Aate vai ammatti ?
Koska tulossa olevan
silmäleikkauksen takia joululukeminen ja kirjoittelukin on ollut melko
vaivalloista, aikaa on jäänyt monentasoiseen mietiskelyyn. Pari viikkoa sitten
herännyt koulutuksen olemuksen ja ytimen henkilökohtainen selkeytys, edes
itselleni, on todella täyttänyt melkoisen osan valveillaoloa ja kyllä
unityöskentelykin on siitä osansa saanut. Aihe tuntuu poikivan vielä useita
kirjotuskertoja. Lähes rajattomasti.
Vaikka olenkin työskennellyt noin 20 oppilaitoksessa kouluttajavastuun eri tasoilla, eri
ryhmille monella eri kriteerillä
ja eri pituisina
jaksoina, todellista ja
syvää kokemusta minulla on vain eri ikäisten ja eri elämäntilanteessa olevien
aikuisten ammatillisesta koulutuksesta. Tosin sen kaikilta tasoilta. Ja
kummaltakin puolelta kateederia. Muut ikä- ja tasoryhmät ovat olleet lähinnä
vierailun luonteisia. Siksi mietteeni keskittyivät nyt erityisesti siihen.
Olen myös käynyt lähes kaikki omat kouluttautumiseni tasan
käänteisessä järjestyksessä. Ensin
toiminut ammatillisesti menestyksellisesti ammattialalla, usein myös jatkanut sitä kouluttamassa ja lopuksi
hankkinut myös muodollisen pätevyyden siihen. Siis sekä ammattiini, että sen opettajana toimiseen. Järjestyksen
järkevyyttä en ole pohtinut, eikä sillä enää olisi mitään merkitystäkään minun
osaltani. Tapa näyttää kuitenkin edelleen jatkuvan. Vakava kirjoittamisen opiskelu kun on edelleen
alkuvaiheessaan vasta muutaman vuoden kestäneenä. Ja alkaneena kaikkien aikaisempien vuosikymmenten tuhansien
työni osana tuottamieni sivujen tekemisen jälkeen.
Tämä lähestymisjärjestys itse käymiini koulutuksiin, niiden
8 erilaiseen ja eritasoiseen tutkintoon, sekä sisällöstä ja laadusta vastuunalaisena
ja opintosuoritusten lopullisena hyväksyjänä toimiminen reilusti yli kymmenessä
eri tutkinnossa on antanut kuitenkin mielenkiintoisen näkökulman koulutuksen
kenttään ja erityisesti ammatillisen koulutuksen mielekkäisiin ja
mielettömiinkin erityispiirteisiin. Niihin mahtuu todella otsikon molemmat ääripäät. Sekä detaljitasolla että laajemmin. Joitakin vaikkapa
suunnilleen kronologisessa viitekehyksessä.
Varsinaiseen säännölliseen koulutusvastuuseen jouduin
ensimmäisen kerran silloin, kun menin senhetkisen opinahjoni rehtorille
perustelemaan, miksi saamamme koulutus ei millään mittarilla ollut alan
työelämän todellisuuteen relevanttia. Hänellä oli valta päättää seuraavan
lukuvuoden tuntiopettajat sekä linjavastaavat, joten työelämäkokemukseni
näyttöjen perusteella hän määräsi minut hoitamaan sen tontin. Ja vastaamaan se sisällöstä. Se periaate seurasi mukanani
sitten tähän päivään asti.
Opettajakoulutuksen puute oli siihen aikaan ammatillisessa koulutuksessa
enemmän etu kuin este. Nykyään se
voi olla sekä että.
Vaikka tuosta tilanteesta on jo vuosikymmeniä, kovin paljon
näen ja kuulen eri koulutusyhteisöissä opiskelevilta kyseisen työelämälle vieraan sisällön ja suoritusprosessin
ongelman olevan edelleen yksi keskeisimmistä puutteista. Alasta riippumatta. Oppijoita ajatellen
vähintään alhainen teko.
Mutta virallisessa koulutusjärjestelmässä kaikki keskeiset, mutta
tekemättömät parannukset, hautautuvat ryhmävastuun loputtomaan kaivoon. Siksi useiden tuntemieni alojen työelämän
ammatillisen koulutuksen puuttuva työelämävastaavuus lienee isältä pojalle
periytyvä ammatillinen kirous. Kolmanteen ja neljänteen polveen.
Sen korjaamiseksi olen usein nähyt yritettävän sellaista ratkaisua, että opiskeltavan alan
työelämän silloinen kellokas tai muuten mediaseksikäs osaaja on kutsuttu oppilaitokseen luennoimaan tai joskus jopa vetämään lyhyt jaksokin. Vastuullisille se on helppo ja suosiota lisäävä
menetelmä. Mutta kohderyhmän useimmille
pelkkää melua ja oppimiseen käytettävissä olevan ajan varastamista
heiltä. Vapaaehtoiseen osallistumiseen
perustuvan ja kalliisti laskutettavan alan kongressin statustäky ei
varmasti ole, joitain äärimmäisen harvinaisia poikkeuksia
lukuunottamatta, se tapa, jolla osaamiseen perustuva ammattitaito onkaan
rakennettavissa. Selvitin kerran, asian tutkimiseksi, kaikkien julkkisgurun
luentopäivään osallistuneiden perustasoisten, mutta työelämässä jo
leipänsä ansaitsevien kuulijoiden
lopullisen arvion kuluttamansa ajan hyödyllisyydestä. Ylivoimaiselle
enemmistölle päivä oli
viihdyttävä, mutta omassa ammatillisessa kehittymisessään vakavasti huomioon
otettavia hyödynnettäviä seikkoja
ei ollut muistissa ainuttakaan. Niiden kokeilemisesta todellisessa
työtilanteessa puhumattakaan.
Viihdytys ja
koulutus kun ovat täysin eri asioita.
Viihdyttäjän vastuu kun on lyhyt hetkellinen olotila tai nauru, mutta
kouluttajan vastuu on koko kohderyhmänsä loppuelämän keskeiset ammatilliset valinnat.
Vastuuttomuutta puolestaan on valita ja palkata kummankin roolin
toteuttajat ilman heidän perusteellista valmentamistaan omaan osaansa. Roolinsa, merkityksensä kohderyhmälle
ja vastuunsa määrän ja luonteen selvittämistä. Ja sama valmistelu kuulijoille. Juuri ne jäävät useimmiten
tekemättä. Ja kirous jatkuu.
Siitä lisää ensi kerralla.
MJK