ALUSTAVA LUOVAN
(MUTTA VARSIN TOSIPOHJAISEN)
KIRJOITUS- JA KUVITUSHARRASTUSPROJEKTIN SUUNNITELMA. EHKÄ JOPA PROSESSIN.
Olen jokseenkin koko tietoisen elämäni rakennellut harrastuksenani veneitä.
Joskus suunnilleen alusta asti, joskus jatkaen toisen projektia,
toisinaan pelastaen jo loppusuoralla olevia, joskus jopa vain hoitaen tai muokaten melkein uudenkarheita.
Niitä on omistuksessani ollut jo yli 20 erilaista yksilöä.
Vain isommat laskien, jollat lisäksi. Kaikki jollain tasolla rakkaitakin.
Ja hyvin opettavaisia kokemuksia omassa kasvussani.
Oma tarinani on hyvin suurelta osalta veneitteni tarina.
Niitäkin oli ja on edelleen useitakin samanaikaisesti.
Merellä ja järvellä, tai siirtotrailerilla. Tai rakentelu eri vaiheessa.
Minulle kukin vene on ollut selkeästi oma persoonallinen yksilönsä.
Kaikilla niistä on ollut omat mieliin painuneet seikkailunsa käytössäni.
Minulle on luontevaa, että niiden olemus on aina ollut hän eikä se.
Joten haluaisin osata ja oppia kirjoittamaan heidän ajatustensa ja kertomustensa kautta ehkä oman tarinani.
Vaikkapa vaarin perinnöksi hiljan syntyneelle tyttärenpojalleni.
Todennäköinen ennuste elinkaarestani kun näyttää jo matemaattisesti siltä,
että emme tule koskaan kohtaamaan hänen aikuiselämässään.
Koska olen ammatiltani sekä graafikko että valokuvaaja,
veneitteni tarinoiden kuvittamiseksi on myös jo kosolti valmista kuva-aineistoa
ja haluaisin myös vielä ehtiä tehdä niistä jokaisesta ”muotokuvan” jollain nimenomaan käsivaraisen kuvitustekniikan menetelmällä.
Valokuvin kerrottujen mahdollisten tuokiokuvien lisäksi.
Joita on nyt lisää kuvattavissa tyttärenpoikani oman veneilyuran ensi matkasta alkaen.
Luonnollisesti ilman hänen alitajuistakaan velvoittamistaan veneilijäksi.
Se on varmasti jokaisen oma vapaa valinta. Minulle tärkeä.
Itselleni on vasta viime vuosina selvinnyt, että veneiden pitkäjänteinen rakentelu on ollut minulle merkittävämpi kasvuprosessi kuin niillä purjehtiminen.
Kumpaakin olen suureksi tyydytyksekseni saanut tehdä jo yli 5 vuosikymmentä. Ja sen suunittelu-rakennusvaiheen merkitys vahvistuu edelleen niin kauan kuin voimani siihen riittävät.
Tämä kirjoitus/kuvitusprojekti olisi nyt hallittu ja ehkä myös hedelmällinen omankin kasvuni jatko sillekin ajalle kun rakentelusta on pakko fyysisistä syistä asteittain luopua.
”VENEITTENI POHDINTOJA” (työnimi) alustavat kappale/kuvitusnimet.
1954 Purjelautta VIISIKKO
1964 Kutteri SÄMPYLÄ
1966 Djonkki SÄMPYLÄ 2
1968 Airiston risteilijä SÄMPYLÄ 3
1970 Avomeripursi MARISSA
1971 Catboat MIRRI
1974 2 mast. djonkki SÄMPYLÄ 4
1975 Purjesampaani SÄMPYLÄ 5
1977 M/P katamarani MARAKATTI
1979 Traileripursi VIOLET
1981 Kahvelikutteri MOBY DICK
1988 Traileripursi VAVI
1991 3 mast. djonkki HUMPPA
1994 3 mast. kuunarilaiva MUROLE
1996 Monitoimivene ASKELADDEN
1998 Kahvelikutteri NOSTALGIA
1999 Luokkavene EKA
2004 Moottoripursi AURORA
2006 Moottoripurjejooli MUUSA
2006 M/P kosteri MERILI
2008 Moottorikatamaran KESISHIMA 2
2009 Purjekatamaran TUUTIKKI
Saapas nähdä kestääkö tämä idea jatkotyöstön, ja kirjoitusopiskeluni sen pitkäjänteisen moninkertaisen muokkauksen lukijalleenkin siedettäväksi.
Aloitan sen kuitenkin huomenna 14.1.2011. Luovan kirjoittamisen johdantokurssilla Helsingissä.
Eläkeläisen eka tosipitkä henkinen projekti. Hienoa ajatella, että sellainenkin on nyt mahdollista.
MJK
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan - kun on itsekin tullut olleeksi ainakin kyydissä noin ½-kymmenellä em. paateista.
VastaaPoista