Vietin jälleen aikaa yhteiskunnan terveydenhoidon letku-ja
piuhaspagetin jatkeena. Siksi minulla oli öisin tilaisuus häiriöttä mutustella
ajatuksiani oppimisprosessista. Tämän hetkinen käsitykseni on, että se
kulminoituu tasan ja tarkasti ilmiöön nimeltä palaute.
Palaute on todella pieni sana kuvaamaan sitä rajatonta ilmiöiden
kirjoa, josta siinä on koko laajuudessaan kysymys. Kaikkea Hesarin
kriitikkopalstan kärkevyydestä juuri syntyneen ensimmäiseen turvalliseen sylikokemukseen.
Palautteiden täydellistä kirjoa en osaa edes määritellä. Sen tärkeydestä
ihmisen kasvulle sain silti kuviteltua jo pienen otteen. Nyt määrittelen sen mielessäni
suunnilleen saman laajuiseksi kuin sanan viestintä. Jokseenkin kaikki ihmisen
tuottamat asiat, esineet ja teot ovat viestintää jollekin tai jostakin. Ehkä
kaikki ihmisen kokemat tunteet ja ajatukset, usein teotkin, ovat tulosta
hänelle kertyneestä tai syntyneestä palautteesta. Itse asiassa, mielestäni ihmisen koko elämä koostuu siitä,
miten hän käsittelee mielessään ja soveltaa saamiaan ja keräämiään palautteita.
Sen takia palautteitten anto- ja vastaanottoprosessi
ansaitsisi aivan ratkaisevasti suuremman
aikamäärän ja suunnittelun kaikissa
oppimis- ja kasvuprosesseissa, kuin mitä siihen käytetään. Se on taito kuten muutkin henkiset
kyvyt. Siksi sen sisällön laatua,
kuten tehoakin on opiskeltavissa ja harjoiteltavissa. Sekä antajan, että
vastaanottajan asemasta ja tarpeista käsin. Palaute, syvällisenä ja keskeisenä tunneprosessina, vaatii toimiakseen
myös jatkuvaa ja usein pitkääkin inhimillistä kehittymistä sekä antajalta että
vastaanottajalta. Siksi ehkä vanhempiin ihmisiin liitetään niin helposti
"vanhuus ja viisaus" leimoja.
Kuten lapsiinkin "kunhan se tuosta vähän kasvaa" leimoja.
Yöretkilläni, sairaalan rauhassa, kirjoitin muistiin kymmeniä sivuja uusia irtoajatuksiani
tästä aihepiiristä. Nyt työstän niitä edelleen tätä oppiprosessin aihepiiriä
laajempana käsittelevää kirjaani varten, jonka julkaisemiseen en vielä ole
löytänyt taloudellista mahdollisuutta.
Useimmat meistä ovat omalla opintiellään havainneet rajattoman monta tilannetta, joissa
tulos on ollut tavoiteltua huonompi vain puutteellisen palautteen anto- tai
vastaanottotaidon vuoksi. Puhumattakaan lukemattomista, mutta aiheettomista
negatiivisista tunnekokoemuksista kaikille siinä tilanteessa läsnä olleille. Kouluttajan työssä tämän taidon laadukas
käyttö on minusta kaikkein keskeisin työväline. Valitettavasti se on myös
mahdollisuus ja vaara sen soveltamistaidottomuudella aiheutettuihin ja joskus
koko elämän mittaisiin taito- ja tunnevammoihin. Jostain syystä minusta tuntuu, että juuri Suomessa tämä on
aivan erityinen ongelma. Siis palautekyvyttömyys puolin ja toisin. Muita
kultuureita en tosin tunne niin syvällisesti, että pystyisin asiaa vertaamaan.
Yli 70 vuosikymmentä maamme koulutusjärjestelmää kaikissa mahdollisissa
rooleissa kahlanneena, uskon käsitykseni sen puutteista tältä osin olevan
vähintään todennäköinen.
Räikeimmin minusta nämä palautteen anto-ja
vastaanottopuutteet ilmenevät, erään suurvallan päämiehen lehdistotilaisuuksien
lisäksi, somen keskustelupalstoilla. Se on mielestäni hyvin surullista, kun
ajattelee kyseisen median ennen näkemättömiä rakentavia mahdollisuuksia käyttäjiensä kyvykkyyksien lisäämisessä omaan
elämänhallintaansa ja ammattitaitoonsa. Pieni opinhaluinen ihminen ei ole
milloinkaan ennen ollut näin valtavien palautemahdollisuuksien äärellä. Hän ei
ole koskaan ennen ollut näin monihedelmäisen hyvän ja pahan tiedon puun
juurella. Siksi puuhaan someen tällä
hetkellä omaan kollegaryhmääni sellaista vertaiskeskustelusomeryhmää, joka
voisi myös toimia heidän työvälineenään oman ammatillisen ja inhimillisen
kehityksensä rakentamisessa.
MJK
Puhut/kirjoitat asianytimessä Matti, yhdyn sen sisältöön, ja omallasarallani olen kohdannut varsin paljon tilanteita joissa palaute on jäänyt kokonaan .....olemattomaksi.
VastaaPoistaPuhut viisaita ajatuksia, joihin voin 40 vuotisen kouluttaja kokemukseni havaintojen perusteella yhtyä. Voimia ja Tsemppiä Sinulle Masa jatkossakin. Lämmöllä, Hartsu
VastaaPoista