Hämmästyttävä määrä erilaista palautetta, minulle pohdinnan
virikettä, valuu edelleen sähköpostiini kirjaani ja blogejani lukeneilta. Osa innostavaa, osa masentavaa, riippuu
näkökulmasta. Itselleni ne ovat ainakin sellainen pohdinnan lähde, johon saan,
ja haluankin, tarttua. Sekä
määritellä, että kertoa, oman käsitykseni asioista. Palautteiden muodostumiseen vaikuttaneita lähteitä pohtimalla,
lainaamalla tai muokkaamalla. Useat niistä käsityksistäni, joita pohdin
blogeissani, ovat varmasti minua viisaammilta kuultuja ja omaksi
totuudeksenikin itse elettyjä. Alkuperäistä lähdettä en aina muista, mutta
niitä ohjeita ja neuvoja jotka edelleen elävät minussa tulee varmasti
mielipiteisiini tässäkin mukaan.
Valokuvaajilta tulee eniten kommentteja, ymmärrettävästä
syystä. Elämmehän alan suurinta
murrosta. Sekä ammatillisesti, että teknisesti. Uusia kuvia lauotaan koko ajan
moninkertaisesti enemmän kuin koskaan aikaisemmin visuaalisen ilmaisun
historiassa ja niiden levityskanavat ovat kasvaneet käsittämättömän suuriksi,
monimuotoisiksi ja kustannustehokkaiksi. Samoin varmasti myös niiden luvaton käyttö. Taloudellisinkin tavoittein.
Puhumattakaan siitä yleisestä
kuvien visualisoinnin ja sisällön romahduksesta, joka aina seuraa tilannetta,
jossa teknologia sallii ns. massojen puuhastelun niillä kentillä joista jokin ammattikunta on aikaisemmin kerännyt toimeentulonsa.
Kuvien lukutaidon kehittymistä en ole kyllä vielä huomannut laajenpana
kansalaistaitona. Enkä usko mitään erityistä kehitystä siinä tapahtuvankaan
lyhyellä aikavälillä.
Useimmat saamistani kuvaajien palautteista liittyvät
neuvoihin ammattitaitoon liittyvistä
ongelmista. Nyt on kuitenkin lisääntynyt dramaattisesti kysymykset, jotka liittyvät liiketoimintaan tai kiertävät
omasta ammatistaan luopumisen teemaa tai tilannetta suunnasta tai toisesta lähestyen.
Usein juuri siihen ratkaisuun päätyen. Eräät jopa hyvinkin radikaalein toimenpidemahdollisuuksin. Paljon niitä kannanottoja on ilmassa,
joita joka ammattikunnassa on vedetty esiin teknologian kehityttyä poistamaan
siinä toimijoiden etuoikeuden
tuloksiensa synnyttämiseen. Tilanne, jonka tunnetuin alku lienee kehruujennyn aiheuttama
maailmanlaajuinen muutos teollisuudessa. Jonka vaikutukset ovat edelleen, nyt noin
pari vuosisataa myöhemmin, jokapäiväinen huolenaihe korkean teknologian
valtioiden työllisyydessä ja viennissä. Jos sen niin haluaa nähdä. Mutta on myös toinen vaihtoehto.
Juuri tässä näkökulmassa onkin mielestäni villakoiran ydin. Rajoittuuko katsomaan vain suljettua
ovea, viitsimättä katsoa niiitä muiden ovien mahdollisuuksia, joita jopa samakin
teknologinen muutos avasi. Tai niitä mahdollisuuksia, jotka ovat aina olleet
olemassa. Niin kauan kuin ihmiselämääkin.
Kiistattomia ammattikuvauksen muutoksia on jo olemassa. Esimerkiksi
niin kuva- kuin sanajournalismin
tämänhetkinen laaja ja syvä alennustila, hyvin harvoin poikkeuksin.
Pysäyttävien mainoskuvien lähes
täydellinen katoaminen kaikista medioista. Hyvän kameran ostaneiden serkunpoikien
koko maailman kattava riittikuvausbuumi perhe- ja sosiaalisen dokumentoinnin kentällä. Kenen tahansa julkkiksen esiintyminen
kuvaajana tai kuvakilpailun tuomarina.
Teknistieteellisen kuvantamisen aiheellinenkin siirtyminen aihepiirin,
ei kuvan kielen hallitseville. Esimerkkejä
on loputtomasti. Ja kehitys
varmasti kehittyy edelleen. Yhä
useampi saa jatkossa tekniset valmiudet julkaistavaksi tarkoitetun kuvan
synnyttämiseen. Vain se on varmaa.
Valittavissa sensijaan on edelleen kunkin yksilön kohdalla,
ja ihan omilla päätöksillään, missä kohdassa tässä jatkuvassa muutoksessa itse tulee olemaan. Onko sitä flegmaattista
massaa jonka tulva vie mukanaan ja upottaa jonnekin historian tuntemattomiin ja
nimettömiin pimeisiin syvyyksiin,
vai päättää olla niitä jotka surffaavat syntyneen hyökyaallon harjalla ja
kirkkaassa kuulaassa valossa. Ja kaikki siltä väliltäkin. Olen ihan empimättä
sitä mieltä, että kuhunkin vaihtoehtoon sopivia on aina olemassa ihan
tarpeeksi.
On niitä jotka eivät tule onnellisiksi, elleivät saa olla
onnettomia, rypeä itsesäälissä, ja syyttää muita kulkemastaan tiestä, jonka
ovat itselleen aivan omin päätöksin ja toimenpitein rakentaneet. Ja onneksi myös niitä, mielestäni useita meistä, joiden
luovuuden ja innostuksen herättää vasta mahdottomaksi siihen asti osoittautunut
ongelmakokonaisuus. Tarjoten vaikean ja siksi antoisan uuden henkilökohtaisen tien kuljettavaksi.
Minusta olisi nyt todellinen syy ja mahdollisuus yhä
useammalle pohtia uudelleen tilanteen mahdollisuudet, pelkkien haasteiden sijaan.
Valokuvaajan ammatti on kautta aikojen ollut usein aikajärjestyksessä tekijänsä
toinen tai kolmas leipäpuu, ja usein myös tekijänsä pala kerrallaan kaapannut
harrastus ja intohimo. Ennen
nykyistä järjetöntä alan koulutusylitarjontaa oli useimmiten jopa tyypillistä,
että ammattivalokuvaajalla oli aikaisempikin ammatti. Ja usein onneksi merkonomin tai muun
kaupallisen ymmärryksen tarjoava peruskoulutus. Nyt näyttää siltä, että yhä
useammalle ammatin vaihto muutaman kerran elämässä on todellinen tulevaisuus.
Mikä estää nykyisen lukumäärällisesti laskevan ammatillisen
kehitysnäkymän kääntämisen myös toiseen, hedelmälliseen, suuntaan.
Valokuvauksesta ammattina luopumisen sijaan sen radikaali henkilökohtainen muotoilu uuteen entistä
luovempaan tai miellyttävämpään formaattiin tai asteittaisen siirtymisen
toiseen elinkeinoon pitkäjänteinen valmistelu. Jo tällä hetkellä tunnen
joukoittain entisiä päätoimisia ammattivalokuvaajia, joilla on nyt tai
kuvaamisen lisänä rajattomasti
muita luovia tai heille muutoin palkitsevampia toimenkuvia.
Heitä on ensiksi mieleen tulevan luonnollisen jatkovaihtoehdon,
valokuvataiteilijan, lisäksi mm. autovuokraamon pitäjinä, graafikkoina,
kirjailijoina, veneveistäjinä, alan opettajina, pienoismallien tekijöinä, toimittajina,
taittajina, kuvittajina, postikorttitehtailijoina, kirjailijoina, muusikkoina, yliopiston
tutkijoina, maanviljelijöinä, lammasfarmareina, kanin nylkijöinä, kalastajina, liikennelentäjinä,
helikopterilentäjinä, ilmapallolentäjinä, eri alojen terapeutteina,
konsultteina, sipulinviljelijöinä,
maansiirtourakoitsijoina,
ensihoitajina, ambulanssikuskeina, palomiehinä, hiihtohissivalvojina, eräoppaina,
isännöitsijöinä, hevoshoitajina, j.n.e…… eikä tässä ollut läheskään
kaikki. Siirtyminen ammatista tai
toimenkuvasta toiseen on realistinen tulevaisuudenkuva siitä globaalista
kehityksestä, jonka yhä useammat ammatit tulevat kohtaamaan jo ennustettavissa
olevassa tulevaisuudessa tämän päivän ihmistenkin urakehityksessä.
Mikä olisikaan luontevampi ajallinen ja henkinen
mahdollisuus sellaiselle ammattikuvaajalle jonka toimeksiantovirta kulkee nykymuotoisella
toimenkuvalla vähenevään suuntaan, kuin kehittää itseään aktiivisesti
haluamaansa uuteen taitolajiin.
Useimmiten se on luonnollisesti alkuvaiheessaan kaupallisesti vähämerkityksellisempi, mutta kehittyessään yhä palkitsevampi.
Näinhän myös valokuvaaja-ammattilaiseksi ovat kautta aikojen lukemattomat alan
mestaritkin ajautuneet. Miksi siis
se ei siis olisi yksi tie muunkin alan mestariksi nykyiselle valokuvaajallekin.
Yksi siihen liittyvä asia on molemmissa tapauksissa varma.
Se tietää aina uutta aktiivista opiskelua ja, ainakin jonkin aikaa, hyppyä
tuntemattomaan. Joka tosin tulee itselle yhä tunnetummaksi kun siihen rauhassa
perehtyy aikaisemman toimenkuvan sivujuonteena. Omasta kokemuksestani kahdeksan
eri tutkinnon opinnoistani osaan sanoa, että mitään sellaista alaa ei olekaan,
jonka vakavat opinnot eivät olisi täynnä mielenkiintoisia ja luovia tilanteita
ja niistä syntynyttä tyydytystä. Myös se väittämä, että alaa muuttaessa entistä
osaamista menee turhaan hukkaan, on minusta hälynpölyä. Niin valokuvaajan, kuin
muissakin ammateissa, joita olen työelämässäni tehnyt, kaikki aikaisempi tieto
ja osaaminen on ollut merkittäväksi hyödyksi jokaista uutta ongelmaa
ratkaistaessa. Kaiken luovuuden pohja mielestäni on mahdollismman laaja ja
monipuolinen taustatietoisuus ja –osaaminen. Vain luopujan roolin valitsemalla se menee oikeasti hukkaan.
Tämä päiväkin jo tarjoaa tietotekniikan kautta meille
jokaiselle ennenkokemattoman valikoiman ja määrän tietoja, taitoja ja kokemuksia
aivan kättemme ulottuvilla ja
kustannuksin, jotka ovat murto osa
aikaisempien sukupolvien
mahdollisuuksista.
Esimerkkinä mainitsisin vaikkapa valokuvaajalle harjoittelu- ja
kokeilukuvatiedostojen hintarakenteen, joka on promilleja filmiajan kustannuksista
siihen samaan tarkoitukseen. Joten valokuvaajan mahdollinen haluttomuus oman
taitonsa harjoitteluun aivan uusiin taitotasoihin tai muulle kiinnostavalle
alalle on mielestäni tasan korvienvälivamma ja luopujan, ei luovan valinta. Ja aina päättäjän omalla vastuulla. MJK
Itsensä kehittäminen pitää myös mielen virkeämpänä. Pitää vain ratkaista mihin suuntaan aikoo kehittyä. Haluanko taiteilijaksi, toisten miellyttäjäksi, tienata enemmän tai tienata vähemmällä vaivalla vai pelkästää tehdä samaa hommaa uudella tavalla. Näitä MJK:n ja yhden arvostaman A R Minkkisen mainitsemia ovia on paljon.
VastaaPoistaMJK kirjoittaa luopujan roolista ja miten osaaminen menee siten hukkaan.
VastaaPoistaMutta miten kauan kannattaa hakata päätään seinään yrittäen antaa innovatiivisia aloitteita ja tarjota osaamista, jos niitä ei haluta kertakaikkiaan ottaa vastaan.
Suomessa pahinta mahdollista on osata työnsä suhteen asiat suvereenisti ja kyetä keksimään ideoita ja muutosehdotuksia. Sellaista ei kestetä missään. Mitä hiljempää on lagom ja mitä enemmän nuolee, sen todennäköisempää on selvitä eläkkeelle duunissa. ja tämä tietäen ihmettelemme miksei Suomi lähde nousuun.
Olen sitä mieltä, että maksajan eli asiakkaan ehdoilla kaupallisessa työskentelyssä on aina ja tasan toimittava. Siinä ei ole koskaan kysymys siitä, kuka on oikeassa. Jos palvelun myyjä haluaa tehdä asiat toisin kuin on pyydetty ja ehdottaa muutakuin tilaajan käsityksen mukaista toimintatapaa tai osoittaa ylemmyyttä tilaajan mielipiteen suhteen, on varauduttava aina siihen että lisää toimeksiantoja ei siltä asiakkaalta tai hänen vaikutuspiiriltään enää koskaan tule. Tämä on valinta, joka liittyy suoraan siihen, että syyn ja seurauksen laki liiike-elämässä on tällainen. SE on siis hyväksyttävä reunaehtona, jos niillä markkinoilla haluaa toimia. Siksi minusta kaikki hyljeksintä kenen tahansa työtä tarjoavan taholta on aina omien valintojen tulos. Osaamistahan on sekin, että osaa valita sellaisen toimintatavan joka ei johda hyljeksimistulokseen mutta mahtuu silti tekijänsä moraalivalintoihin. Kansanomaisesti ilmaistuna, suojatiellä auton alle jäänyttä ei lohduta, että hän oli oikeassa, mutta hänellä oli mahdollisuus valita milloin hän suojatielle menee, ja millaisen liikenteen tilanteessa. MJK
PoistaKokemukseni mukaan kysymys "Tehdäänkö niin kuin isäntä haluaa vai niin kuin hyvää tulee?" erilaisin variaatioin johtaa yleensä siihen, että ei tehdä ollenkaan. Ei ainakaan kysymyksen esittäjän toimesta.
PoistaTuolla tiellä ollaan, MBA-opinnot loppusuoralla ja uutta bisneskanvaasia työn alla
VastaaPoistaOlen aina tiennyt, että olet sitkeä ja viisas nainen Anne. Ja blogin teemaan liittyen, tämähän on sinullakin jo useampi kuin ensimmäinen ammatin tai toimintaolosuhteen vaihto/valinta. Kuhunkin pitkään ja huolellisesti valmistautuneena. Kaikkea hyvää uudelle bisneslaajennukselle. MJK
PoistaKorvavälinsä arvoista luopumaton kohoaa ainutkertaisuutensa mestariksi.
VastaaPoista"Teknistieteellisen kuvantamisen aiheellinenkin siirtyminen aihepiirin, ei kuvan kielen hallitseville"
VastaaPoistaEi kai jonkin aihepiirin hallitseminen välttämättä estä toisenkin aihepiirin hallitsemista? Itse olen suorittanut tieteellisen, pedagogisen ja valokuvauksellisen tutkinnon. Eihän tutkinto sinänsä takaa osaamista, mutta näillä eväillä olen pärjännyt omalla äärimmäisen kapealla erityisalallani: fysiikan ja kemian oppikirjojen kuvittajana.
Minusta ei vaadita kovin kummoisia ennustajan kykyjä, kun tajuaa tämä olevan tulevaisuutta valokuvaajan ammatissa. Pelkkä kalliit vehkeet ja suuret luulot itsestään ei enää riitä. Sellaisia yhdistelmiä kun löytyy aivan riittämiin. Valokuvaajan on pystyttävä antamaan asiakkaalle jotain sellaista lisäarvoa, jota ei kaikilla kameran ulkoiluttajilla ole.
Mitä se on? Sen on jokaisen tietysti itse keksittävä. Tuntee kaikki mahdolliset ja mahdottomat julkkikset. Omistaa itse tai ainakin kaveri omistaa helikopterin. Hallitsee apurahojen hakemisen suvereenisesti. Pystyy sekä kirjoittamaan että kuvittamaan juttunsa, vaikka tällä yhdistelmällä jotkut ovat valmiita tuomitsemaan sinut valokuvaajien helvettiin.
Ehkä helpompi sanoa, mitä se ei ole. Kalliit vehkeet ja suuret luulot tuli jo mainittua. Kuvaa sitä, mistä on toivotonta ylitarjontaa. Esimerkiksi revontulikuvien kaupallinen arvo romahti viime keväänä. Niitä on tarjolla vähintäänkin riittävästi. Kuvaa sellaista, josta vain kuvaaja itse on kiinnostunut. Tosin tässä saattaa sitten ollakin se oman idean siemen. Minä ryhdyin kuvaamaan fysiikan ilmiötä 30 vuotta sitten. Ei silloin tullut mieleenkään, että saattaisin tehdä sitä joskus työkseni. Ei ole välttämättä ihan helppoa löytää sitä erikoisalaa, joka on riittävän kapea tai vaikea, jotta sinne ei ole tunkua, mutta jolla on kuitenkin niin isot markkinat, että ne elättävät ainakin yhden kuvaajan