Linnan Tuntematon sotilas teoksessa on kohtaus, jossa
rintamalle lähetetty mandoliini toi mukanaan kirjeen, jossa sen lahjoittanut
kertoi upottaneensa siihen koko sielunsa. Kimeänlainen sielu, totesi sitä
näppäillyt jermu. Asiassa on kuitenkin totuuden siemen. Taide, usein taitokin,
on sieluttomana vain osaamista. Koskettaakseen vastaanottajaa, teoksessa tulee
tunnnistaa sielun värinä. Tämä ilmaisu Tabermannilta lainattuna. Olin eilen suomalaisen ammattikuvaajan, Krister Löfrothin, valokuvanäyttelyn avajaisissa
Helsinki-Vantaan lentoasemalla, jossa myös julkistettiin hänen uusin runokirjansa. Molemmat kolahtivat, ainakin minuun,
kuin metrin halko, tuntemattomalta ajattelijalta lainatulla määritelmällä. Kristerin molemmissa näytöissä ei tarvittu muilta lainauksia,
niissä puhui sekä taito, että
sielu. Pohjalaisella jämeryydellä ja onneksi myös herkkyydellä.
Jo kouluttajaurani alkuvuosina 60 luvulla havaitsin, että jokainen visuaalisen ja
verbaalisen ilmaisijan synnyttämä vapaailmaisullinen tuotos on tekijänsä
omakuva. Poikkeuksetta. Lopputuloksen
teemasta tai ulkoisesta muodosta riippumatta. Sitä voimakkaampi, mitä enemmän sen
pohjana on elämää ja sisäistä kokemuspohjaa, mitä ilmaista. Osasin siksi odottaa tästä
julkistamistilanteesta pidemmälle kuin vain osaamispuoleen liittyvää ns. ”kovaa kamaa” mutta silti yllätyin perusteellisesti, ja
positiivisesti, kummankin
tuotoksen kypsyydestä ja sisäisestä ilmaisuvoimasta. Erinomaiset esimerkit siitä, miten ns. kaupallinenkin kuvaaja ja tunnettu
huuliveikko tykittää taideilmaisun
kentällä silloin, kun on mistä ja miksi tykittää. Ja riittävä varasto elettyä
elämää sen virikkeinä.
Sekin olisi todella mielenkiintoista tietää, kuitenkin toivon niin
tapahtuvan, vaikuttavatko nämä teokset yhtä totaalisti satunnaiseen katselijaan tai lukijaan, ilman sitä
parin vuosikymmenen toisistaan tietoisena elämistä, joka minutkin tekijään yhdistää. Siitä olen kuitenkin enemmän kuin vakuuttunut, että
niin valokuvaaja kuin tekstintekijäkin kypsyy ja
kehittyy koko ammatillisen uransa ajan. Jos on kypsyäkseen. Eli ymmärtääkö pitää silmänsä ajatuksella auki, ja
harjoittelee sitkeästi kumpaakin
ilmaisukeinoaan. Sekä tuo sen
tuotokset raakaan julkiseen arviointiin riittävän usein. Ylpeänä, jos siihen on realistisia perusteita. Tällä kertaa oli.
Yksi asia ainakin on varmaa, ja monelle lohdullistakin, että
kaikki elämisen mukanaan tuomat kokemukset, vastentahtoisetkin, lisäävät sitä rikasta
kokemusvarastoa, johon on
ilmaisullisesti rakennettaessa mikä muoto tahansa. Jos myös taidot riittävät. Tai ovat sitkeydellä sellaisiksi kehitettävissä.
Tämän näyttelyn, jonka tulee näkemään sen aukioloaikana arviolta n. 20 miljoonaa silmäparia, keskeisin viesti Kristerin
ammattikollegoille on mielestäni sen antama esimerkki siitä, miten
muotokuvauksenkin kentällä on aina
tilaa hyville uusille omaperäisille
kuville ja tulkinnoille.
Täysin samantekevää sensijaan on, halutaanko ne määritellä taidekuvauksen vai
käyttökuvauksen kentälle. Tässä
näyttelyssä ja sen luojassa on kapasitettia molempiin. Siihen tulisi mielestäni jokaisen vakavissaan
valokuvaajaksi pyrkivän taitopäämääränsä asettaa. Se tie kun jokaisen mestariksi kasvamaan pyrkivän kun on
syytä, ja pakkokin, kulkea.
MJK
Usein olen kanssasi samaa mieltä, mutta tässä en. AntiGravity on nolostuttavan kökköä kuvankäsittelyä eilisen päivän valoissa vääntäytyvissä rouvissa. Ja kuvasisko tyyppisissä multicolor lavasteissa. Huhhuh. Mutta eihän se sinun vikasi ole.
VastaaPoista