Blogini Fotofinlandia kilpailusta sekä lähiaikojen jokunen
muukin saamani palaute antoi syyn pohtia taiteen ja taiteilijan roolia ja myös sen
mahdollista valitsemista ammatilliseksi ja yhteiskunnalliseksi
identiteetikseen. Totean heti aluksi, että vapaan taiteilijan ammattiroolista
varsinaisena elinkeinonani, ainakaan ympäristön mittareilla määritellen,
minulla ei ole henkilökohtaista elämänkokemusta. Neljästä taidepuolen
tutkinnostani ja yli neljän vuosikymmenen sen alan kouluttajatyöskentelystäni huolimatta. Ja samalta ajalta kaikki menestyvänä itsenäisenä yrittäjänä
toimimisen tiedot ja tunteet.
Kaikki taiteelliseksi työskentelykseni kokemani asiat ovat
olleet aina varsin
funktionaalisia. Pääsääntöisesti jonkin
instituution tai henkilön auttamiseen tai palvelemiseen liittyviä. Niillä on
ollut yhteiskunnallinen itseni ulkopuolinen tarve ja tavoite. Toteutukseen on sitten usein liittynyt yhden tai useamman eri lajin
taiteellisen työskentelyn taitoja, välineitä, tuloksia ja valintoja sekä
muitakin kuin taideilmaisullisia arvoja ja tavoitteita. Näinhän on tilanne varsin monen taiteilijarooliin ja
-identiteettiin kuuluvan työelämän ammatin kohdalla. Esimerkiksi vaikkapa,
käyttövalokuvaajien lisäksi, näyttelijät, muotoilijat, muusikot, muotoilijat,
kuvittajat, kirjailijat……
Siksipä keskitynkin tällä kertaa pohtimaan näitä ”fine
art”in ja ”functional art”in olennaisia eroja elämänuran valinnassa,
erityisesti tietysti valokuvan suhteen, mutta nämä ajatukseni sopinevat lähes
sellaisenaan useihin muihinkin taidemuotoihin ja –rooleihin.
Fotofinlandia kilpailun ollessa nyt ajankohtainen, tulee
väistämättä mieleen, kuinka älytöntä on pitää yllä mitään kilpailuperinnettä minkään ”oikean taiteen”
kentällä. Erityisesti silloin kun
samassa arviointirankkauksessa verrataan vapaan luomistapahtuman tuotosta suoraan
käyttötilanteen vaatimuksiin sovitettuihin suorituksiin.
Vaikka niiden tuottamisen tekninen välineistö ja toisinaan myös tekijänsä
osaamistasokin olisi yhteneväinen.
Kuten ehkä varsinaisen luomistapahtuman elämys- ja paneutumistasokin. On jokseenkin mahdotonta kuvitella sellaisia
merkityksellisiä yksityiskohtia niissä, jotka antavat mitään vertailukelpoisia arviointivälineitä
niiden keskinäisen kilpailumenestysmittauksen työvälineiksi. Paitsi jos koko
arviointitoiminta on tasan huuhaata tykkää/ei tykkää asteikolla ja paneutumistasolla. Sellaisen esimerkkejähän
saamme seurata jatkuvasti.
Käyttötaiteen ammattirooli ja täyttymys, liittyy siihen,
miten se saa aikaiseksi sille annetun ulkopuolisen henkisen tai materiaalisen
tehtävän. Ja sen oikeuttaman taloudellisen korvauksen siihen käytetystä työstä
ja luovasta panoksesta. Ammatillisen näyttötaiteen täyttymys liittyy puolestaan
tilanteeseen, että sen tuotoksen olemus tai toiminta on riittävän kutsuva
siihen, että joku haluaa omistaa sen tai nauttia / kärsiä siitä pelkästään
henkisen valinnan tuloksena. Oma
lukunsa on tietysti ne joille fine art on taloudellisen tai muun keinottelun
väline. Kummankin
suuntautumislinjan valinneille syntyy lisäksi tyydytys tuotoksensa
onnistumisesta. Tosin siis eri kriteereillä. Mutta hyvin tärkeänä osana työn
tulosta.
Luomuksen synnytysfilosofia on siis äkkiä
ajatellen jokseenkin vastakohtainen. Käyttötaiteilijan työ on tarvitsijan auttamiseen tähtäävä palveluammatti, jonka työkalu on
taiteellinen ilmaisutaito. Ja
näyttötaiteilijan todellinen luovuus ilmenee vasta siinä kun hänen omaehtoinen
tuotoksensa on päässyt tyydyttämään jonkun sellaisen jotain tarvetta, jolla on
myös taloudelliset resurssit hankkia se omistukseensa tai käyttöönsä summalla
joka mahdollistaa näyttötaiteilijan ammatinharjoittamisen. Ja hänen kaupallisen
substanssinsa jatkuvan nousun. Jos hän osoittautuu sen arvoiseksi.
