Katsoin tänä aamuna Woody Allenista kertovan
dokumentin. Siinä hän sanoi, että
hän yrittää mielummin liian vaikeaa ja epäonnistuu siinä, kuin tekee erinomaisesti vähemmän
vaikeaa. Ajattelin ensin, että siinä on hyvä ajatus kenelle tahansa. Mutta
sitten jatkoin ajatuksen pohtimista hieman pitemmälle. Huomasin, että tuossa oli erinomainen
esimerkki asioiden suhteellisuudesta. Ja siitä, kuinka se havainnollistaa myös
omia työskentelyvalintojani parille lähivuodelle. Oletuksella, että ne ovat
olemassa. Ja muut samaan haasteeseen osallistuvat.
Olen luvannut toimia nyt pari vuotta haasteellisen
ammattikuvaajaryhmän, SAV:n Valaisupajan, vapaaehtoisena ja ilmaisena kiintopisteenä
sekä toimistona. Organisoijana,
motivoijana, synnyttäjänä, imettäjänä, ohjaajana, neuvottelijana, ajoittain
myös kouluttajana ja kaiken aikaa vastuullisena myös vaikeista päätöksistä.
Niistä, joita kukaan muu ei halua tehdä, mutta jotka ovat ryhmän tavoitteille
elintärkeitä. Keskeinen tavoite
kun on jokaiselle ryhmään kuuluvalle ylittää selkeästi ja jatkuvasti oma
ammatillinen suorituskykynsä ja tehdä se todistettavalla ja julkisestikin
mitattavalla tavalla. Tehtävä on siis vaikea, eikä epäonnistumiseen
varautuminen siinä edes ole valittavissa oleva vaihtoehto. Sensijaan jokaisen, aluksi liian
vaikean, kuvausongelman kehittäminen itselleen helpoksi, mutta tulokseltaan myös
kyllin kaupalliseksi, on edellytys
kunkin henkilökohtaisen projektin etenemiselle. Ja arvokas tavoite, jopa päämääräkin myös
sellaisena.
Jatkuva kehittyminen laaja-alaisesti ammattitaidossaan on
sinänsä jo hyvin vaativa suoritus ja
tässä projektissa sen kunkin saavutetun tason
vakiinnuttaminen itselleen niin helpoksi, mutta samalla hyvälaatuiseksi
suoritukseksi, että se täyttää
myös kaupallisuuden vaatimukset, vasta antaa tuen seuraavalle tasolle nousuun, on
juuri yhdistelmä tuota alkulauseiden valintaa. Molemmat vaihtoehdot samassa haasteessa. Ne molemmat on tässä
haluttava. Muuten sen tekeminen ammattityön ohella ja kustantamana ei ole
mahdollista.
Juuri tuo haasteiden toteuttajakohtainen suhteellisuus
on kiehtova pohdittava. Esimerkiksi valokuvauksessa se
väittämä, että tekniikka ei ole tärkeätä, vaan näkemys. Se kun on tekniikan suvereenisti hallitsevan alan mestarin sanomana
täydellinen vastakohta sisällöltään samaa väittävälle ja alan tutkinto-oppiarvon kyllä omaavalle, mutta jolta puuttuu silti
tuo ensin mainittu, vaikka onkin akateemisen opinnäytteensä läpäissyt. Ja joita joka alalla on selkeä koulutusvastuullisten enemmistö. Siksi tässä on nyt toimittava viralliseen koulutusjärjestelmän ja sen mittausmenetelmien ulkopuolella. Työelämän ehdoilla ja myytävissä olevalla laadulla.
Tässä haasteessa liikutaan tuon muodollisen oppijärjestelmän vastalaidalla, kunkin on oltava oma koulutusvastuullisensa. Ja tavoitetasomäärittelijänsä. Tekijä ja arvioija. Lahjomattomasti. Ja kehityttävä niin tekniikassa, kuin näkemyksessäkin. Säännöllisesti ja sitkeästi. Ja minun se opas, joka osaa auttaa
osallistujia löytämään oman keinonsa siihen. Täysin tietoisena, että osan
ryhmästä lopputulokseksi jää silti vain osa siitä kehityksestä, joka
tarvittaisiin julkiseen uuteen tasonäytteeseen. Mutta sekin on suhteellisesti paljon enemmän, kuin olisi
ollut yksin yrittäminen. Ja siihen
käytettävän kahden vuoden arvoinen.
Vaikka se tapahtuukin työelämän ohessa osaamisen ruohonjuuritasolla. Tai
ehkä juuri siksi.
MJK