Hei, mitä kangasta Toijalan
tekstiilitukusta käyn ostamassa kun haluan studion seiniin mustaa. XXX
Noilla
tiedoilla on vielä mahdoton ehdottaa mitään, koska niin moni muukin käyttötarkoitus
vaikuttaa asiaan, esim. tuleeko niiden peittää myös valonlähdettä kuten esim
ikkunaa tai ovea, vai vain seinää, onko käyttöpaikassa myös
paloherkkyysvaatimuksia, mikä on ripustuskorkeus, tuleeko mukaan valokuvaan,
jolloin laskeutuminen, materiaali ja paino vaikuttaa asiaan, tuleeko vaimentaa
myös ääntä tai eristää lämpöä????
Laatuja,
ominaisuuksia ja painoluokkia on kymmeniä. Eli hyvin tarkka tieto tarvitaan
käyttövaatimuksista, ennenkuin voin suositella mitään. MJK
Kiitos vastauksesta!! Toinen seinä on
kyprokkia ja sen verhon tarkoitus on vain estää valon heijastumista. Toisella
puolella on näyteikkuna ja verhon tarkoitus on pimentää käytävältä tulevaa
valoa. XXX
Kuinkahan kauan ja montako sivua edellistä kysymystä olisi
netin yksityisviestissä vielä puitava ennen kuin riittävä määrä välttämätöntä
tähän tarkoitukseen elintärkeätä kangastietoutta olisi kulkeutunut yhdestä
päästä toiseen, sen tarvitsijalle?
Silti siitä puuttuisi edelleen tavat, joilla ilmaistaisiin vaikkapa
sellaisia käsitteitä kuin laskeutuminen, tarkoituksenmukainen valonpidätyskyky,
uv heijastus, materiaalien monet kosketuksella
selviävät ominaisuudet, esteettinen viihtyisyysvaikutelma ja käyttöpaikan
erityisominaisuudet, joita onkin mahdoton digitaalisesti välittää. Mutta jotka
paikan päällä studiossa ja kangaskauppiaalla veisivät vain hetken
havainnollistaa ja kokea fyysismentaalisesti sen syvyisesti, että niistä
syntyisi vastaanottajalla omakohtaista käyttötietoa, joka parhaassa tapauksessa
myös aikanaan jatkaisi leviämistään, häneltä samaa asiaa joskus kysyvälle.
Digitekniikan suoma helpoin mahdollisuus on tietysti tilata
netin kautta saksalaisen yhtiön kauppaamaa mustaa paloahidastavaa studioverhoa
valmiina palasina ripustusosineen, jonka en ole nähnyt vielä kenelläkään olevan sellaisenaan ominaisuuksiltaan
sopivinta niihin paikkoihin, joissa sitä käytetään. Mutta ajattelu ja tiedonhankinta on ulkoistettu
persoonattomaksi oman pään ulkopuolelle. Ja lopputulos sen mukainen. Siis sen
hyöty hankkijan henkilökohtaisiin tarkoituksiin. Mutta asiaan
paneutuminen oli nopea ja vaivaton. Ja tulos, studio. ammattivalokuvaajan
keskeinen työväline, hajuton, mauton ja persoonaton, kuin soitin ilman
viritystä, materia ilman sielua ja tavoitetta, ilman sitä tunnetta joka syntyy
läheisestä ja syvällisestä kokonaisvaltaisesta yhteydestä omaan työkaluunsa ja
sillä synnytettävissä olevaan ilmaisuun. Vaikka tässä olikin kysymyksessä vain
verho-ostos.
Vasta eilisten mietteitteni jälkeen olen todella havahtunut
huomaamaan, miten kauas inhimillinen kanssakäyminen on päässyt useassa
tapauksessa nykykommunikoinnissa karkaamaan. Jopa läheissuhteissa ja erityisesti tiedonvälityksessä. Pelottaa suorastaan sellainen
maailma, jossa tarvittavan tiedon hankkimisessakin riittää
google/wikipediataso. Ja lopputulokseksi riittää kerran
kuultu, muttei tarkistettu eikä verrattu mihinkään tai syvennetty mitenkään. Tulos ilman historiaa.
Nykyistä journalismin alennustilaa päivittäin seuratessa se on
kyllä tullut huomattua, että sitähän elämme jo parhaillaankin. Toivottavasti yhä useammat kuitenkin jo
huomaavat päällemme kaaatuvan
tietomassan olevan suuri, mutta ohut kuin ilmapallon kuori. Sen vastakohtaan, asian selvittämiseen
tai yhteyskumppanin tapaamiseen on yhä harvemmalla aikaa ja surullisen usein haluakaan. Vanhat suomalaiset ehtymättömät
luonnonvarat, kylmyys ja kateus,
ovat voimistaneet asemiaaan maan tapana. Surullista, mutta ilmeisen väistämätöntä.
Se kyllä yhä edelleen mietityttää, osaako nyky- tai mikään
tuleva sukupolvi enää edes odottaa jokaisen itselle uuden tiedonmurusen ja/tai
kohtaamansa henkilön takana löytyvää valtavaa tiedon, kokemusten, tunteiden ja
elämysten massaa, jonne avattavissa olevana ovena jokseenkin kaikki kohtaamamme
ongelmat ja henkilöt ovat. Onko jokaisen aika jo niin kortilla tuota digitaalisen
tunneilmapallon pintaa sinne tänne ryntäillessämme. En mitenkään väitä, ettei tämän hetken digi-ihminen kykenisi
tunteisiin, mutta asenne niiden mahdollistamaan elämään tuntuu minusta
kylmenevän ja katoavan bittiavaruuteen hetki hetkeltä. Kenties se jatkossa riittää. Mutta
toivon vankasti ettei osoittaudu myös välttämättömäksi hengissä pysymisen
ehdoksi. Keinoksi välttää tietämisen tuskaa ja pääsylipuksi tunteettomuuden erämaahan.
MJK
Osattiin sitä ennenkin. Oriveden Opistolla oli aikoinaan valokuvakurssin aikaan meneillä monen moista maalauskurssia. Maalaustarvikkeita myytiin opiston ruokalan vieressä olevassa kanttiinissa. Satuin kerran paikalle, kun jo täti-ikään päässyt öljyvärimaalauskurssilainen tuli ostamaan putkilollisen ihon väristä maalia. En enää muista, antoiko myyjä hänelle jotain vai myytiinkö eioota.
VastaaPoista