Katsoin tänä aamuna Woody Allenista kertovan
dokumentin. Siinä hän sanoi, että
hän yrittää mielummin liian vaikeaa ja epäonnistuu siinä, kuin tekee erinomaisesti vähemmän
vaikeaa. Ajattelin ensin, että siinä on hyvä ajatus kenelle tahansa. Mutta
sitten jatkoin ajatuksen pohtimista hieman pitemmälle. Huomasin, että tuossa oli erinomainen
esimerkki asioiden suhteellisuudesta. Ja siitä, kuinka se havainnollistaa myös
omia työskentelyvalintojani parille lähivuodelle. Oletuksella, että ne ovat
olemassa. Ja muut samaan haasteeseen osallistuvat.
Olen luvannut toimia nyt pari vuotta haasteellisen
ammattikuvaajaryhmän, SAV:n Valaisupajan, vapaaehtoisena ja ilmaisena kiintopisteenä
sekä toimistona. Organisoijana,
motivoijana, synnyttäjänä, imettäjänä, ohjaajana, neuvottelijana, ajoittain
myös kouluttajana ja kaiken aikaa vastuullisena myös vaikeista päätöksistä.
Niistä, joita kukaan muu ei halua tehdä, mutta jotka ovat ryhmän tavoitteille
elintärkeitä. Keskeinen tavoite
kun on jokaiselle ryhmään kuuluvalle ylittää selkeästi ja jatkuvasti oma
ammatillinen suorituskykynsä ja tehdä se todistettavalla ja julkisestikin
mitattavalla tavalla. Tehtävä on siis vaikea, eikä epäonnistumiseen
varautuminen siinä edes ole valittavissa oleva vaihtoehto. Sensijaan jokaisen, aluksi liian
vaikean, kuvausongelman kehittäminen itselleen helpoksi, mutta tulokseltaan myös
kyllin kaupalliseksi, on edellytys
kunkin henkilökohtaisen projektin etenemiselle. Ja arvokas tavoite, jopa päämääräkin myös
sellaisena.
Jatkuva kehittyminen laaja-alaisesti ammattitaidossaan on
sinänsä jo hyvin vaativa suoritus ja
tässä projektissa sen kunkin saavutetun tason
vakiinnuttaminen itselleen niin helpoksi, mutta samalla hyvälaatuiseksi
suoritukseksi, että se täyttää
myös kaupallisuuden vaatimukset, vasta antaa tuen seuraavalle tasolle nousuun, on
juuri yhdistelmä tuota alkulauseiden valintaa. Molemmat vaihtoehdot samassa haasteessa. Ne molemmat on tässä
haluttava. Muuten sen tekeminen ammattityön ohella ja kustantamana ei ole
mahdollista.
Juuri tuo haasteiden toteuttajakohtainen suhteellisuus
on kiehtova pohdittava. Esimerkiksi valokuvauksessa se
väittämä, että tekniikka ei ole tärkeätä, vaan näkemys. Se kun on tekniikan suvereenisti hallitsevan alan mestarin sanomana
täydellinen vastakohta sisällöltään samaa väittävälle ja alan tutkinto-oppiarvon kyllä omaavalle, mutta jolta puuttuu silti
tuo ensin mainittu, vaikka onkin akateemisen opinnäytteensä läpäissyt. Ja joita joka alalla on selkeä koulutusvastuullisten enemmistö. Siksi tässä on nyt toimittava viralliseen koulutusjärjestelmän ja sen mittausmenetelmien ulkopuolella. Työelämän ehdoilla ja myytävissä olevalla laadulla.
Tässä haasteessa liikutaan tuon muodollisen oppijärjestelmän vastalaidalla, kunkin on oltava oma koulutusvastuullisensa. Ja tavoitetasomäärittelijänsä. Tekijä ja arvioija. Lahjomattomasti. Ja kehityttävä niin tekniikassa, kuin näkemyksessäkin. Säännöllisesti ja sitkeästi. Ja minun se opas, joka osaa auttaa
osallistujia löytämään oman keinonsa siihen. Täysin tietoisena, että osan
ryhmästä lopputulokseksi jää silti vain osa siitä kehityksestä, joka
tarvittaisiin julkiseen uuteen tasonäytteeseen. Mutta sekin on suhteellisesti paljon enemmän, kuin olisi
ollut yksin yrittäminen. Ja siihen
käytettävän kahden vuoden arvoinen.
Vaikka se tapahtuukin työelämän ohessa osaamisen ruohonjuuritasolla. Tai
ehkä juuri siksi.
MJK
Olit mitä mieltä tahansa niin minun on pakko todeta (jälleen) että työn substanssi ei enää merkitse mitään valokuvausammateissa.
VastaaPoistaSe johtuu siitä - että ostavan yleisön opettaminen lukemaan kuvaa on laiminlyöty vuosikymmenet ja nyt yhä pahemmin. Olen huutanut naama punaisena 15 vuotta että on koulutettava peruskoulussa yleisö - joka tajuaa kuvasta sen substanssin merkityksen - eikä osta halvinta paskaa. Näin kuitenkin yleisö toimii. Peruskouluun tarvitaan opettajakoulutuslaitoksiin oppikirja valokuvasta ja videosta. Ja tarvitaan opettajien koulutussuunnitelma. Sitten tarvitaan säännöstö - jonka perusteella alakoulussa pitää olla koulutettu kuvismaikka opettamassa lapsia eikä kuten nyt vaikkapa akvarellimaalausta harrastava jumpapamaikka:
Rationaalisesti ei ole mitään järkeä kaupata eskimoille jääkaappeja tai hiekkaa beduiineille, yhtä järjetöntä on koettaa luoda valokuvausalan ammattilaisille yhä enemmän ammattitaitoa, kun ostava yleisö ei tajua kuvan nyansseista hölkäsen pöläystä.
Resurssien hukkaamista on tuo. mutta taatusti kivampaa kuin turha kädenvääntö opetushallituksen kanssa.
Jos meillä olisi ostava yleisö kuten USA:ssa jossa lasten luomiskyvylle annetaan välineet jo pienestä pitäen ja jossa yleisö arvostaa ja ymmärtää visuaalisuutta ei meillä olisi hätää ammatisssa. Mutta nyt kun substassi ei merkitse mitään on ammattilaisten opittava mielistelemään, valehtelemaan, ja kusettamaan kollegoiltaan työt - jotta selviäsi hengissä.
Vertauksia voisi olla valtava määrä --sanotaan nyt vaikka vielä että muslimimaassa sikalan perustaminen ja siankasvattajien kouluttaminen yhä parempaa lihaa tuottamaan ei kuullostaisi järkevältä, sekin on kuitenkin tehty.
Fixideestä kannattaa siirtyä freeideehen ja miettiä onko omassa toiminnassa muutakin kuin kapea-alainen etenemisen tarve vai onko todella laajasti yhteisellä asialla