Olin pitkän viikonlopun virikekylvyssä,. Aloitin
Kirjamessuilta ja lopetin Ammattivalokuvaajien syyspäiviin. Nyt riittää pohdittavaa pitkäksi aikaa.
Joitakin esimerkkejä:
Ihmisen sielua etsitään hänen päästään edelleen. Tutkijat
kertoivat kirjassaan nykyisen aivokuvantamisen tarkkuudesta. Henkilön
toimintaan vaikuttavat uudet valmiudet
näkyvät hänen aivokuvissaan jopa jo 2 viikon harjoittelun jälkeen. Ja niiden käyttämättömyydestä aiheutuva
häipyminen sieltä suunnilleen yhtä nopeasti. Harjoitus tekee mestarin. Nyt todistetustikin. Tässä aivojumpassa minusta on
merkittävää esimerkiksi se tieto,
että alzheimerintorjunnassa
toistojen jatkaminen ei auta läheskään yhtä paljon, kuin koko ajan itselle
uusien ongelmien ratkaisu. Tätä on tutkittu esimerkiksi vertaamalla eläkkeelle jäävien taksikuskien
aivokuvia vastaaviin bussikuskeihin.
Toinen nyt todistettukin inhimillinen kysymys on se, että
äidin tunteilla, tiedoilla ja kokemuksilla lapsensa sikiövaiheessa on näkyvä ja pysyvä jälki myös
jälkeläisen mielessä. Joskus tosin menee vuosikymmeniä, ennen kuin hän se
halutessaan onnistuu löytämään. Hyvin lohduttavaa oli myös tieto, että
tällainen syntymää ennen pesiytyneen
henkisen geenivirheen vaikutus on usein neutraloitavissa lapsuusajan
ympäristön korjaavilla vaikutuksilla. Melkoinen vastuu vanhemmilla muutaman
vuoden ikävuoteen asti. Minua jäi kovasti mietityttämään sellainen
varhaislapsuus, jonka virikkeistö muodostuu läppäreitten ja tablettien viihdetarjonnasta
ja älypuhelinten kylmän lasipinnan kosketuksesta. Kuten on tilanne useassakin
tuntemassani perheessä. Minkähänlaisen tunnemaailman he välittävät omille
lapsilleen aikanaan.
Edelliset esimerkkejä tiedosta jota meillä ei olisi käytettävissämme
ilman tämän päivän tietojen käsittelyn täydellistä digitalisoitumista. Esimerkiksi siten, että nyt on eri
maissa ja yhteisöissä syntyneet kuvatulokset niin tieteen kuin ajanhaaskuun
kentillä tarkistettavissa ja vertailtavissa välittömästi ja alkuperäisen
laatuisina kuinka monessa paikassa tahansa. Tämä nollaykkösmaailma onkin vasta
ensimmäinen todellinen kansainvälinen kieli, joka on tulkittavissa kaikkialla,
alasta riippumatta. Samanlaisena
ja –mitallisena. Ilman sitä
kulttuurieroa joka syntyy erilaisten verbaalisten sanojen ja käsitteiden
siirtymässä kielestä ja tapaympäristöstä toiseen. Myös siitä ilmiöstä oli uutta kirjatietoa saatavilla.
Syksyn kirjamessut
ovat minulle aina must tapahtuma ja joka kerta sen käsittämättömän
avaruuden häivähdys, minkä ihmiskunta on luonut ihan omassa päässään,
ajatuksinen, tietoineen ja tunteineen. Ja muistutus siitä miten vasta tämä
digiteknologia on tuonut lähes jokaiselle mahdollisuuden kommunikoida sen
kautta kenelle ja minne tahansa, tai saattaa kaiken haluamansa oman ilmaisunsa
käytännössä jokseenkin kenen tahansa saataville. Kunhan ei sekoita välinettä ja viestiä. Siitä koin myös esimerkin, kun eräs
synnyttämänsä tietosisältöisen verbaalisen käsikirjoituksen kallista
kustantajalähtöistä jakelijaa turhaan etsinyt, parahti ilmaisen blogikanavan
käyttöehdotukselle, ettei hän voi edes kuvitella koskaan valitsevansa
julkaisutavakseen mitään niin typerää.
Hänellä jakomenetelmä taisi
ohittaa sisällön mahdollisen merkittävyyden ihmiskunnalle.
Täysin toisen lähestymistavan kohtasin loppuviikon
kuvaajatapaamisessa, jossa Andre Boto luennoi ja demonstroi
valokuvateostensa tyylimaailmaa. Hänen kuvistaan ja niiden synnystä on useita
videoita vapaasti netissäkin ihmeteltävissä. Surrealistiset valokuvavisiot sinänsä eivät ole mitään
uutta, mutta hänen virtuoosimainen
kuvankäsittelyotteensa sai miettimään todella tämänkin ilmaisuvälineen
tilannetta ja tulevaisuutta.
Toteutus niissä, kun on jokseenkin yhtä täysin tekijänsä mielikuvituksen
ja käden taitojen tulosta kuin maalaustaiteessakin. Viestinnän ehtoja
unohtamatta. Digitaalisuus tulee olemaan kaikissa eri menetelmien ja
tavoitteiden kuvissa tasan
siveltimen asemassa, toteuttaa kaiken, muttei ole missään kohdassa määräysvallassa.
Varmasti ainakin joillakin valokuvaaja-ammatin osa-alueilla
kyseinen teknologia tulee poistamaan piirustus ja maalaustaidottomat, sekä myös
taide- ja viestintäkoulutusta hankkimattomat menestyvän ja halutun valokuvaajan
tehtävistä. Siinä historia on
tehnyt jälleen yhden täyden kierroksen. Aikanaan kuvataiteilijana menestymättömät
siirtyivät valokuvatekniikkaan, ja nyt käsin tehtävää kuvantamista ja
dynaamista sommittelua ja välööritahtoa hallitsemattomat valokuvaajat ovat
selkeässä jo alkaneessa poistoputkessa ammatistaan. Luonnollisesti
hitausmomentti pitkittää tätä muutosta, mutta entistä syvemmällä rintaäänellä
varoittaisin piirustustaidottomia uranvalinnasta tähän ammattiin.
Yhtä selkeästi
tulee tässä välivaiheessa leipänsä tälläkin kentällä tienaamaan sekin sekuliryhmä, joiden muut henkilökohtaiset
ominaisuudet pitävät heillä uskollisen
asiakaspiirin. Edesmenneen tekstimestarin Helismaan sanoilla, ” onneksi
suomalaisilla on niin totaalin huono maku, ettei meilläkään ole hädänpäivää”.
Sokerina viikonlopun pohjalla olikin sitten yhden
tytärystävistäni, Tiina Puputin,
harkittu ja huolella valmisteltu mestarinäyte ” Kaksi kirjaa
kivijalaksi” valokuvakoulutuksesta.
Siinä oli hyödynnetty pitkä kuvataiteen ja –sommittelun perinne sekä
viestinnän ikuiset perustotuudet
ja niiden sovittaminen tämän päivään teknologiaan ja alalla toimivien todelliseen
tarpeeseen. Se oli maino osoitus siitä, että aikaa kestävä teksti, visuaalisuus
ja myös tunne on edelleen välitettävissä digitekniikan perusmenetelmillä siten,
että se on vastaanottajansa helposti omaksuttavissa. Käyttökuva tulee meidän
ennakoitavissamme olevassa maailmassa varmasti olemaan edelleen tarpeen ja
kehittymään teknologisten nykymuutostenkin vahvistamana.
MJK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti