Edellisen blogini jälkeen sain hieman palautetta
valonlaatumäärittelyni rajoista, joten päätin täsmentää käsitystäni tässä
kirjallisesti ja mahdollisimman
yksiselitteisesti. Samalla huomasin,
ettei sana ”puhtaus” tarkoittamassani
muodossa olekaan vain valo- ja liikkuvan kuvan erityisominaisuus, vaan se ja
sen tavoittelu eri muodoissaan on
mukana kaikessa muissakin ammateissa, taiteissa, taidoissa ja erityisesti henkilökohtaisen elämäntaidon
luomisessa.
Tiedän, ettei minulla ei ole riittävästi aikaa eikä
kykyjäkään sitä puhtautta muissakin haluamissani yhteyksissä määritellä millään
mittarilla, joten pysyn nyt
puhtaan valon eräissä tunnusomaisissa ilmiöissä perusvalokuvaajan yksinkertaisissa
studio-olosuhteessa. Lukijat voivat
sitten aivan vapaasti soveltaa niitä omaan alaansa ja elämäänsä, jos haluavat
ja osaavat. Ilman mitään velvoitetta olla kanssani samaa mieltä, tai edes
jatkaa lukemista.
Mielestäni:
- Kaiken
studiovaloilmaisun keskeinen ja tärkein suunnittelu- ja toteutusperuste on
luonnollisuus ja todellisuus. Luonnollisuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että
yhden, tavallisesti voimakkaimman, valon pohjalta valaistessa lähestytään
luonnon keskeisintä valaistusta,
yhden auringon ja vain sen valoa heijastavien pintojen periaatetta. Yksinkertaista ja selkeätä. Kuten tasapainoisen
elämänkin tärkeimmät valinnat.
Ison ja tärkeimmän valinnan jälkeen joutuu yleensä tekemään
monia, usein vastentahtoisiakin pienempiäkin valintoja, mutta kun pitää
hallussaan niiden alisteisen suhteen siihen tärkeimpään, tilanne ei karkaa
käsistä. Studiotyöskentelyssä
tilanne sen valohallinnan suhteen on luonnollisesti ihanteellisin. Jos sen osaa
käyttää. Toisin kyllä toimii yli 90 % niistä valonkäyttäjistä, jotka
perusteetta raiskaavat kuvissaan valokuvaaja-ammattinimikettä. Tämän pohdintani mittakaavassa
tarkoitan tällä raiskaamisella yleisimmillään ja selkeimmillään sitä, että
kuvataan liian pienessä ja vaaleassa studiossa, jossa käytetään liian montaa ja
liian eriluonteista valonlähdettä. Silloin puhtaan valon synnyttäminen on
teknisistä, visuaalisista ja matemaattisista syistä mahdottomuus. Sekä nähdä
että tehdä. Näin valtaosa valokuvantekijänä esiintyvistä laiskoista ja
lahjattomista kuitenkin nykyään toimii. Julkaistuista kuvistaan päätellen. Siis
mediassa ja asianomaisten omilla webbisivuilla. Valitettavasti siis paikoissa,
joissa olisi tarkoituksenmukaisinta esittää parasta osaamistaan, eikä
valollista kauhugalleriaa.
- Toinen
keskeinen vaatimus, totuudellisuus, puuttuu epäpuhtaasti ja
järjettömästi valoa sinne tänne
roiskivien valodiletanttien kuvista säännällisesti. Valollinen likaisuus hyppää silmille esimerkiksi siten, että liian monilla valonlähteillä,
jotka lisäksi ovat väärillä korkeuksilla ja tehoilla aiheen suhteen, hävitetään
kohteen ja sen taustan omat todelliset muodot, pinnat ja niiden keskinäiset
suhteet. Kohteesta tehdään silloin muodoton, taustaansa tai itseensä hukkuva,
sekava ja sen oikeasti merkitykselliset
osat kadotetaan totaalisti liialla valon voimakkuudella tai jätetään
muodottomaan pimeyteen. Tämäkin onneton
ilmiö on useimmissa julkaistuissa nykykuvissa suorastaan pääsääntö. Hyvin
harvinainen on sen vastakohta, sellainen sävykäs ja kertova kuva, jonka tummuus
muuttuu kauniisti hallitun ja tavoitteellisen gradaaation tai terävän
rajapinnan kautta, tarvittaessa myös esteettisesti, aina silloin, kun kohteen
muotokin muuttuu Ja joka lisäksi
kertoo valaisullaan kohteestaan
alkuperäisen päätetyn tai sovitun suunnitelman mukaisen sisällön.
Tämäkin ilmiö vaivaa nykyään
kaikkia muitakin aloja ja ammatteja. Sitä en edes uskalla pohtia, onko se
väistämätöntä muutosta vai vain minulle vastenmielistä väliaikaista
rappiovaihetta. Toivon, että jälkimmäistä. Siksi myös toivon sen nopeaa
ohimenoa ja paluuta puhtaaseen valoilmaisuun ja sen mukana todellisen
ammattitaidon käyttöön ja arvostukseen. Myös muilla aloilla. Vaikkapa
politiikassa.
- Se
valon synnyttämä todellinen ja rajattomasti tutkittavissa oleva ilmiö, jolla
oikea valo-osaaminen eroaa kvasiosaamisesta on kuitenkin varjojen sävy, muoto
ja sijainti. Siinä kohdassa ratkaistaan se rajanveto, onko kysymyksessä
mestarin hallitsema tavoitteellinen valoilmaisu, vai typerän tuhertajan luomaa
visuaalista saastetta. En väitä, että kaiken valaisujäljen pitäisi olla
älyllistetyn työskentelyn
steriiliä puhtautta, mutta edes sen käyttäminen rauhoittaa lopputuloksen
harmoonista vaikutelmaa. Järjettömän, ruman ja likaisen sekametelivarjoilun sijaan. Minusta on
luonnollista, että on olemassa joitakin ihmisiä, joilla on ”valosilmä” mutta
sen puutetta on paljon korvattavissa opinnoilla, ajattelulla, aiheeseensa
paneutumisella ja järkevillä harjoituksilla. Huipulle vain niillä tempuilla ei ole asiaa, muttei sinne
lahjakaskaan pääse ilman valtavia ponnistuksia ja ahkerointia lahjansa kehittämiseksi.
Sen varjoalueiden kerronnan ja
ymmärryksen tärkeyden sisäistää vasta, kun harjoittelee säännöllisesti niiden
lukemista ja syvällistä ymmärtämistä. Varjon muodosta ja sävyrakenteesta tutkija
näkee aina täsmätiedon sen synnyttäneesta valonlähteestä kaikkine ominaisuuksineen
ja vikoineen. Sieltä on osaajalle luettavissa kaikki valokuvaajan taito,
näkemys ja asenne työtään ja kohdettaan kohtaan. Valoahan saa studiossa
synnytettyä ja suunnattua kuka tumpelo tahansa, mutta vasta varjon laadusta
löytyy todellinen mestari. Sen
havaitseminen tosin edellyttää sellaista paneutumista, jota tämän päivän
lyhytjännitteinen ja pinnallinen työmoraali ei juurikaan suosi, eikä joskus
mahdollistakaan. Mutta näkemäänsä kuvaan ja sen valokerrontaan paneutuminen on
yhtä arvokasta, kuin sen puhtaan valon luomistaito ja yhtä harvinaistakin,
ikävä kyllä. Jälleen kaikilla aloilla.
Yllätyn ja iloitsen aina itsekin niistä valtavista näkymistä
ja isoista kokonaisuuksista, joita aukeaa sen oven takaa, jonka avaimena
toimisi esimerkiksi pieni yksityiskohta pienellä marginaalisella ammattialalla
ja sen vielä pienemmällä osa-alueella, kuten tässä pelkkä simppeli studiovalo. Jonka merkitykseen ja laatuun valtaosa
sitä käyttävistä ei koskaan vaivaudu paneutumaankaan.
MJK