Posti toi eilen uuden Kamera lehden, jossa oli artikkeli valokuvaajaksi
opiskelusta ja siitä ovat peräisin tämän kerran vertailuesimerkkien luvut valokuvaaajaksi opiskelevien ja sitä
opettavien osalta. En puutu mitenkään artikkelin listan lukuisiin päivänselviin
asiavirheisiin koska ne varmasti ovat vertailuoppilaitosten itse
ilmoittamia asioita, jotka ikävä
kyllä vastaavat todellisuutta yhtä tarkasti kuin blogin otsikko.
Artikkelin mukaan Suomessa voi saada yhteiskunnalta opintotukea
valokuvaajan opintoihin 26 oppilaitoksessa ja yhdessä sitä kolmella tasolla antavassa ei. Oppilaitoksista 18 yhteiskunnan rahoituksen varassa toimivaa ja se yksi ilmoittaa
opintojen olevan tutkintoon tähtääviä tai vähintään valmistavia. Loput 8
ilmoittavat koulutuksensa olevan valmentavaa. En myöskään aio pohdiskella tämän
sana-akrobatian vivahteita.
Kuitenkin alan akateemisten ja ammatillisten tutkintojen
tavoitteena on siis yhteiskunnan varmentaman, tosin usean eri tasoisen ja
suuntautumisalueisen, ammatillisen
pätevyyden osoittaminen virallisella
dokumentilla. Surullista,
että juuri tätä tilannetta kuvaa selkeimmin on se otsikon ensimmäinen sana. Vähintään 80 %
osalta tätä tulosta tarjoavista.
Tuota lukua ei ole artikkelissa, se on oma arvioni, joka tosin perustuu varsin
laajaan tieto- ja kokemusaineistoon. Sensijaan kaikki seuraavat vertailuluvut
löytyvät k.o. artikkelista ja julkisista tilastotiedoista.
Täten:
- vuosittain valokuvaajan ammattiin tai sitä
vastaavaan osaamistasoon tähtäävän opiskelun aloittaa yhteiskunnan opintotuella
Suomessa n. 500 uutta toiveikasta. Eli yhtä monta kuin tosiasiallisesti saa
toimeeentulonsa kyseistä ammattia päätoimenaan maassamme harjoittamalla.
- tätä
joukkoa opettaa yli 60 päätoimista
ja n. 150 sivutoimista valokuvauksen opettajaa, jonka mukaan valokuvauksen
opetus näille uusille
potentiaalisille ammattilaisille on alan ehkä suurin suuntautumisryhmä, eli
yhteneväinen muoto- ja lehtikuvaajien todellisen määrän kanssa. Päällekkäisiä
osuuksia näihin luonnollisesti sisältyy.
-
vaikka kuvajournalismin opintoja ei Kamera
lehden artikkeliin olekaan sisällytetty, kirjoittavan toimittajan työ ja
ammatti on mielestäni yleisessä ammattikentässä ehkä lähimmin valokuvaajan työn
luonnetta ja vaatimuksia vastaavaa. Siihen kouluttaudutaan myös montaa eri
tietä ja osaaminenkin on jokseenkin yhtä kirjavaa kuin valokuvaajillakin,
samoin tulokertymä. Tuhansien harrastajien taloudellinen ja sisällöllinen
kilpailutilanne on siinäkin olellisesti mukana. Joten;
-
Suhteessa siis ammatista jo leipänsä saavien lukumäärään,
tilastollisesti Suomeen tulisi perustaa 750 oppilaitosta tai opintolinjaa,
joissa annetaan eri tasoisia valtion tutkintotodistuksia toimittajan
ammatillisesta pätevyydestä ja niistä 100 erikoistua pelkästään
freetoimittajaksi ammatilliseen
erikoistumiseen. Päätoimisia kirjoitavan toimittajan työtä opettavia tulisi
silloin palkata niihin n. 3000 myös opettajan pätevyyden alalla omaavaa.
-
Nämä siis
16 000 alalle aikovaa uutta tutkinto-opiskelijaa varten. Ja jokaiselle heistä uravalinta
myytäisiin mahdollisuutena ansaita siitä toimeentulonsa.
-
Tämän lisäksi yhteiskunnan tulisi osallistua n.
30 sellaisen oppilaitoksen kustannuksiin, joissa n. 70 päätoimista kirjailijaa opettaisi vuosittain noin 600 uuden opintotukisen
oppilaan joukkoa, joiden ammatinvalinta suuntautuu ja rajoittuu vain vapaana
kaunokirjailijana toimimiseen.
-
Vapaan kuvataiteilijan elämänuralle aikoville
tulisi olla 150 virallisia
tutkintoja antavaa oppilaitosta ja niissä 300 päätoimista ja n. 1000 sivutoimista opettajaa
muutaman muun sellaisen ammatin kohdalla, jotka eivät ole
niin selkeästi verrannollisia valokuvausmaailmaan, tilanne olisi samalla suhteellisella
matematiikalla seuraava:
-
näyttelijäksi aikoville tulisi maassamme olla
100 valinnaista oppiaitosta, joista voi saada vähintään ammattinäyttelijän
perustason virallisen tutkintotodistuksen
pienimmillään
puolen vuoden opintojen tai puolentoista vuoden viikonloppujen perusteella.
-
taksilupia
alan ammatinharjoittamiseen tulisi
jakaa n. 40 uutta jokaisena virastopäivänä vuodessa ja n. 1000
ammattiliikenteeseen erikoistunutta opettajaa palkattaisiin ohjaamaan lupaa anovien ajotaitoa jatkuvasti. Luonnollisesti sen lisäksi,
että ammatin harjoittaminen vapautettaisiin säännöstelystä, eli kuka vain saisi
sitä myös tehdä.
- ansiolentäjäksi tutkinnon kautta koulutettavat
voisivat massamme valita 50 eri oppilaitoksesta mieleisensä ja saada aina saman yhteiskunnan tuen ja
tutkinnon opintohinsa, vaikka oppilaitoksen kalustokin olisi vain
potkurikoneita yksimoottorisina, kaikki lentotunnit vain talvisin jäältä eikä
päättökoetta tehtäisi edes viralliselle lentokentälle.
Tässä tätä matikan ihmeellisyyttä taas kerrakseen, asian
moraalis-eettiseen puoleen palaan osassa 3 heti kun taas jaksan, tai asia
harmittaa riittävästi.
MJK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti