Hyvin surullisena olen seurannut tietoja toisen asteen
koulutuksen kurjistamisesta ja laajamittaisesta oppimistapahtuman ulkoistamisesta
säästösyistä. Erityisesti vastuullisen kouluttajan käytettävissä olevan oppilaskontaktiajan
minimoimista. Sen tuloksena yhä
suuremman ja sisältövastuullisille
yhä kasvottomamman ryhmän heikkojen opintosuoritusten kirjaamista muka tutkintotavoitetuloksiksi
yhä vähemmällä tuntimäärällä. Niin kouluttajien kuin suorittajienkin
tekeminä. Olen ahdistuksella
seurannut sen vajoamista laadullisesti alemmas siitäkin tasosta, jolla se on jo
valitettavasti ollut. Tällä
kertaa hallituksen
vaalilupausten vastaisina budjettipäätöksinä. Niiden, jotka
tulevat vaikuttamaan oppimistapahtuman mielekkyyteen ja siltä edellytettävään
kehitykseen ehkä vuosikymmeniä.
Kenties räikeimpänä lähipäivien esimerkkinä luin, että
potilaan kuolemaan johtanut ja usean vastuullisen yhteisestä laskutaidon
puutteesta johtunut morfiinin yliannostus rangaistiin vain tipan kiinnittäneelle
hoitajalle ja pienemmällä
päiväsakolla, kuin liikenneturvallisuuden kannalta merkityksetön eikä
todistettavasti edes harkittu hyvin pieni ylinopeus suoralla tyhjällä tiellä ja
hyvissä olosuhteissa.
Terveydenhuollon monikäyttäjänä, luottamukseni sen turvallisuuteen taisi
kadota jo pysyvästi, kun lisäksi
luin verikokeen ottamisen nykyiseksi koulutusmääräksi yksi
harjoitusottopistos. Itsekin useita, oho eiku, pistoksia ja viallisia neuloja jo
kokeneena.
Oman nykyisen vapaaehtoisen aikuisopiskeluni ja sen tavoittena
olevan kirjan sivutuotteena sain kotitehtäväksi läksykäsitteen sisällön ja
merkityksen pohdintaa. Virallisen koulutusjärjestelmän nykytila motivoi minua pohtimaan asiaa
hieman laajemminkin, koska sen
tämänhetkinen julkistettu tavoite on siirtyä enenevästi oppijan vastuulla olevaan itseohjautuvaan
etäsuoritustoteutukseen.
Läksysana itsessään haisee minulle rangaistukselta tai
velvoitteelta, tehtävä mahdollisuudelta ja projekti jopa omilta valinnoilta. Osuutensa näihin tuntemuksiin on
tietysti oppivelvollisuusajan koulumuistoillakin, erityisesti omista
suorituksista silloin saaduilla
palautteilla. Surullisen monelta ne puuttuvat kokonaan tai ovat kylmiä gaussin jakauman
rutiininumeroita. Mautonta ja
hajutonta tasapäistämisarviontia.
Kouluttajan ilmoittaman, vain opetussuunnitelmaan merkityn
asian, tai lonkalta heitetyn tehtävän toteuttaminen tuottaa oppimaan pyrkivälle
pelkkää keinotekoista ja usein vastentahtoista pakkosuorittamisen rutiinia.
Velvollisuuksia ilman onnistumisen kokemusta.
Kotitehtäväprojektin toteutusmielekkyyden kivijalaksi
tarvitaan itse asiakokonaisuuden ja osaamistavoitteen selkeä elämänmakuinen ja
realistinen visio. Innostava ja uskottava lupaus siitä, miten tehtäväksi
annetun kotitehtävän ahkeroiminen koko kyvykkyydellään vie tekijäänsä polullaan
eteenpäin. Lisäksi selkeä ennakkotieto siitä, minkä osuuden kunkin omilla ja
tarpeellisilla tiedon portailla kukin tehtävä viimeistelee. Tehtävän annon tulee myös
havainnollistaa ja luvata, millä tavalla tehtävän antaja on etäsuorittajan
prosessiin sitoutunut ja käytettävissä sen mahdollisten ylivoimaisten solmujen
aukaisemiseksi tarvittaessa.
Silloin on samantekevää onko sen nimi läksy, tehtävä,
suoritus tai itsensä viihdytys oppimisen ilosta. Vapaaehtoisessa oppimisharrastuksessa
tuo viimeinen on usein keskeinen tavoite, ammatillisessa koulutuksessa lyhyt
mutta vaativa oma kehittymisprojekti sen nimityksenä kuvaa ilmiötä sopivammin
Vastuunsa tuntevalle kouluttajalle tämä tarkoittaa sitä,
ettei koskaan ole olemassakaan yhteistä samanlaista ja lyhyttä ylimalkaista tehtävätoimeksiantoa
koko oppijaryhmälle. Jotta
jokainen suorittaja hyötyisi maksimaalisen tavoitteellisen oppimiskokemuksen,
myös tehtävän anto on suunniteltava ja valmisteltava oppijakohtaisesti ja vähintään
yhtä huolella, kuin sen odotettavissa oleva paras suorituskin. Se on kunnollisen kouluttajan
realistinen lähtökohta. Oppijoiden suorituksen laatu tuskin ylittää kouluttajan
toimeksiannon laatua ja sen valmisteluun käytettyä sisällöllistä ja ajankäytöllistä paneutumista. Kouluttaja
joka ei tätä tee varastaa samalla suuren palasen koulutettaviensa
tulevaisuudesta.
Oppimisen laadun maksimoinnissa ollaan aina siinä
tilanteessa, että oppijaryhmänsä yksilöiden sekä heidän resurssiensa että rajoitteittensa tuntemisen
syvyys on kouluttajan keskeisin työväline syvällliseen osaamiseen pyrkivässä
tavoitetasossa. Vasta silloin
tehtävien etä- ja yksilösuoritukseen voidaan ohjeistaa kaikki ne elementit,
jotka eri suorittajilla synnyttävät sisäistettyyn osaamiseen johtavan oman
prosessin.
Tällainen työskentelytapa on lähes kaikessa ammatillisessa
koulutuksessa äärimmäisen harvinainen, mahdollisia yksilöurheiluvalmennuksen
tilanteita lukunnottamatta. Huippu-urheilu kun on nykyään selkeää tavoitteellista
panos-tuotos maksimointiin tähtäävää ammattitoimintaa. Sellaisten urheiluvalmennuksen
välttämättömien lisämausteiden kuten kunnianhimo, päättäväisyys, tunnollisuus
ja itsekuri, toivoisin itse olevan jokapäiväisessä käytössä myös kaikilla
muilla koulutusaloilla. Nykyinen
ammatillisen kouluksen kolmiportainen ja suorituksia latistava pisteytys toimii
tosin äärimmäisen tehokkaana tällaisten järkevien ja tuloksellisten keinojen
estäjänä. Valitettavasti.
Perinteisessä, jo vuosituhansia käytössä olleessa yhden todellisen mestarin ja hänen
oppilaansa mallissa tällainen koulutettavalle välttämättömien kykyjen kehittäminen mahdollistui
maksimaalisesti. Tosin vain silloin, kun kumpikin osallinen ymmärsi asemansa
mahdollisuudet ja velvoitteet.
Tilannekohtaisesti se on mahdollisesti käyttökelpoinen edelleenkin
joissakin ammateissa ja erityisesti
silloin kun tähdätään työhön, jossa tekijänsä oma persoonallisuus on
syvällinen osa tuloksentekoa. Epävirallisesti se on mahdollista edelleen ja
olen itsekin kohdannut urallani useita kyseisen menetelmän tuottamia uusia
mestareita. Heidän lopullinen
kukkaan puhkeamisensa on useimmiten vaatinut myös annoksia perusmestarinsa
ulkopuolisia tietoja ja virikkeitä sekä itsenäisiä ammatillisia lisähaasteita.
Siihen verrattuna tämän hetkiset toisen asteen lähiopetuksen
ryhmien kasvatusvaatimukset, tuntien minimoinnit sekä koulutusvelvoitteen
hajauttaminen enenevästi kirjavan tasoisiin työpaikkoihin on johdonmukaisen ja
tuloksellisen oppimistavoitteen täydellinen irvikuva. Valitettavasti se peilaa
liiankin tarkasti myös nykyisiä virallisia yhteiskunnallisia suuntauksia ja
asenteita. Oppijoiden tulevaisuudesta
ei ole mitään väliä, koska se on seuraavien hallitusten vastuulla.
MJK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti