Tämän Timo Suvannon filmityöskentelyä havainnollistavan
blogin aihepiiri herätti netissä monenlaista ilmaa ja kommentteja filmiajan
erilaisista osaamisista. Jouduin
itsekin pohtimaan niiden merkitystä, koska minutkin oli mainittu siinä
viestinnässä.
Omaa kantaani pohdittuani päädyin tulokseen, että filmiajan
ammatillisen sensi- ja densitometrian
teorian ja käytännön hyvä ja laaja-alainen hallinta helpottaa kyllä ihan
olennaisesti myös digitekniikan kuvamaailman hahmottamista ja erityisesti sen
ammattitaitoista soveltamista. Ja
luonnollisesti ihan valtavasti myös digimaailmasssa käyettävien graafisten
kuvajaisten ja käyrien siirtämistä laadukkaan kuvan perusrakenteluun. Ja lisäksi kyvykkyyttä opettaa ja
havainnollistaa kummankin menetelmän käyttöä seuraavalle
valokuvaajasukupolvelle. Valittavaksi oman ilmaisunsa tuotantovälineeksi.
Mutta välttämättömiä ne matemaattiset suureet ja laskelmat
eivät enää ole, mitkä filmiaikana olivat jokseenkin pakollisia kunnollisen
painokelpoisen jäljen ja teknisesti moittettoman kuvan tuottamisessa.
Kuvauskaluston kehitys on kuitenkin johtanut nyt siihen, ettei niitä
välttämättä tarvita enää tullakseen ainakin alaa pinnallisemmin osaavien tai
sellaisten asiakkaitten korottamaksi valokuvaajaguruksi. Painopiste kuvan
arvottamisessa on siirtynyt jo vuosikausia sen sisällön, idean ja aiheen
kunnioittamiseen, moittettoman tekniikan väistyessä lähes täysin pakollisen
ominaisuuden luettelosta. Sinne on
kyllä jäänyt kosolti sellaista pakollista muutakin taitoainesta, joka pitää
lahjattomat ja laiskat poissa alan todellisen osaamiskärjen tavoittelusta. Mikä
luonnollisesti onkin ikuinen todellisuus. Poikkeavaa osaamista kun saavuttaa
vain poikkeavilla ponnisteluilla.
Myös kuvaajien pitkäjännitteisyys on havaintojeni
perusteella seurannut nykyisen instant maailman trendejä, ja valomittausosaaminenkin
taantunut ohoeikutasolle. Siihen
on liian aikaista vielä ottaa kantaa, onko tämä kehitys hyväksi vai
pahaksi kuvan lopulliselle
viestille ja käytölle. Hyvää siinä ainakin on kuvaustapahtuman yleistyminen
aina vain laajempien kansalaispiirien normaaliksi käyttäytymismuodoksi. Pyramidin huippu kun voi nousta entistä
korkeammalle vain kyllin suuren pohjapinta-alan mukaan. Minäkin tiedän jo
useitakin arvostettuna valokuvaajana itsensä elättäviä, joiden kuvallinen ura
on kasvanut vain omasta kuvaamisesta ja ilman päivänkään muodollista alan
koulutusta. Ja ovat myös hyviä ammatissaan.
Digikuvausprosessin nykykalusto on jo sillä tasolla, että
sen varsinaisesta teknisestä toiminnasta ei juurikaan tarvitse olla perillä,
kunhan jaksaa lukea laitteensa käyttöohjeet huolellisesti ja ymmärtää niissä
olevan kielen. Siitä käyttöohjeiden uuskielestä onkin tullut jo melkein yhtä
monimutkaista insinööritiedettä, kuin aikanaan oli filmien ominaiskäyrät ja
kehityskemikaalien gamma-aikataulukot.
Tosin minusta tuntuu, että suhteellisesti vielä harvempi kuvaaja hallitsee
edes kameransa koko kapasiteetin, kuin filmiaikana koko tuotantoprosessin. Digitaalisen
jälkikäsittelyn valtavasta maailmasta puhumattakaan. Itsekin oletin, että kun hankin manuaalikäyttöisenä
markkinoitavan ammattilaisdigikameran, selviäisin ajan, aukon ja herkkyyden,
sekä värilämpötilan hallintakiekoilla, mutta sen muun menun hallinta niidenkin
tarkoituksenmukaiseksi kuvaustilannekohtaiseksi säätämiseksi vaati 320 sivuisen
oppaan huolellisen tutkimisen ja
kymmenien itselleni uusien sanojen ja käsitteiden selvittämisen.
Varmaa siis kuitenkin edelleen on, että kuvaajavirtuoosiksi kasvaminen on pitkällisen ja monitasoisen itseopiskelun
ja koulutuksenkin takana, vaikka jonkintasoisen tuloksen synnyttäminen, jopa
painokelpoisena, onkin varmistettu nykylaitteiden lähes pakollisilla automaattitoiminnoilla. Olipa sitten kysymys filmikuvauksen tai
digikuvauksen huippusaajasta.
Selkeää lienee kuitenkin se, että kaupallisen kuvausyrittäjän
valinta tekniikan suhteen on jo pelkistä kannattavuustavoitteista ja ajankäytön paineista johtuen vain
ja ainoastaan digitekniikka. Filmitekniikka
tarjoaa sensijaan vaativan ja mielenkiintoisen, lopputulosta ajatellen, vaihtoehdon
kuvailmaisua intohimonaan harrastavalle.
Huippuluokan lopputulos on saavutettavissa kummallakin tekniikalla.
Useimmissa suuntautumisaloissa valokuvauksen rajattomassa kentässä on tilaa
valita kumpaa haluaa käyttää silloin, kun itse lopullinen valokuva on prosessin
tavoite, eikä viivan alle jäävä verotettava tulo.
Siksi minusta on erinomaisen tärkeätä ja lohdullista, että
myös meitä filmityöskentelyn syvällisesti halitsevia ja sen oppeja ja tietoutta
mielellään jakavia on edelleen hengissä ja hopeakuvan lumoihin joutuneita,
heidän sitä halutessaan, opastamassa. Meille puolestaan kohtuullisen syvällinen
digiteknikan tuntemus on myös oiva lisäarvo tämänkin, massojen
kokemusmaailmasta jo kadonneen, kansanperinteen siirtämisessä uusien kuvaajasukupolvienkin
elämykseksi ja iloksi.
MJK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti