Puolisen vuotta ”testamentikseni” tarkoittamani ja kokemani
kirjan jokaöistä työstämistä on jo takana. Vaikka se ei koskaan tavoittaisi
yhtään lukijaa, sen vaikutus omaan ymmärrykseeni opettamisen ja oppimisen ydinprosessista,
on tehnyt siitä minulle jälleenkirjoittamisen
arvoisen. Lähes kolme
vuosikymmentä edellisen versioni jälkeen. Moni minulle keskeneräinen ja muotoutumaton asia-ameeba on saanut
mielessäni vasta nyt selkeän
hahmon.
Vaikka olen työstänyt tätä aihepiiriä säännöllisesti ja
konkreettisesti yli puoli vuosisataa, vasta nyt näyttää, minulle lopullisten,
kirkkaitten oivallusten sato olevan kypsymässä. Ne eivät ole yhtä tärkeitä monellekaan muulle, muttei se
haittaa niistä iloitsemista. Eikä omasta nykykäsityksestänikin luopumista, jos syytä on. Se onkin yksi viimeaikaisen
työskentelyni tärkeistä sivuoivalluksista. Ei kannata ahdistua siitä, mitä muut eivät koe. Maailma on
täynnä hyviäkin asioita, joiden
jakamattomuus muille ei ole keneltäkään pois. Ehkä yksi lähivuosien keskeimmistä löydöistä itselleni
onkin se, etten ongelmoidu siitä, jos muut eivät löydä niitä tietoja ja asioita,
jotka minulle merkitsevät elämän
kokoisia ja makuisia tunteita, taitoja ja kokemuksia.
Kouluttajan työ, jonka ”tlinpäätöstä” olen jälleen työstänyt,
on ollut usein tuon aihepiiriin käytännön
pulmien ratkomista. Kuinka saisin
vain sellaisen, mutta riittävän,
osan omasta ammatillisesta ja inhimillisestä kapasiteetistani siirrettyä oppijoilleni, että se motivoisi ja mahdollistaisi heille
etenemisen niillekin alueille, joista minulla ei vielä ole aavistustakaan,
mutta jotka ovat heille tulevaisuudessa elinehtoja. Kuinka osaisin itse jättää tässä siirtoprosessissa pois kaikki ne vaiheet, jotka olivat
itselleni kehittymisen ehto, mutteivät ole sitä enää heidän todellisuudessaan.
Jotka olisivat heille vain turhaa painolastia viemässä tilaa kaikelta siltä
tärkeältä, mitä vasta he voivat elämästään ja ammateistaan löytääkään.
Yhtenä omana työvälineenäni käyttämäni työväenopiston
kirjoituskurssin kanssaeläjien kirjoitukset,
palautteet, ohjeet ja kommentit ovat tuoneet aiheeni käsittelyyn ja pohdintaan
aivan merkittävästi uusia näkökulmia, pohdintoja, kyseenalaistamista ja
asioiden ytimien lisäpohdintaa. Ryhmän
vaikutus yksilösuoritustemme paranemiseen on ollut ilmeinen. Ainakin sellaisille, joiden oma avoimmuus
on riittänyt kuullun ja luetun
prosessointiin ja omien käsitystensä uudelleen arviointiin. Oma käsitykseni onnistuneen
oppimistapahtuman viitekehyksestä on saanut tämänkin oppijaryhmän tapahtumista
konkreettista vahvistusta.
Suurella mielenkiinnolla olen seurannut lähiaikoina
medioissa vellonutta kiivastakin keskustelua sekä peruskoulun että
ammatillisten oppilaitosten tulosten ja resurssien heikkenemisestä. Viimeisimmästä yliopistomaailman
”vallankumouksellisesta” ylivoimaisen
tehokkasta uutuudesta ”flippausmenetelmästä” puhumattakaan. Jota menetelmää useimmat, minun
mittarillani, hyvät kouluttajat ovat käyttäneet vasta vuosisatoja. Itse olen aina pitänyt sitä ehkä tehokkaimpana
oppimisprosessin syntytapana. Minun koulutusalallani jopa ainoana hyvin
toimivana. Sille ei vain ole ennen lanseerattu tätä uutta mediaseksikästä
nimikäsitettä. Yliopistotasollakaan
se ei ole ollut niin laajassa käytössä, kuin olisi mielestäni ollut tarpeen. Itse
asiassa juuri siellä lienee sen käyttämättömyys ollut yleisintä ja
vanhentuneiden opetus/oppimismenetelmien perinne vahvimmillaan.
Tällä hetkellä minulle on voimakkaasti vahvistunut tunne
siitä, että koko yhteiskunnallisesti organisoidun ja elintärkeän
tutkintotavoitteisen oppimistapahtuman
keskeisin elementti ja katalysaattori, opettajakoulutus, on edelleen suurimman uudistuksen
tarpeessa. Kuten on mielestäni
ollut jo vuosikymmeniä. Ne
äärimmäisen keskeiset asiat, joista opettajan työn tulos, oppijoiden ja koko
maan tulevaisuus, rakentuu, ovat
jääneet aivan liian vähälle huomiolle kaiken nippeliteknokratian ja
muotosidonnaisten hierarkioiden viedessä liian suurelta osin opettajiksi
kouluttautuvien lukemis- ja kypsymisenergian. Merkittävien yhteiskunnallisten ja inhimillisten taitojen ja
valmiuksien tavoitteellisen kehittämisen sijaan.
Mitenkään väheksymättä esimerkiksi terveydenhuollon,
turvallisuuden ja ruoantuottamisen parissa työskentelevien merkitystä,
mielestäni juuri opettajien laatu ja
oppijan tulevaisuutta ajatellen oikein suunnattu ammattitaito on tämän
yhteiskunnan kaiken jatkokehityksen keskeisin vaikuttaja, jopa globaalillakin
tasolla. ”Sivistysmaissa” jokainen
vasta herkimmässä kehittymisvaiheessa
oleva ihmistaimi, joka on tulevaisuuden yhteiskunnallinen päättäjä,
käyttää suurimman osan valveillolo- ja kehittymisajastaan enemmän opettajiensa kanssa, kuin kenenkään
muun rooli- tai muuna mallina
olevan aikuisen.
Suomessa siis useimmiten noin parivuotiaasta vähän yli parikymppiseen. Noin 20 vuoden sellainen vastuu
ihmiseksi kasvusta, jonka vaikutus tuntuu hänen jokaisena elinpäivänään
kuolemaan asti. Josta ovat keskeisessä esimerkki- ja asennevastuussa jokainen hänen sillä polulla
kohtaamansa kouluttajat.
Tietoineen, taitoinen, heikkouksineen ja näkemyksineen. Jokainen heistä
vastuulleen koko siksi ajaksi joutuneelle ryhmälle samanaikaisesti. Koko
työssäoloaikansa js usein myös sen ulkopuolisenkin. Lähes kolmasosa koko
väestöstämme päivittäin. Onkohan
mitään muuta ammattiryhmää, jolla on vastaava elinikäinen vastuu jokseenkin
jokaisen kansalaisemme henkisestä ja taloudellisestakin tulevaisuudesta tässä mittakaavassa?
MJK