Menen ensi viikonlopuksi ja noin kuukauden päästä parin
päivän koulutuskeikalle teemasta ”Ajaton studiovalo”. Toinen päivä koskee sen
olemusta muotokuvassa ja toinen esineaiheissa. Varsinaisena kohderyhmänä on
valovastuulliset ammattikuvaajat ja sellaiseksi kehittymässä olevat. Tavoite ei
ole valojongleerauksen uskonnon levittäminen, vaan puhtaan valokivijalan
vuosisataisten perusteiden kertaus.
Selvittelin itselleni nykytilanteen todellisuutta kentällä tutustumalla sekä tulevien
kurssilaisteni nettisivuihin, että tuoreimpiin alan kansainvälisten
kilpailuiden finaalistikuviin ja uusimpiin kuvalehtiin. Vaikka seuraan
säännöllisesti alan kehitystä, havaintoni niistä avarsi näkemystäni
merkittävästi.
Todella mukavaa
oli todeta suomalaisen ammattivalokuvauksen jo muutaman vuoden kasvanut menestysbuumi ammattilaisten
kilpailuissa, niiden useissa kategorioissa. Siitä huolimatta, että useiden globaalien kilpailujen
taustamoottorina tuntuukin olevan vain toiminta liiketaloudellisella
periaatteella, eli kerätä järjestäjälleen tuhansia osallistumismaksuja ja myydä
osallistujille saamastaan ilmaisesta kuvasadosta julkaistua opusta. Palkintoina pääasiallisesti toimivat diplomit kun eivät
edusta mitään erityisen suurta kuluerää tuotosta. Mutta toimivat saajilleen
erinomaisena markkinointikeinona. Sellaista aktiivista ammattikuvaajaa tai
amatööriä alkaa olla maastamme jo vaikeaa löytää, joka ei olisi ”ulkomaillakin
palkittu” ja mielestään kaikkien
kuvauslajien mestari. Luonnollisesti sekin on fakta, eikä edes vaihtoehtoinen
sellainen, että menestyäkseen tuhansien kuvien joukossa, tuleekin osata yhtä ja
toista, sekä seurata huolellisesti
palkittavaksi valittujen kuvien ajankohtaisia trendejä. Toiminta muistuttaa sillä tavalla
osakemarkkinoilla keinottelun menetelmiä. Sekä kehittää varmasti tekijäänsä myös kuvaajana. Eli ei mene
työmääränä hukkaan, jos sitä arvostaa tavoitteenaan.
Minua kiinnosti tämänkertaisella finalistien katselukierroksellani
valaisun ilmeeseen ja laatuun panostus. Luonnollisesti erityisesti
studioaiheissa ja nimenomaan henkilökuvissa, kenttäkierrokseni pääkohderyhmän
takia. Siksi tässä esimerkkejä
yhden, vielä kesken olevan, kansainvälisen kisan muotokuvasarjan annista:
Sarjassa on useita satoja kuvia 113 eri valokuvaajalta. Kaikilta heiltä odotettiin myös
omakuvan liittäminen mahdollisen menestysjulkistuksen lisäaineistoksi ja
osallistujaportfolioitten havainnolliseksi tausta-aineistoksi, koko sarjan
kuvasadon nettilevityksessä. Noin
kolmasosa osallistujista ei huomioinut tätä lisäetua. Omakuvansa mukaan
antaneista vain 14 valokuvaaja oli panostanut valollis-kerronnallisesti tähän lisämahdollisuuteen ja loppujen kuvat olivat
laadullisesti tyypillisiä esimerkkejä mitään sanomattomista harmaista
naamakuvista tyyliin ”suutarin lasten kengät”. Huomion arvoista oli, että yksikään valokuvaaja ei ollut
käsitellyt omakuvaansa nykymuodin mukaisella ylenmääräisellä
kuvamanipulaatiolla tai kummallisella asurekvisiitalla.
Niistä puheen ollen, juuri se trendi näyttää tällä hetkellä
olevan täysin vallitsevana globaalien muotokuvakilpailujen loppusuoralla. 16 muotokuvasarjan
finalistiportfoliosta vain 5 (viiden) kaikki kuvat olivat sellaista tyylilajia,
joka perustuu kuvattavan arvioitavissa olevaan todellisuuteen ja tekijänsä
tavoitteelliseen valolliseen ammattityöskentelyyn aiheensa ehdoilla, sekä vain
normaaliin digitaaliseen peruskorjailuun ilman selkeää tavoitetta muuttaa
kuvattavansa omaa karaktääriä epätodellisen fantasiahahmon suuntaan. Loput 11
finalistiportfoliota keskittyivät tekemään muotokuviensa kohteista mahdollisimman epätodellisia,
mystisiä, ”erilaisia”. Minun
silmilläni kaikkea sitä, mitä he
varmasti todellisuudessa eivät ole.
Tähän transformaatioon käytettiin säännöllisesti mitä kummallisempia
rekvisiittoja, meikkauskeinoja,
asentoja, perspektiivejä ja digitaalisen kuvankäsittelyn ääritemppuja. Joskus todella kömpelösti tehtynä,
toisinaan virtuoosimaisesti. Ainakin jälkimmäinen on sinänsä loistava taito,
kun tämä ääritemppujen ja scifileffojen hahmojen plagiointi- ja suosintagenre
joskus rauhoittuu lähemmäksi mallin todellisuutta.
Johtopäätös näkemästäni on se, että ainakin tällä hetkellä
sähköisessä kilpailukuvien esikarsinnassa tuomarien valtaosan katseen pysäyttää
muotokuvasarjassakin kyllin totuudenvastainen ja usein valoteknisestikin
ala-arvoinen kummitusväännös tai vain erittäin persoonallisen näköinen malli vaatimattomallakin, mutta puhtaalla valoilmaisulla
toteutettuna. Varsinainen valon ymmärrys ja valaisutaito ei ole
selkeästi ollut finalistien valintakriteerinä, eikä sitä ollut juurikaan kilpailukuvatarjonnassakaan.
Tämä havainto helpottanee niiden valintoja, jotka tänään haluavat valita
kansainvälisen kilpailumenestyksen oman tunnettavuutensa ja kunnianhimonsa
toteuttamistieksi.
Tällaisena vanhan koulun valokuvaajan tiedän, että genrejä
tulee ja menee, mutta todellisuus on kaikkia kikkoja kestävämpi. Toivon eläväni
vielä senkin ajan, jolloin muotiin ja arvostukseen nousee sellainenkin
muotokuvaus, joka perustuu puhtaaseen ja esteettiseen valoilmaisuun ja jolla on
tavoiteltu kuvattavan henkilön oman luonteen, tyylin ja karisman esille tuontia
ja jonka muotokuvan muu sisällöllinen pinta-ala tukee mallin persoonan
visuaalista jännitettä tai joka neliösentillään lisää siihen malliinsa liittyvää
todellisuutta, joka tapahtuisi silloin luonnollisesti miljöömuotokuvissa.
Näkemäni perusteella olen kovin iloinen, että näitä itse
arvostamiani piirteitä oli selkeästi
muita enemmän löydettävissä tämänkin kilpailun finalistiryhmän suomalaisten muotokuvissa.
Näkökulmasta sitten riippuu, onko se osoitus muotiasioissa jälkeenjäämisestämme, vai sellaisesta terveemmästä
todellisuuden arvostuksesta, jonka toivoisin palaavan takaisin
muotokuvamaailmaankin.
MJK
Samoilla olen linjoilla.....oikea todellinen todellisuus...ansaitsee Ammattitaitoisen kohtelun.
VastaaPoista