Hyvin harvoissa tapauksissa, mutta sitäkin
ilahduttavammissa, nämä molemmat tavoitteet kohtaavat. Eli ne palvelevat tarvittaessa
molemmilla kentillä. Esimerkiksi
itsekin omistan niin kauniisti ja taitavasti muotoillun ja veistetyn
tammisen saaristolaismallisen pienen ruuhen, että se on nykyisen työhuoneeni,
entisen studioni, kaunistuksena sisällä, päivittäin ihailtavana sekä tuomassa
hyvää tunnetta ja iloa. Ja
suureksi ilokseni myös toisen yhtä kauniisti rakennetun, joka kelpaisi myös
mainiosti olohuoneeseeni, mutta minulla on onni ja ilo käyttää sitä sen funktionaalisessa
tarkoituksessa, toimimassa vanhan todellisen
arvoklassikko luotsipurjealukseni jollana, pelastusveneenä ja myös visuaalisena
sekä tunnelmallisena lisukkeena Kaikki
kolme siis toiminnassa taiteen kentällä, antamassa kokijoilleen heitä kasvattavia
visuaalisia ja mentaalisia tunnekokemuksia. Käyttöarvonsa lisäksi. Mutta
minkään niistä suunittelijaa ei nimitetä taiteilijaksi, eikä niiden
veistäjiäkään. Enkä usko heidän siitä mieltään pahoittavan. Kuinka kornilta
mahtaisikaan tuntua, jos niitä veneitä arvioitaisiin samassa kilpailussa ja saman taidejyryn
toimesta, kuin Kiasmassa joskus esiteltäviä puuveistoksia tai Vantaan lentokentän
tulohallissa olevia. Kuvanveistotaiteen
puisina taideteoksina.
Tällainen absurdi tilanne on kyllä mahdollista maamme
merkittävimmässä ja suuripalkintoisimmassa valokuvakilpailussa. Jonka arviointikriteerinä näyttää olleen
lähinnä aiheenvalinta. Tämän esiraadin valokuvakompetenssin ymmärtäen se lienee
ollutkin heille oikea ratkaisu.
Tuloksen kannalta aivan yhtä oikea kuin elokuvamaailman Oscareiden jako
tapahtuisi pelkän elokuvasynopsiksen perusteella. Juuri omaperäinen aiheen valinta ja käsittely kun todella
onkin vaikuttavan taiteen tuottajan yksi keskeinen ominaisuus. Suomessahan tunnustettuun
tekijänoikeuteenkin ei riitä omaperäinen idea, vaan aiheen "omaperäinen toteutus" eikä edes sen virtuoosimainen käsittelyosaaminen.
Tämä virtuoosimainen osaaminen onkin käyttötaiteilijalle se
pomminvarmin leipäpuu, ellei hän sitten ole muissa asioissa ihan tumpelo, mikä,
onneksi, onkin harvoin loistavan osaajan ongelma. Toinen käyttötaiteilijalta
edellytettävä keskeinen ominaisuus
on empatiakyky, joka on avainasemassa useimmissa leipää tuovissa
asiakastoimeksiannoissa muissakin käyttötaiteen ammateissa kuin
käsinkoskettavia tuloksia synnyttävissä, siis esim. esittävän taiteen työmahdollisuuksien jaossa.
Tuo empatiakyky ja
joustavuus taas ei ole useinkaan päällimmäinen ominaisuus luovaa
itsenäistä työskentelyä vaativissa näyttötaiteen ammateissa. Niissä usein näkemyksen ja idean sekä
sen toteutuksen omaperäisyys korvaa todella pitkälle varsinaisen ammattiosaamisen. Taiteilijalta kun vaadittava ”oma tyyli” on usein omaperäisen
näkemyksen lisäksi juuri tuotteen kömpelyyteen tai muuhun
puutteelliseksi määriteltävissä olevaan käsityötaitoon perustuvaa. En ollenkaan väitä ettei toteutusosaamiseltaan virtuoosimaisia
vapaan luovan taiteen tekijöitä löytyisi, mutta heidän suhteellinen lukumääränsä kokonaisotannassa ei varmaankaan yllä lähellekään menestyneimpien käyttötaiteen vastaavan
kokoista tekijöiden otantaa.
Käyttötaiteen puolellahan yleensä alkuperäinen idea on
ulkopuolisen tahon rajoituksin ja
tavoittein vangittu ja sen työstäminen omaperäiseksi teokseksi vaatii hyvin
toisentyyppistä analyysiä ja vasta sen jälkeistä luovaa synteesiä kuin vapaan
taiteen puolella, jossa loistavan teoksen lopullinen hahmo saattaa melko usein
olla tekijälleenkin yllätys. Väittämättä kumpaakaan tapaa toistaan huonommaksi.
Mutta itse prosessi on niin
erilainen, että ne pitäisi mielestäni
irroittaa jokaisesta pakkoliitosryhmittelystään, esimerkiksi siitä, että
niiden luomiseksi jossain prosessinsa vaiheessa on käytetty samaa
toteutusvälinettä esim. kameraa tai kopiokonetta.
Vaikka tästä blogista tuleekin nyt ennätyspitkä, yksi asia
minua askarruttaa niin kovasti,
että sen haluan tässä nyt pohtia. Tällainen iso julkinen kilpailu, kuten
Fotofinlandia tai vaikkapa Idols, joihin voi päästä finalistiksi puhtaasti
puhdetyöosaamisella raskaan ammattitaidon
ulkopuoleltakin, voi antaa taidemaailmaa tuntemattomalle aivan kohtalokkaan
väärän viestin. Sen, että tämä askel riittää ja ruusuinen kuuluisuus odottaa.
Todellisuus ei ole sinne päinkään. Ellei tällaisessa
huuhaataide sarjassa pinnalle silmänräpäykseksi ponnahtanut tähdenlento satu olemaan niin
onnellinen, että joku konkari ottaa hänet ammattitiedolliseen ja taloudelliseen
suojelukseensa. Ylitettävänä kun on vielä monta poikkeuksellista
luovuutta edellyttävää estettä enemmän kuin käyttötaiteen puolella leivän
syrjään pureutumiseen useinkaan tarvitaan.
”Vapaan taiteilijan” on työnsä mahdollistamiseksi:
-
Luotava, toteutettava ja myös ylläpidettävä päällekkäinen,
usein raskaskin ansaintajärjestelmä,
joka mahdollistaa hänen toimeentulonsa niiden asioiden toetuttamiseksi, joihin
hän todella haluaa keskittää luomistyönsä.
-
Luotava, toteutettava ja ylläpidettävä sellainen oman taloutensa kokonaisvaltainen
seurantajärjestelmä, jonka vaatima
ylläpito ei varaa hänen aikaansa
ja ajatustoimintaansa liikaa. Sekä
säännöllinen yhteys tekijänoikeusjuridiikan asiantuntijoihin. Hyvin
harvalla taiteilijalla on tämän osan ostamiseen muualta taloudellinen
mahdollisuus, vaikka mielestäni se olisi tuloksiin pyrittäessä elintärkeä.
-
Luotava
ja ylläpidettävä sellainen työskentelymetodinen järjestelmä ja olosuhde,
joka varmistaa hänen taitellisten ponnisteluittensa systemaattisen jatkuvan ylläpidon, koska vain silloin tällöin
työskentelemällä kehitys pysähtyy ennen kuin se on edes käynnistynyt
-
Luotava ja ylläpidettävä sellainen ulkopuolisten
häiriötekijöiden torjuntajärjestelmä, joka antaa taiteilijalle mahdollisuuden
työkennellä kyllin pitkissä jaksoissa silloin kun se on tulokselle otollisinta.
-
Luotava ja ylläpidettävä järjestelmä ja verkosto
joka pitää säännöllisesti taiteilijan nimeä ja tuotantoa esillä niillä
foorumeilla joista on ammatillista ja taloudellista hyötyä. Tämäkin olisi
ostettavissa muualta jos taiteilijan tulorakenne sen kestää.
-
Luotava
ja ylläpidettävä järjestelmä, joka mahdollistaa pysyvän jatko-opiskelun ja
säännöllisen muunkin
tietotaitopäivityksen. Ja virikemaailman kartuttamisen.
-
Luotava sellainen gallerioitten tai muiden
taidekaupan piirissä toimivien
töitä myyvien tai välittävien instituutioiden säännöllinen
tapaamisjärjestelmä joka pitää taiteilijan tuotantoa pysyvästi saatavilla ja säännöllisesti
näyttelykäytössä.
-
Luotava ja ylläpidettävä sellainen järjestelmä
joka pitää yllä jatkuvaa verkostoitumisprosessia ja siitä huolehtimista että taiteilija on läsnä oikeissa
paikoissa, oikeassa seurassa ja oikeaan aikaan. Ja varattava siihenkin
riittävästi taiteilijan omaa aikaa.
-
Luotava järjestelmä, joka valvoo sitä, että jos
onnistuu saamaan apurahan tai stipendin, se ei aiheuta veltostuttavaa
katkosta uusien teosten
tuotantoon.
Ja
kaikki tuo sen lisäksi, että haluaa ja voi intohimoisesti toteuttaa
kutsumustaan sen varsinaisen itselleen
merkittävän
taidemuodon maailmassa.
MJK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti