaisinvalmistajista. On
luonnollisesti selvää, että tälläkin alalla se näkyy myös hinnassa. Hinnasta opin jo Ateneumin aikoinani
1960 luvulla sen faktan, että jos uhrasi 50 markkaa kunnon siveltimen
ostamiseen, hämmästyi varmasti, kuinka lahjakas oli. Ja menetti lisäksi
tekosyyn syyttää laaduttomuudestaan sivellintä. Pätee myös valaisuun.
Tämä viikonvaihteen
sana- ja valotekniikan virikepommi oli oikeastaan ajoitettu ideaalisti
tulevaa kirjoittelu/kuvitustyökentelyjaksoani varten, johon se antoikin kunnon
tujauksen molemmista ilmaisutavoista. Toteutus sensijaan meni uusiksi, sillä olin suunnitellut
sen toteutusta tämän päivän leikkauksen toipumiskaudelle suunnilleen vuooden loppuun, mutta
aamulla vasta sairaalassa ja
leikkauslääkitysvaiheen jälkeen sain kuulla, että kiireellinen hätätapaus
ohitti minut, eikä seuraavaa mahdollista aikaa ollut vielä tänään edes sovittavissa.
Joten onneksi joku sai apua hätäänsä, ja minä lisäaikaa
alusten talvikunnostukseen ja muuhunkin työtilojen siivoukseen talven kirjoitus/maalausjaksoa
helpottamaan.
Eikä lisälepotauko ole varmaan muutenkaan haitaksi, sillä
kirjamessujen keskeinen viesti todella viisailta sanailijoilta oli mielestäni se, että vain riittävä pitkä
tyhjä ja rauhallinen muhimisaika työprosessin keskeisenä osana ennen ja jälkeen
luomisprosessin, lisää sen laadukkuutta selkeästi paremmin kuin viriketulvan
ahnehtiminen vasta silloin.
MJK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti