Kevättalven perinteinen kotimainen valokuvakilpailuruuhka on
päättymässä. Tänä vuonna se oli tavallista opettavampi ja mielenkiintoisempi.
Pienet skandaalikäryn poikaset
toivat myös lisää
mediapalstamillimetrejä.
Lopputulos oli uutismielessä vähän lattea. Ei onneksi kuvien osalta vaan siksi, että parhaat kuvat ja
tekijät putsasivat jälleen pöydän. Taisivat norjalaisten urheilijoiden tyyliin,
tehdä tahallaan parempia kuvia kuin muut.
Se ei tietenkään enää ollut enää kovin mielenkiintoista.
Paitsi ammattilaiselle, joka etsii ja lukee kuvista toisia asioita kuin kadun tallaaja. Kummankin tyydytykseksi tällä kertaa. Aihetta
julkiseen ja omaankin pohdintaan löysivät varmasti niin kokeneet konkarit, kuin
vasta tähän kuvamaailmaan ensi askeleitaan ottavat, sekä tietysti, muitten
tekemisistä valittamisen aihetta etsivätkin. Keskustelu kävi vilkkaana, ainakin tuloksien julistamisen
asti. Tyyli oli suomalaiskansallinen, eniten valittamista oli niillä, jotka
asian eteen vähiten tekivät.
Minä katselin asiaa järjestelypuuhista jo vetäytyneen, mutta
aktiivisen seuraajan intohimovapaasta henkilökohtaisen maun ja mieltymysten
vinkkelistä.
Fotofinlandian sekä toteutus, että tulos, oli minusta
täysosuma. Enemmän ilmaisia
mediamillejä kuin koskaan ennen, enemmän osallistujia, enemmän päteviä ja
riippumattomia tuomareita sekä heillä enemmän kokemusta kansainvälisen
laatuvalokuvan tasomäärittelystä koko kentän laajuudelta kuin koskaan ennen.
Enemmän onnellisia voittajia, heille sekä innostusta että oman työnsä
positiivista tiedotusmateriaalia, useammalle jakaantuneet palkintorahat ja
osallistuneista kuvista koostuva ennen näkemätön kuvallinen ajantasakatsaus
tämän päivän suomalaisen valokuvauksen koko kentästä. Mansikkana kakun päällä, lopputulos oli täysin
matemaattinen, eikä kenelläkään ollut edes mahdollisuutta manipuloida muita
tuomareita oman mielipiteensä taakse.
Kisa oli esimerkki rakentavan yhteistyön synergiasta. Tästä on hyvä jatkaa.
Sarjojen voittajista en haluaisi itsekään vaihtaa ketään
muulle sijalle kilpailuun tarjotussa kuvamateriaalissa. Järjestykselle oli
jyryllä selkeästi hyvät perusteet.
- Mainoskuvien
voittajakuva havainnollistaa nimenomaan viestinsä klassisen kuvakerronnan
tyylilajissa, mutta käyttäen juuri nykytekniikan mahdollisuudet sanomansa
kirkastamiseen. Minusta tässä sarjassa tulisi kuvaan liittää myös tieto siitä,
mikä, ja kenen kustantama on ollut kuvan tavoite. Sillä on merkitystä tuloksen
arvioinnille.
- Muotokuvasarjan
voittaja, miljöökuva, käyttää erinomaisella tavalla tyylilajinsa klassiset
kerronnalliset mahdollisuudet.
Todellisen henkilön todellinen miljöö, malli kyllin suurena ja
korostettuna valokuvauksellisilla keinoilla nykytekniikan avustamana ja
tekstissä riittävä todellinen tieto henkilöstä. Siis oikea työasema ja –rooli
ei erisnimi. Minä vierastan edelleen sellaisia muotokuvan nimellä ja
kategoriassa kilpailevia tuotoksia, joissa päähenkilö kuorrutetaan
tuntemattomaksi hänen päälleen stailatulla rekvisiitalla tai häneen liittymättömällä
valokuvauksellisella miljööllä.
- Hieman
samaa miljööllä hämäämistä oli sitten hääkuvasarjan koko finalistiryhmässä,
jopa niin selkeästi, että
päähenkilöiden tunneilmaisu jäi kokonaan asentojen varaan ja sekin
melkein hukkui muun pinta-alan yltäkylläisyyteen. Tässä sarjassa tällainen
valokuvamaisematekninen suuntaus näyttää levinneen taas Suomen hääkuvaajien
keinovarastoonkin. Hieman pettymys tämä koko sarja minulle oli, muttei
muissakaan kilpailun hääkuvissa tainnut niille vakavaa kilpailijaa löytyä.
Tässä sarjassa näkyi ehkä muita selvemmin kyseisen tyylin kansainvälinen
vaikutus maailmalla nyt arvostettavasta hääkuvaustyylistä. Hauskaa sinänsä oli taas kerran todeta
erilaisten tyylien yhden sukupolven eli n. 25-30 vuoden toistuminen, sillä lopetin Suomessa noiden voittajien
tyylisten ja asentoisten maisemahääkuvien demoamisen ja opettamisen 1990 luvun
alussa silloin liian vanhentuneina ilmaisukeinoina.
- Kuvitussarjan,
nimenomaan kuten tässä, yhdistettynä digitaaliseen kuvankäsittelyyn, kerronnan kuuluukin mielestäni olla
jotain sellaista joka antaa
epätodellista tehoa kuvan kertomukselle. Juuri sellaisin keinoin, joita suora
valokuvaus ei voikaan tavoittaa.
Ammattilaiselle oli lisäksi mukava nähdä finalisteissa sekä
”dokumentointi”henkisiä, että täysin fantasiapohjaisia ratkaisuja tällä
tekniikalla ja tavoitteilla. Sen tavoitteen tai kuvituksen aiheen ilmoittaminen
tässäkin kategoriassa olisi mielestäni myös tuonut arvioijille merkityksellistä
infoa kuvien ”paremmuuden” päättämiseen.
- Sama
koskee lehtikuvan kategoriaa, jossa voittajakuva toi kertomukseensa
inhimillistä ja tunteellista
näkökulmaa selkeästi enemmän kuin kahden muun finalistin ”valokuvauksellisen
perspektiivin” ratkaisu. Finalistikuvien valonkäyttö kuvan selkeänä
rakenteellis-kerronnallisena elementtinä poikkesi myös merkittävästi edukseen
vain journalismiin keskittyneen äskettäisen kansallisen kilpailun valollisesta
tasapaksuudesta.
- Taidekuvasarjassa
on mielestäni selviö, että sen ilmaisukeinoille ei aseteta mitään toteutusteknisiä tai viestinnällisiä rajoitteita, mutta
juuri siitä suurin mollausmelu somessa olikin. Jyryn päätös voittajasta
noudattaa siinä selkeästi ja perustellusti nykyistä maailmalaajuista
suuntausta, jossa virtuoosiosaaminen tekijän teokseensa valitsemassa teemassa
sijoittuu säännönmukaisesti ammattitaidolliselta osaamiseltaan huonosti toteutetun mutta ”mystisen”
tulkinnanvaraisuuden edelle. Olen aina ja julkisesti ilmaissut omana
taiteellisena kantanani sen, että huonosti toteutetussa mitäänsanomattomuudessa ei ole mitään
taiteellista. Sama koskee myös muiden kategorioitten ”hyljeksittyjä” kuvia.
- Toisen
”taiteelliskriteerein” painottuvan kategorian, portfoliot , lopputulos
noudattaa myös perustellusti sitä globaalia trendiä, että portfoliossa
arvostetaan, minusta tosin nykyään jo liikaa, tarkasti saman teeman suppeaa
variointia. Siis monipuolisemman kuvakokonaisuuden sijaan. Tässä suhteessa kyseinen portfolio sana on ajautunut
mielestäni liian suppean sisältöiseen yleiseen tulkintaan. Siltä pohjalta ajatellen voittaja
tässäkin ryhmässä oli selkeä valinta ja hyvin paikkansa ansainnutkin. Itse en olisi hämmästynyt lainkaan,
vaikka siitä olisi tullut kokonaisvoittajakin. Minusta merkittävää tässä voittajaportfoliossa oli jälleen myös tekstin merkitys kokonaisuuden
ymmärtämiselle, ja se että se edusti ansiokkaasti korjailemattoman valokuvan
perinnettä. Minusta oli hyvää tässä sarjassa myös se, että finaaliin mahtui
myös päinvastaista, epätodellista ja muokattua jälkeä edustavia ansiokkaita
portfolioita.
- Myös
kokonaisvoittajakuvasta joka löytyi luontokuvasarjasta olen avoimesti iloinen. Se osoittaa puhtaan ammatillisen osaamisen ja valokuvasommittelullisen
perinteen olevan edelleen täysin kilpailukelpoinen minkä muun valokuvauksessa
käytetyn tekniikan tai tyylilajin kanssa tahansa. Yksi alamme kehityksen
hienoista ominaisuuksista onkin
se, että kaikki aikaisemmat hyvät tyylit ja kokemukset jäävät myös seuraavien
sukupolvien löydettäviksi ja käytettäviksi.
MJK
Ps. Tämän kirjoittamisen aikana tänään, aivan sananmukaisesti, saavuttivat
suomalaiset kollegat taas lukuisia loistavia tuloksia ammattikuvaajien The European Professional Photographer
of the Year 2018 kilpailussa, jonka Limingan lahja maailman valokuvaukselle, Onni
W Kinnunen ratkaisi edukseen jo satumaisen voitokkaan viikkonsa
kruunuksi. Ensimmäisenä suomalaisena kautta aikojen. Myös muita loistavia suomalaisia
ammattivalokuvaajia oli finaalissa ja palkittuina useitakin. Arvostetuksi sarjavoittajaksi ja Kultaisen kameran haltijaksi digikuvituksen kivikovassa kategoriassa
ylettyi monilahjakas rautainen ammattilainen, ihana Mikaela Holmberg.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti