Tämä ikuinen kysymys aktivoitui taas kun eräs entinen poikkeuksellisen kyvykäs ja ahkera oppilaani päätti suunnata urakehityksensä, ainakin väliaikaisesti, käyttökuvasta näyttökuvaan. Hän kertoi minulle kuinka innostunut hän oli jo siihen tähtäävän koulutuslaitoksen valintahaastatteluista, niistä saamistaan virikkeistä ja itselleen uusista lähestymistavoista. Joita VVI:n opetukseen ei sisältynyt.
Luonnollisesti tämä viritti minussakin tarpeen pohtia omaa lähestymistäni siihen asiaan ja erityisesti sen siihen valintaan, että olen pitänyt valokuvataiteen omalla opettajaurallani vain lyhyesti ohitettavana sivuviitteenä. Sen ytimeen paneutumatta. Ainakin seuraavista syistä:
- Jos sanotaan että valokuva on aivan liian pieni sana kattamaan koko sen valtavan maailman jota se tarkoittaa, niin minulle jo sen jokainen eri osa-alue on aivan käsittämättömän suuri yhden ihmisen hallittavaksi edes siinä laajuudessa että osaisi sen keskeisiin sisältöihin antaa muille edes avainta asian syvempään tutustumiseen.
Varsinkaan ilman siihen käytettävissä olevaa aikaresurssia. Ja myös omakohtaista syvällistä kokemusta siitäkin alan sektorista.
- Juuri siksi olen halunnut tehdä oman osuuteni aina vain ja nimenomaan sillä ruohonjuuritasolla, jossa annetaan uransa alussa olevalle valokuvaajalle vain keskeisiä työkaluja ammattilaispakkiinsa oman valokuvatalonsa rakentamiseen, puuttumatta lainkaan siihen, mihin paikkaan siinä valtavassa valokuvamaailmassa hän sen aikoo rakentaa.
- Tilanne on ollut minulle aivan sananmukaisesti sama myös kaikkien muiden valokuvauksen erikoistumisalojen, muoto-mainos-teollisuus-lehti-dokumentti-maisema-luonto-jne alojen suhteen. Yhteenkään niistä en ole tällä perustasolla paneutunut myöskään juurikaan taidekuvausta syvemmälle, minun osuuteni kun on ollut tarkoituskin täsmäpalvella jokaisen opiskelijan sitä alaa jota hän jo opiskeluaikanaan päivätyössään tekee. Siis siihen valokuva-alan isompaan suuntaukseen, jossa sitoudutaan maksamaan rahallista korvausta ammattivalokuvaajan sellaisista kuvista, joita ei ole vielä edes aloitettu.
Täysin toisin kuin valokuvataiteen yhtä kaupallis-ekonomisella kentällä.
- Olisin tietysti usein halunnut lähestyä sekä tuntieni sisältöä että etätehtäviä oman erityisalani, kuvitus-mainoskuvauksen työelämän todellisista vaatimuksista käsin, mutta senkin ohittaminen on mielestäni ollut aina tarkoituksenmukaisinta oppilaitteni tavoitteiden ja sen hetkisen ammattiymmärrystason sisäistämisen kannalta. Eli olen ymmärrykseni rajoissa pysynyt valokuvauksen perustekniikan yleispätevissä lähestymistavoissa ja –keinoissa.
- Toimintani selkeä tavoite ja siihen tähtäävä toteutus on ollut rakentaa käyttökuvaukseen aikovalle opiskelijalle siinä tarvittavaa sellaista teknis-visuaalista kellarin kivijalkaa, joita ilman millään muullakaan valokuvauksen käyttökuvan alueella ei ole realistisia edellytyksiä sen päälle mitään kunnon taloa rakentaa.
- Minun opetusosuuteni kunkin oppilaani ammattiuran käynnistämiseen viimeiset 30 vuotta ei ole koskaan ollut kokonaisuutenakaan yli 30 työpäivää ja tehtäväkritiikkipäivät poisluettuna tuskin puoltakaan siitä. Eli maksimissaankin enintään 2 työviikkoa ammattitaidon niitä perusteknisiä ja – visuaalisia perusteita jotka ovat mielestäni enemmän kuin välttämättömiä edes rahasta tehtävän valokuvan avainilmiöiden harjoitteluun. Akateemiseen valokuvauksen opetukseen eli 4-6 kokopäiväiseen lukuvuoteen verrattuna siis noin 1-2% luokkaa. Kaikkineen.
- Tästä lähestymistavasta johtuen valokuvataiteen edellisestä poikkeavien periaatteitten sekä mahduttaminen tähän aikaresurssiin että oma kyvykkyyteni niihin edes paneutua on varmasti niin puutteellinen, että selkeä valintani jättää valokuvataiteeseen suuntautuminen kokonaan niille joille sen kustantaa yhteiskunta, on ollut varmasti paras ratkaisu tähän seikkaan. En ole koskaan kokenut epäreiluksi sitä, että olen keskittynyt tuottamaan yhteiskuntaan sellaisia valokuvaajia joiden verotuloilla on voinut kustantaakin muutaman apurahataiteilijankin toimeentulon.
- Tästä tullaankin siihen ilmiöön jota en ole koskaan ymmärtänyt, en edes mahdollisimman arvovapaaksi ponnistelemani pohdinnan jälkeen. Esim:
Jos piirretään jana jonka toisessa päässä on mahdollisimman epäluova ja maksimaalisen kaupallinen henkilökuva ja toisessa päässä on taidemuseokelpoista ja sinne haluttavaa valokuvataiteen Fotofinlandia kilpailun finalistikuvat eli se on se luovin pää janassa, löytyy seuraava tosielämän tapahtunut esimerkki:
Epäluovan pään esimerkiksi sopinee nykymääräysten mukainen ja koneellisesti luettavaksi kelpaava passikuva, ei valoa, ei varjoja, ei ilmettä, ei perspektiiviä, ei sommittelua, valkoinen tausta. Toinen luovan pään kuva on tasan samat vaatimukset täyttävä henkilökuva, jonka ainoa visuaalis-kerronnallinen ero edelliseen on se että se on hieman epäterävä ja myös hieman värivirheellinen eli putkivalosta johtuen hennosti kellanvihreä. Poliisin passintarkistuskone hyväksyisi silti molemmat, jos ne olisivat määräysten mukaista kokoa. Ja epäterävyys siedettävissä rajoissa.
Näkemästäni hämmentyneenä kysyin läsnä olevalta valokuvataidetta ostavalta ja jyryävältä tunnetulta suomalaiselta asiantuntijalta, mikä on kyseisten loppusuorakuvien valintaperuste, hän sanoi, niiden ilmaisu. Johon minä: En kysy tätä ironisoidakseni vaan oppiakseni, mitä näissä kuvissa tarkoitat sillä ilmaisulla. Ja vastaus oli: Ellei sitä itse näe, sitä ei sellaiselle voi edes selittää.
Joten näiden kummankin valokuvamaailman ääripäiden väliin mahtunee rajaton määrä välimaastossa olevia kuvia. Täytynee palata lähiaikoina pohtimaan oikeasti niitä asioita, joista minun mielestäni kaikki kestävä ja arvokas valokuvataidekin syntyy ja josta se on minun mielestäni tunnistettavissa. Sitä on niin moni oikea asiantuntija jo pohtinut että sen minunkin ruohonjuuripään ajatuksia olisi syytä määritellä. Jos niitä siis edes on.
MJK
Odotamme malttamattomina jatkoa.....
VastaaPoistaMeiltä Mannerheiminaukion mimmeiltä terveiset jostakin kohtaa janaa, gps-paikannin ei kerro missä kohdassa tänään oltiin...
VastaaPoistaTuttu TAIK:n käynyt valokuvataiteilija piti näyttelyä. Kun en ymmärtänyt kuvista muuta kuin sen, että minun mittapuullani ne olivat väärin valotettuja ja tärähteinä, niin kysyin taiteilijalta itseltään, mihin hän oli teoksillaan pyrkinyt. Kun en selityksestäkään ymmärtänyt mitään ja sen hänelle ilmaisin, niin hänen loppukaneettinsa oli, että ei näitä oikeastaan voikaan ymmärtää, ellei ole ensin opiskellut 7 vuottaa TAIK:ssa valokuvausta. Se oli minulle vapauttava tieto. Annoin itselleni luvan olla ymmärtämättä valokuvataiteesta mitään. Sen jäkeen valokuvataiteellisten teosten katsominen on ollut minulle paljon helpompaa.
VastaaPoistaValokuvataiteesta on monenmoisia mielipiteitä. Yritän välttää niitä. Pyrin esittämään vain todennettavia faktoja, saamani luonnontieteellinen koulutus varmaan on osasyynä tähän.
Kun väitän, että minun mielestäni merkittävä osa valokuvataiteen nimellä kulkevista tuotoksista on tekotaiteellista paskaa, niin se on fakta. Olen nimittäin vahvasti sitä mieltä. Tässä mielipiteessä pysyn niin kauan, kunnes uudet valokuvataiteen tuotokset saavat minun kääntämään kelkkani. Asian tärkeydestä minulle voisi kertoa vaikka se, että jos minua tai läheisiäni uhataan fyysisesti tämän kannanoton johdosta, niin olen välittömästi valmis pitämään kaikkia taidevalokuvia elämää suurempana taiteena, kaikkien taiteiden isoäitinä tai vaikka napalankona.
Toinen fakta lainauksena suoraan TAIK:n nettisivuilta:
"Valokuvataiteen koulutusohjelman opetus kattaa kandidaatti- ja maisteriopinnot sekä jatkotutkimuksen. Kandidaatin tutkinto antaa valokuvaajan ammatilliset perusvalmiudet. Valokuvailmaisun maisteriohjelma mahdollistaa aiempien valokuvausopintojen syventämisen ja . Maisteriopinnot erikoistumisen johonkin tiettyyn valokuvailmaisun ammatilliseen osa-alueeseenluovat mahdollisuuden jatkaa jatko-opintoihin asti.
Valokuvataiteen koulutusohjelmien toiminnan tavoitteena on valokuvaopetuksen ja taiteellisen toiminnan korkea laatu ja ajankohtaisuus. Yhteiskunnalliset muutokset ja valokuva-alan kehitys vaikuttavat opetuksen suuntaan ja painotukseen."
Siis
"Kandidaatin tutkinto antaa valokuvaajan ammatilliset perusvalmiudet... Yhteiskunnalliset muutokset ja valokuva-alan kehitys vaikuttavat opetuksen suuntaan ja painotukseen."
Nyt tulee mielipidettä. Minusta yhteiskunnalliset muutokset ja valokuva-alan kehitys on johtanut siihen, että valokuvan ammattilainen, oli sitten miten suuntaunut tahansa, joutuu kilpailemaan paitsi entistä useampien ammattilaisten, niin myös amatöörien kanssa. Jos koulutus ei anna eväitä tässä kilpailussa pärjäämiseen, niin se on hyväuskoisten nuorten pettämistä. Kaiken kokemani ja näkemäni perusteella ainoa todellinen oppi tässä asiassa TAIK:ssa on hyvä apurahojen hakemisen opastus.
"...erikoistumisen johonkin tiettyyn valokuvailmaisun ammatilliseen osa-alueeseen"
Olen täysin sanasokea tällaisille ilmaisuille. Mitä tarkoittaa "valokuvailmaisun ammatillinen osa-alue"? Mielelläni kuulisin muunkinlaisen selityksen kuin että sen voi ymmärtää vasta harjoitettuaan 7 vuotta TAIK:n valokuvataiteen opintoja.