Tämä 2015 on YK:n kansainvälinen valon vuosi. Yritimme aikanaan Europhotin ja PPof A:
n kanssa lobbata KANSAINVÄLISTÄ VALOKUVAN VUOTTA jo 1970 luvulta alkaen, mutta
sen ei katsottu päättäjäpiireissä olevan kyllin merkityksellinen tämän statuksen saamiseksi. Valitettavasti.
Joten valokuvaajien olisi nyt hyödynnettävä tämä mahdollisuus niin hyvin kuin
voivat. Tämä virallinen valon vuosi kun tarkoittaa nyt aivan erityisesti valoon
perustuvien teknologioiden
huomioimista. Johon tietysti ammattilaatuinen valokuvaus on ihan
piikkipaikalla.
Nykyisen ammattilaisten valaisupajan käytännön organisoijana
olen luonnollisesti seurannut silmä tarkkana sekä kansallista, että
kansainvälistä valokuvallista ja muutakin valo-osaamista. Ja sen ohella, suureksi harmikseni,
liian usein, myös sen täydellistä puuttumista. Tuotoksista, joita esitellään ja
myydään ammattilaatuisina valokuvina tai valotaiteen teoksina. Digitaalisen kuvantamistekniikan ja
myös ledvalaisimien valtava kehitys on tuonut tämän ilmiön ennennäkemättömän
laajaan levitykseen sekä mediassa, että
ihmisten juhlariittien dokumentoinnin ja liike-elämän tiedotustarpeen
käytössä. Jokaisesta kun on
tullut, juuri tekniikan kehityksen tuloksena, käytännössä sekä kuvan tuottaja,
että käyttäjä. Ja samalla yhä harvemmasta laadukkaan valokuvan ostaja. Siitä huolimatta, että valokuvia
kuvataan monin kertaisesti enemmän kuin koskaan ennen ihmiskunnan historiassa. Se
ei tosin tarkoita sitä, ettei todellista valo-osaamista silti arvostettaisi.
Valitettavan harvoin sitä vain on tarjolla. Mielestäni edelleen aivan selkeä
markkinarako laadukkaaseen valoon panostavalle.
Ilmiö on mielestäni jokseenkin sama, kuin kaiken muunkin
laatukulttuurin osalta. Kirjan
tekeminen ja julkaiseminen käy kädenkäänteessä, samoin musiikkiäänitteen. Webbi
pursuaa myös liikkuvan kuvan
taidollista pohjasakkaa, lehdistö
julkaisee valtaosaltaan niin valollisesti kuin kerronnallisesti lähinnä
visuaaliseksi saasteeksi luokiteltavissa olevaa kuvallista tuotantoa. Ehkäpä
myös sanallista, mutta kompetenssini ei riitä sen puolueettomaan arvioimiseen. Luin
tosin juuri alaani koskevan paksun värillisen ja Kiinassa painetun
puoliammatillisen digikuvausta käsittelevän opaskirjan, jonka oli pohjoismainen
suuri kustannustalo käännättänyt
myös Suomen markkinoille.
Käännöstyö oli niin totaalisesti käsittämätöntä ja sisältö jokseenkin täynnä pelkkiä
asiavirheitä, että ainoa tuloksesta vedettävissä oleva johtopäätös oli, että
kääntäjänä mainittu henkilö onkin elekroninen kääntäjärobotti. Ja tulos liittyy siihen, ettei kehittynytkään
kone pysty millään hahmottamaan kokonaiskontekstia, vaan latoo peräkkäin
sanakirjan ykkösehdotuksia kulloinkin käännettävästä sanasta. Ei edes
virkkeestä.
Otsikon teeman näkökulmasta surullisinta on se, että tuohon
edelliseen laatuun verrattavissa olevaa valokieltä ja –ilmaisua on tarjolla
valtaosassa julkaistua valokuvausta. Kaikissa medioissa ja myös yksityisten
riittidokumenteissa. Hyvää siinä on tosin se, että nyt on oikeaa taitavaa ja tunteellista
valo-osaamista toteuttavalla ja myyvällä ammattikuvaajalla todella tuhannen
taalan sekä paikka, että haaste. Kuten eräs kirkollisia riittejä ammatikseen kuvannut kollega
totesi tyydytyksellä, että mitä useampi sukulainen siellä hässäköi pokkareineen
ja kännyköineen, sitä paremmin hän saa myydyksi tekemiään ja niistä muista
puhtaan valon lailla edukseen erottuvia ammattilaatuisia kuviaan.
Valon vuoden todellisena haasteena tulisikin nyt kaikkien valoammattilaisten hyödyntää tilaisuus kehittää suunnitelmallisesti omaakin
osaamistaan todella rajusti, sellaiselle tasolle, jossa erottuminen muusta
harmaanlikaisesta valosotkumassasta olisi poikkeuksetonta ja pysyvä oma minimitasovaatimus
jokaiselle julkaisemalleen kuvalle. Silloin tämä YK:n kansainvälinen valon
vuosi olisi todella paikkansa
lunastanut myös yksilötasolla. Ja hyöty siitä sekä itselle että omalle
vaikutuspiirille kestäisi lopun elämää.
MJK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti