En tiedä, moniko jaksaa katsoa netistä läpi sen yli
puolentoista tunnin slideshown, joka sisältää kaikki 2018 Fotofinlandiaan
osallistuneet kuvat. Minä katsoin
sen kahdesti. Eri päivinä. Ajatuksella ja pohdiskellen sen merkitystä. Mitään
näin merkittävää katsausta keräilyajankohtansa suomalaisen valokuvan todellisuuteen sen koko laajuudessa, ei
ole ollut milloinkaan ennen nähtävissä.
Kaikki aikaisemmin näkemäni alan kotimaiset kilpailut ovat olleet rajoittuneita
vain jollekin valokuvauksen osa-alueelle.
Fotofinlandian aikaisemmat vaiheet mukaan lukien.
Tällä kertaa löytyi sellainen muoto, joka mielestäni olisi
pitänyt olla käytössä alusta asti. Valokuvauksen eri haarat riittävän tasa-arvoisesti. Nyt on kenen
tahansa nähtävissä, aivan ilmaiseksi netissä, sellainen lähes parin tuhannen valokuvan
kokoelma, joka kattaa kansainvälisessä yleisessä käytössä olevan osa-aluejaon mukaisesti ne tämän hetken
suomalaiset kuvat, joiden tekijät ovat ne itse valinneet osallistumaan maamme
merkittävimpään avoimeen valokuvakilpailuun. Ilman tällaista kilpailutapahtumaa ja sen merkittäviä
rahapalkintoja, ei tällaista kulttuuritekoa olisi ollut mahdollista
toteuttaakaan. Talkoot pelkän aatteen tai kunnian puolesta kun eivät vastaa
nykyihmisten arvomaailmaa niin läheisesti, että se tuottaisi tällaisen
arvokkaan ja laajan otoksen.
Tuloksen merkittävyyteen verrattuna, minusta on aivan
samantekevää, mitä mieltä katsoja on kilpailemisesta kuvilla, tai millään
muulla osittain makuasioihin perustuvalla kentällä yleensä. Tämän kilpailun lopputuloksen, kokoelman, asemasta
tämän alan uutena merkkipaaluna, jopa
käännekohtana, ei kannata riidellä.
Se, että näytteillä on nyt kaikki mukaan lähetetyt kuvat, ilman mitään
kuratointia tai muunlaista ennakkokarsintaa, on myös arvo sinänsä. Jonkun
toisen mielestä, ehkä kiistanalainen. Jos arvostaa vain omaa näkemystään. Tässä
kun niitä on katsottavana koko skaalalta.
Toinen arvokas mittari oli nyt se, että kaikki tuomaroijat olivat
tämän pienen ja kateellisen maan ulkopuolisia kiistattomia asiantuntijoita,
joita ei painanut kenenkään osallistuneen ansaittu tai hyljeksitty asema
missään omassa kotimaisessa kuppikunnassaan, vaan he voivat aivan
paineitta keskittyä pelkästään osallistuviin kuviin. Ja arvioida niitä sellaisilla
kansainvälisillä kriteereillä, jotka oli kaikille osallistujille
tasa-arvoisesti ilmoitettu kilpailun säännöissä. Kuten kaikissa muissakin
mittelöissä, varmasti tulee ilmenemään monenlaista purnaamista menestymättömien
puolelta, mutta sehän on yleistä todellisuutta myös niissä kilpailuissa, joissa
keskinäinen paremmuus mitataan vaikkapa kellolla, kiloilla, metreillä tai
maaleilla. Tässä, kuten kaikissa
muissakin maku- ja tyyliasioihin painottuvissa kilpailussa, lopputulos on vain
ja ainoastaan sen tämänkertaisen tuomariston mielipiteiden matemaattisesti
mitattu tulos tarjolla olevasta aineistosta. Ja sellaisena kiistaton mittari näillä eväillä ja
tavoitteilla tänään.
Tässä kilpailuissa on todellisuudessa satoja, jopa tuhansia
voittajia, vaikkei heidän pussiinsa niitä palkintorahoja nyt herukaan. Pääpalkinnon saaja on
tietysti siinä rahaosuudessa omassa sarjassaan, mutta jokaiselle finalistille
tapaus on myös ainutlaatuinen henkinen, joillekin myös taloudellinen motivaatiopotku eteenpäin urallaan.
Jokaiselle osallistujalle tämä on ollut merkittävä oman kehityksen ja kasvun ponnistelu-
ja arviointipaikka ja –mittari, joka tulee varmasti näkymään heidän
tuotannossaan positiivisesti.
Jokaiselle katsojalle niin tulos, kuin kaikkien osallistuneiden
kuvienkin selailu on erinomainen sivistyksellinen laajennus valokuvan
merkityksestä ja monipuolisuudesta
nyky- yhteiskunnan kuvavaltavirran heijastajana. Maamme kymmenille tuhansille
valokuva-amatööreille, tämä nyt syntynyt kokoelma on loputon inspiraation, pohdinnan ja
vaikkapa rakentavien väittelyidenkin aarrearkku. Jopa niillekin, joiden
mielestä tämänkertainen toteutus ja sen tulos on väärin ja huono, tämä antaa
kosolti ajattelemisen aihetta ja mahdollisuuden toisenlaiseen pätemiseen,
jälkiviisauteen. Viimeksi mainitut ehkä eivät kovinkaan rakentavia toimintoja.
Ellei niistä ota opikseen.
Oma kantani kuitenkin on se, että kunnia heille, jolle se
kuuluu ja tässä tapauksessa suon sen ilomielin ja kunnioittaen koko Finnfoton organisaatiolle,
sen hallitukselle ja jäsenjärjestöille sekä erityisesti todellisen osaamisensa tässä kilpailussa
julkisen arvioinnin kohteeksi tarjonneille sadoille valokuvaajille.
Sellaiseen jälkihoitoon toivon vielä jostain löytyvän taloudellisia
resursseja ja talkoohenkeä, että tämä jo syntynyt merkkipaalu päätyisi
kuvateokseksi kaikkien niiden
käsiin, jotka voivat siitä saada esteettissisällöllisiä pohdintoja ja
rakentavia virikkeitä omaan kuvalliseen kehittymiseensä.
Suurkiitos, oli kiva olla näkemässä tämäkin tarpeellinen kehitystapahtuma
alallamme.
MJK
Hei Matti,
VastaaPoistaEn ole katsonut kilpailukuvia läpi, varmasti hieno kooste ja siihen en halua puuttua. Sen verran kuitenkin haluaisin kommentoida mietteitäsi, että ne eivät suinkaan ole Finnfoton edustajat, jotka ovat mahdollistaneet tämän kuvakavalkadin, vaan kilpailun osallistujat, jotka ovat maksaneet huomattavia summia osallistumisestaan ja siten vähintäänkin oikeutettuja kuviensa esiintulemiseen. Yksikään korkealuokkainen valokuvataide- tai dokumentaarisen valokuvan kilpailu ei laskuta yhtä röyhkeitä osallistumiskuluja kuin Finnfoto. Ja se näkyy mielestäni räikeästi finalistien kuvissa. Minua todella kiinnostaa, mihin kaikki nämä osallistumismaksut oikein menevät, jos kuvia on kerran puolentoistatunnin kuvavirran verran.