Eräs kuvajournalismin maisteriohjelmassa opiskeleva
nuorukainen soitti minulle kysyäkseen alallemme vakiintuneen jäsentelyni
”valokuvaajan kuolemansynnit”
alkuperää. Minulle ei
puhelun aikan sitten selvinnyt, oliko se hänelle helpotus vai katastrofi, kun
se paljastui minun omaksi jäsentelykseni,
yhden käyttökuvan perusprosessin omaperäisenä muistisääntönä. Eli se
”älä koskaan upota jokipoliisin shakkilautaa lentokenttään”. Jäsentely, joka on toiminut jo sadoilla
ellei peräti tuhansilla kuvaajilla
kuvansa viestiä ja tekniikkaa selkeyttävänä työskentelyvaiheena
vuosikymmenet. Ilman mitään
sisällöllistä kannanottoa kuvan kertovan sisällön tai yleisen visualisoinnin suhteen. Siis puhtaasti
työkaluna.
Tällä mahdollisella katastrofilla tarkoitan sitä, ettei ehkä
maisteritasollakaan yhtään mielipidettä tai faktaakaan pidetä totena, ellei
ole esittää todistettavissa olevaa kirjallista
lähdettä, mistä se on kotoisin, ja miten se on siinä tilanteessa legitimoitu. Selkeä esimerkki juuri samasta ilmiöstä
oli noin viikko sitten, jolloin erään julkisuudessa pyörineen dosentin hyvin
omaperäisen väitöskirjan ilmaisemat väittämät muuttuivat todeksi ja arvostelun
yläpuolella olevaksi faktatiedoksi sillä hetkellä kun hän kantoi 2000 sivua itse
kirjoittamaansa lähdeaineistoa kanslerille, vakuuttaen niiden syntyneen eri
henkilöitten haastattelujen sisällöstä.
Ja kiistely niiden väittämien todenperäisyydestä loppui siihen. Nyt odottelen, milloin minulta tullaan
vaatimaan samaa, jos em. maisteriopiskelija on asian graduunsa uskaltanut
mainita. Tai jonkun muun minun suuni kautta maailmaan lentäneen sammakon tai
helmen.
Asiasta soittajan kanssa keskustellessani totesin, että
vaikka olenkin kaikessa opetuksessani aina sanonut, että kaikkea minun opettamaani
saa, opetustilanteessa kertomiani poikkeuksia, muiden lähteiden jäsentelyjä, kaikin oikeuksin edelleen kehitellä sekä muuttaa erilaiseksi ja jatkokertoa
lähde mainiten tai mainitsematta, en saanut myöskään selville, mikä on se
sisältö jonka mukaisena se on hänelle havainnollistettu. Onko siinä enää mitään
muuta faktaa minun jäsentelyni sisällöstä ja käytöstä kuin lauseen sanamuoto.
Jos sekään.
Ehkäpä kuitenkin kestän aivan rauhallisesti sen ahdistuksen,
millaiseksi kymmenet muutkin muistiapuvälinejäsentelyni muuttuvat ensin
oppilaitteni, sitten heidän oppilaittensa ja sitten asian kokonaan tai osittain
kuulleitten sanoissa, käsityksissä ja tarkoituksissa. Ainakin siksi että uskon
niiden olevan kuitenkin esitetty hyvässä tarkoituksessa ja - tavoitteella.
Googlailin silti
randomisti alamme blogeja ja keskustelupalstoja, jolloin löysin todellakin lukuisia itseltäni lähtöisin olevia käsitteitä ja
sanantoja mitä kummallisimpina muunnoksina, myöskin erilaisia viisasteluja omikseni väitetyistä sanonnoista ja
esimerkiksi ammatillisista tenttikysymyksistä tai etätehtävistä. Asia
pikemminkin nauratti, kuin harmitti.
Ehkäpä se onkin tiedon ominaisuus, että se levitessään
muuttaa todellista sisältöään, muotoaan, tarkoitustaan ja luonnettaan joka
portaassa jonka suodattamana se etenee.
Myöskään sen alkuperäistä muotoa tai tarkoitusta ei voine millään
järjestelmällä suojata, liekö tarpeellistakaan.
Tästä viitekehyksestä tarkastettuna monet tämän hetken hyvin
kuumana käyvät ja useimmiten myös
aiheelliset tekijänoikeuskiistat saavat uuden merkityksen. Onko jokseenkin kaikki tieto koko
ihmiskunnan yhteistä omaisuutta ?
Miten pitäisi valita ja päättää, mikä osa siitä on jonkun yksityistä tuotantoa
ja vain hänen käyttöönsä varattua
? Miten mitataan, milloin kuvassa on niin monta suojattua visualisointiviivaa,
että se muuttuu plagiaatiksi ? Montako peräkkäistä samassa järjestyksessä
olevaa sanaa synnyttää saman
juridisen tilanteen ? Milloin ja
miten idea muuttuu suojatuksi ?
Montako samanlaista bittiä
riittää rikokseksi ? Onko
vain alkuperäisen keksijän esittämä
ajatus totta? Miten voidaan
erottaa alkuperäinen ja jäljennös nykyisenä digiaikana ? Onko edes teoreettista mahdollisuutta
löytää oikeudenmukaisia vastauksia
ja käytännön sovelluksia tällaisiin kysymyksiin ?
Omaksi kannakseni vahvistan pohdintani jälkeen edelleen
seuraavaa: Kaikkea sanomaani ja
kirjoittamaani saa edelleen soveltaa ja vääristellä ihan mielensä mukaisesti,
paitsi niitä, jotka olen kertonut suorina lainauksina lähde mainiten. Niistä vastuu on käyttäjällä. Koska en
kykene kuitenkaan mitenkään valvomaan ja korjaamaan antamani tiedon erilaisiksi muunneltuja versioita, en
aio siitä ahdistua. En aio
myöskään vedota kenenkään etiikkaan tai moraaliin, sillä luin kerran selvityksen Sing Singin karmeimmista rikoksista kuolemaan tuomittujen osastolta,
sisällä ei ollut ketään, joka ei olisi uskonut joutuneensa väärän tuomion
kohteeksi aivan erehdyksessä.
MJK
En ole tarkemmin tutustunut Bäckmanin väitöskirjatapaukseen, mutta minuakin häiritsi se, että väitöskirjan väitteet perustuivat pääosin Bäckmanin omiin muistiinpanoihin toisten kertomasta. Eihän niistä voida mitenkään todentaa, ovatko lähteinä mainitut todella sanoneet niin tai olleet ainakin sitä mieltä. Haastateltavan allekirjoitus kuin poliisikuulustelun pöytäkirjaan olisi nyt minimivaatimus.
VastaaPoistaNyt väitöskirja tuntuu koostuvan liudasta mielipiteitä, joiden todenperäisyyttä lukijalla ei ole mahdollisuutta tarkistaa. Se on räikeästi tieteellisen metodin vastaista. Opus on pamfletti, ei tieteellinen tutkimus.
" Älä ikinä upota ristivarjoisen jokipoliisin shakkilautaa lentokenttään" lauseen googlaaminen johtaa näköjään sylttytehtaalle.
http://timosuvanto.blogspot.fi/2011/05/ala-ikina-upota-ristivarjoisen.html
Blogissani väitän, että olen kuullut yo. lauseen Matti J. Kalevalta. Olennaista ei ole se, olenko kuullut vain enkö ole, vaan se, että Matti J. viljelee sitä usein. Tämän asian voi todentaa vaikka soittamalla Matille. Tämä mahdollisuus minun ymmärtääkseni puuttuu Bäckmanin väitöskirjasta ja sen takia siinä esitetyt väitteet jäävät mielipiteen asteelle.