Kahdeksas blogausvuosi, sadas blogini. Tämän vuoden purjehduskausi kääntyy
pian muistojen puolelle, joten tämä altzheimerin torjuntatapani kirjoittamalla
muistuttaa nyt päivittäin heräämisvuorostaan. Toisen tyyppisenä, kuin
aikaisempina vuosinani. Mutta aina hyödyllisenä virikkeenä. Edes itselleni.
Lukemattomia uusia tarinoita ja kesken olevia aiheita
mellastaa taas päässäni. Osa saanee myös verbaalisen sähköisen muodon.
Kirjallisuutta niistä ei synny, mutta ne ovat kuin Hannun ja Kertun piparimurut, merkkejä kuljetuista
poluista. Peruutuspeili on välttämätön väline turvalliseen autoiluunkinkin.
Senkin liikkumismahdollisuuden toivon saavani pitää vielä kauan, kuten edes
tämän kirjoittelukyvyn ja -tavan. Molemmat ovat minulle arvokkaita työkaluja
oman elämäni ja tulevien tekojeni jäsentelyssä ja toteutuksessa.
Kävin kesällä muistiklinikalla ja sain tuloksen, ettei
mitään muistivammaa ole vielä havaittavissa. Olin vain itse säikähtänyt siitä määrä-ja
täsmällisyyserosta, jonka olen päivittäin huomannut jo vaikuttavan
muisti-instrumenttiini. Muu fysiikka
sensijaan rajoittaa enenevässä määrin siirtely- ja rakentelupuuhiani ja
yhä useammin. Alusteni laaja
talvihuolto ja niiden kookkaat säilytysteltat vievät kuitenkin lumen tuloon
asti kaikki käytettävissä olevat fyysisen voimani.
Yhteen ammattiasiaan, niiden ulkopuolelta, olen silti taas varautumassa. Klassisen
studiovalon päivityskierrokseni jatkamiseen kutsuttaessa. Se on aihe, jonka
ylläpitämiseksi minulla on edelleen syytä olla voimia ponnistella niin kauan
kuin henki pihisee. En ole silti
julistamassa mitään yhden miehen sotaa puhtaan ja aikaa kestävän
valokuvauksellisen valoilmaisun levittämiseksi, mutta haluan antaa sitä vielä
etsiville ja haluaville kollegoilleni edes yhden löytömahdollisuuden, joka
voisi avata uusiakin silmiä kaikkialta pursuavan sekavan valosaasteen
korvaamiseksi. Tai edes siihen, ettei kuvaaja itse lisää sitä pelkkää
tietämättömyyttään.
Legendaarinen opettajani Ateneumissa 1960 luvulla, Vuorisen
Mikko, tapasi koputtaa vasemman
nimettömän rengastaan ja sanoa oppilaalle, joka hänen mielestään oli joutunut
helpolle harharetkelle klassisen piirtämistaidon opiskeluprosessissaan ”tämä on
oikeata kultaa, kaikki muu on katinkultaa”. Vasta useat myöhemmät vuosikymmenet
ovat opettaneet minulle, kuinka oikeassa hän oli, elämän monella eri tasolla ja
eri viitekehyksissä.
Siihen katinkultakategoriaan kuuluu mielestäni myös tämä,
tällä hetkellä, päivittäin yhä alemmaksi vajoava valokuvallinen valo-osaaminen
tai edes –näkeminen. Samalla kun sadat ammattilaiset ihmettelevät väheneviä
kuvaustilausmääriään. Kun vastaus
on kuitenkin aivan nenän alla, jos sen suostuisi näkemään. Historia toistaa
jälleen itseään. Joka sukupolven
on ehkä koettava ainakin yksi ammattialansa rappiokausi. Omana pitkänä ammattilaisaikanani olen
nähnyt tämän jo kolme kertaa. Tyypillisellä noin yhden sukupolven 25-30v.
syklillä.
Valon laatu ja sen näkeminen/ymmärtäminen katosi yleisestä
ammattilaistenkin valo-osaamistasosta
muistissani olevana aikana ensimmäisen kerran kuumien valojen vaihtuessa
salamiksi, mustavalkoinen kuva värilliseksi ja kotilabbikset
suurlabbiksiksi. Toisen kerran,
kun miljöötyöskentelystä tuli lähes vallitseva riittikuvatoimeksianto, eikä
useimmilla siitä elävällä ammattilaisilla ollut laaja-alaisesti riittävää valonymmärryspohjaa toteuttaa sitä
merkittävästi harrastelijoita visuaalisemmin ja laadukkaammin. Ei
kerronnallisesti eikä teknisesti.
Ja nyt kolmannen kerran, kun jatkuvan valon lähteet niin
miljöössä kuin studiossakin ja niiden yhdistäminen vallitsevien olosuhteiden
kanssa tekee vahvasti paluutaan salamoiden rinnalle ja kameratekniikka hoitaa
tallennuskelpoisiksi suurimman osan valotaidollista ammattiosaamista aiemmin
vaatineista teknisistä perusratkaisuista, osaamattomankin kuvaajan
puolesta. Samalla kun kaikkialta
silmiin pursuava valottomuussotku
turruttaa käsitystämmekin puhtaan ja kertovan valokuvauksellisen valon
vaatimuksista.
Kukin näitä murroksista on karsinut muutos- tai
kehityskyvyttömiä alalta rankalla kädellä, mutta vasta tämä uusin on
mahdollistanut heidän korvaantumisensa
ennätysmäisen helpolla ja siksi lukumääräisesti ylivoimaisella ja
todelliseen tarpeeseen verrattuna moninkertaisella määrällä uusia yrittäjiä,
aloituskynnyksen pudottua lähes olemattomaksi. Sekä taloudellisesti, että
teknisesti. Kun samalla myös
muodollista ammatillista pätevyyttä on ollut tarjolla millaisilla ehdoilla,
hinnoilla ja taidoilla tahansa, ilman mitään korrelaatiota todellisiin
menestysvaatimuksiin. Joista yksi on mielestäni ollut ja kaikki mainitsemani
murrokset kestänyt puhdas ja kaunis valo-osaaminen. En mitenkään väitä, ettei
usea muukin tietotaito olisi yhä tärkeämmässä roolissa tämän päivän
pienyrittäjänkin markkinointiviidakossa, mutta kovin typerää on odottaa niiden
korvaavan sen puuttuvan ammatillisen kivijalan, josta alan ammattinimikin on
kotoisin.
Minusta olisi järkeenkäypää, jos todellista valokuvaajan
ammattitaitoa ja myös alan markkinakilpailukompetenssia tavoittelevat satsaisivat siihen, että
juuri heidän valo-osaamisensa olisi
ylivoimaista. Siis
verrattuna niihin ”erilaisina”ja ”luovina” itseään pitäviin toistensa jäljittelijöihin, joiden
kuvallinen anti kertyy vain erilaisista julkimoista, rekvisiitoista, meikkauksista
ja aivan muiden tekijöiden luomien hahmojen jäljittelystä. Nekin huonoina
kopioina toteutettuina hallitsemattomilla repropihtivaloilla tai täydellisellä
muotoilemattomuudella, jossa valolla ei ole mitään kertovaa sisältöä, vain
kuvajaisen synnyttämiseen riittävä sekava tehomäärä ja sekin rumalla ja
raa-alla kontrastilla. Tai sen täydellisellä puuttumisella. Muotoilevuudesta
puhumattakaan.
Odotan nyt jo kolmatta kierrosta sellaisenkin ajan paluuta
jolloin nykyisen, lähes poikkeuksettoman, valolaaduttomuuden sijaan
asiakkaallekin olisi edes ammattilaisten toimesta tarjolla kultaa
nykyisen kissankullan sijaan.
MJK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti