Edellinen blogini synnytti sekä julkisia, että
henkilökohtaisia palautteita, joista minulle aktivoitui runsaasti omaa pohdintaa ihmisen
henkisestä sijainnista sekä omassa mielessään että yhteisössään. Siksi
kirjoitin heti.
Mietin onko sillä jotain väliä jollekin ja jos on, kenelle?
Mitä ihmiselle merkitsee, jos hän itse määrittelee asemansa jossain
hierarkiassa, tai jos joku ulkopuolinen taho tekee sen hänen puolestaan. Siten joka tapauksessa kuitenkin
tapahtuu. Jokseenkin jokaiselle.
Minusta keskinkertaisuudessa ei ole mitään vikaa, eikä
mitään hävettävää. Ongelma syntyy
vasta siitä, kun keskinkertainen
itse sijoittuu tai esim. poliittisin perustein sijoitetaan sellaiseen
vastuuseen, johon hänen edellytyksensä tai kokemuksensa ei vielä riitä. Vanhana kouluttajana minulla on vankka
ja kokemuksellinen usko siihen, että raivokkaalla suunnatulla ahkeruudella ja
opiskelulla useimmat yksilöt voivat kasvaa asemansa kokoisiksi. Olen nähnyt läheltä
kymmeniä esimerkkejä siitä. Suppealta elämän alueelta tosin, mutten epäile
hetkeäkään, ettei se pätisi myös yleisemmin.
Traagisin kombinaatio syntyy siitä, kun hyttynen luulee
olevansa kanarialintu. Tuho on
silloin vain ajan kysymys. Hieman
pitemmän ajan kestää se versio tuhosta, kun ihminen ei tajua omia realistisia
potentiaalejaan ja hakeutuu
alisuorittajaksi. Sekä uskoo itse siihen.
Silloin kysymyksessä on valtava inhimillisien resurssien tuhlaus. Niiden, joiden ottamisella käyttöön
voisi usean muunkin ihmisen yhteisömiljöötä merkittävästi parantaa. Mutta alisuorittamisen virus saakin silloin levitä yhä
laajemmalle. Tämä on mielestäni
sekä yleisintä, että vaarallisinta erityisesti opintoihin keskittyvissä
yhteisöissä. Niitä koko
aikuiselämäni hyvin läheltä sekä oppijan että opetuksesta vastuullisen pallilta
seuranneena olen valitettavasti päätynyt seuraavaan käsitykseen nykytilanteesta.
En väitä, että alle sadan äo:n omaavilta tulisi vaatia
atomifysiikan käsitteisiin perehtymistä, mutta käytännössä
koko oppijapopulaation suoritustason vaatimusten hyväksyminen heikoimpien edellytysten tasolle, on pahinta, mitä
koulutusorganisaatiossa voidaan ihmisille tehdä. Mikään ei lannista lahjakasta ja tavoitteellista oppijaa
niin paljon, kuin keskinkertaisen suorituksen rankkaaminen hyväksi tai
pahimmillaan kiitettäväksi. Eikä mikään ole niin tuhoisaa, kuin
vaatia oppisuorituksena asioita, jotka ihminen osaa ennestäänkin, toisinaan
jopa paremmin, kuin kyseisen suorituksen arvioija.
Siinä syntyy silloin todella useita jatkokasvun kannalta
kohtalokaita vammoja. Älykäs
oppija huomaa tilanteen olevan sekä valheellinen että moraaliton, mikä ei
ainakaan valmenna rehellisillä ja
kestävillä periaatteilla pelaamiseen.
Keskinkertaiset puolestaan saavat väärän käsityksen suorituksensa riittävyydestä reaalimaailmassa, mikä johtaa jatkossa
vääriin valintoihin ja oman
tasonsa virhearvioimiseen. Kaikkien tuntemin seurauksin.
Lisäksi ihmisen sosiaalisesta rakenteesta johtuen, ryhmän
arvoilla on tapana tarttua tukevasti sen jäseniin, ja silloin heikkojen tulosten hyväksymisestä
tuleekin maan tapa. Ja siitä onnettomasta laadusta poikkeamaan pyrkivästä
lahjakkaasta tai vastuullisesta kummajainen ja epäsosiaalinen. Onneksi
riittävän älykäs osaa löytää siihen selityksen, eikä ahdistu yksinäisyydestään aiheettomasti.
Elämällä tai omilla valinnoillani on ollut tarjota minulle
aitiopaikka tämänkin kysymyksen pitkäaikaiseen tarkkailuun ja pohdintaan.
Oppilaana yli kymmenessä yhteisössä, ja kouluttajana vielä useammassa.
Mahdollisuuden seurata hyvin läheltä jopa neljän peräkkäisen sukupolven
kehitystä ja oppimisstrategioita. Ja nimenomaan samalla erityisalalla. Minulla
on ilokseni ja opikseni ollut tilaisuus seurata useiden sekä lahjakkaiden ja
älykkäiden, muttei silti viisaiden
oppilaitteni urakehitystä. Samoin minun opetusalani mittareilla alle
keskitason suorituksilla valmistuneiden
vastaavaa urakehitystä, erityisesti silloin, kun henkilökohtaiseen
käsitykseeni heistä on liittynyt
tunne heidän mahdollisesta viisaudestaan. Minulle kun älykkyys, lahjakkuus ja viisaus eivät ole
synonyymejä millään mittarilla.
Ahdistustani todella usean poikkeuslahjakkaan oppilaani
järjettömistä elämänvalinnoista, minun mittarillani, on kyllä onneksi lievittänyt usean
oppilasaikanaan vaatimattomiin suorituksiin tyytyneiden myöhäisempi kukkaan puhkeaminen ja todella usean
heistä aivan ilmeinen kypsemmän iän
rooli oman yhteisönsä ilon
ja rakkauden generaattoreina.
Tästä olen tullut sellaiseeen johtopäätökseen, joka
riittää minulle tämän aihepiirin
pohdinnan tulokseksi. Yhteisön ja
kulttuurin kannalta on luonnollisesti parasta jos sen jokainen jäsen kehittyy
ammatissaan ja sosiaalisessa
roolissaan ihmisenä niin pitkälle kuin hänen edellytyksillän voi. Mutta henkilökohtainen valintaoikeus
kaikille tulisi olla se,
että jokainen saa valita tason
johon hän pyrkii, eikä kenelläkään ole oikeutta päättää sen määrittelystä. Avainasiaksi ja henkilön onnellisuuden
avaimeksi jää vain silloin se,
että on mahdollisimman tarkasti ja realistisesti tietoinen omasta paikastaan ja
roolistaan niinsanotussa ravintoketjussa. Ja hyväksyy sen kokonaisvaltaisesti. Se on mielestäni ollut keskeisin
havaintoni onnellisina ja rakentavina pitämiäni ihmisiä tarkkaillessani.
Summa summarum: Toisten viisaudella on helppo
elvistellä, mutta teen sen nyt
silti ihan muistinvaraisesti. Vain lähteestä olen varma, Mika Waltari kirjoitti
jotenkin näin Sinuhe Egyptiläisessä ” loppujen lopuksi ei merkitse mitään mitä
ihminen työkseen tekee, vaan kaikkea merkitsee se, mitä hän tuntee tehdessään
sitä”.
MJK
Kommentoinpa heti, niin otan sen minulle normaalin paalupaikan kommenttien lähtörivistä. Vaikka se onkin itsestään selvää, niin todettakoon kuitenkin varmuuden vuoksi. Paalupaikka ei takaa sitä, että on ekana maalissa kun ruutulippu heilahtaa.
VastaaPoista”loppujen lopuksi ei merkitse mitään mitä ihminen työkseen tekee, vaan kaikkea merkitsee se, mitä hän tuntee tehdessään sitä”
Vaimoni on ammatiltaan AV-kääntäjä. Väsää siis tekstejä elokuviin ja tv-sarjoihin. Jos minun oma valokuvaajan sektorini on kapea, käsittäen pääasiassa fysikaalisten ilmiöiden oppikirjoihin tulevaa kuvausta, niin vaimon ydinosaaminen oli vielä suppeampaa. Hänen ammatillinen kiinnostuksensa kohdistui englantilaiseen tv-draamaan, siellä Yorkshiren alueelle sijoittuviin sarjoihin, ja lopulta pelkästään Emmerdale-saippuaoopperaan.
Sen maailman kaikkine nyansseineen hän hallitsi niin hyvin kuin jonkin asian voisi kuvitella ihmisen hallitsevan. Hän toimi jopa jossain vaiheessa Suomen Emmerdale klubin puheenjohtajana.
Tätä työtä kesti kymmenen vuotta ja sivusta seuranneena voin todeta, että työn tekeminen maittoi. Sai tehdä sitä, mistä piti ja minkä osasi. Se innosti jopa opiskelemaan hänelle epämieluista tietotekniikkaa, että pysyi kääntämiseen liittyvän teknisen kehityksen mukana. Alan tekniikka muuttui niinä kymmenenä vuotena aivan valtavasti.
Muutama vuosi sitten MTV ulkoisti koko AV-kääntämisen. Työtä eivät tehneet enää kuukausipalkkaiset kääntäjät eivätkä suuri joukko free-kääntäjiä, vaan kaikki ulkoistettiin suurelle monikansalliselle käännöstoimistolle. Tilaajan, MTV:n kannalta saavutettu säästö oli marginaalinen, mutta kääntäjien tulot olisivat pudonneet vähintään puoleen aikaisemmasta, jos he olisivat siirtyneet käännöstoimiston palvelukseen. Noin 300 ammattitaitoista, koulutettua kääntäjää sanoi "Kiitos ei" ja poistuivat takavasemmalle, kuka minnekin. Nykyään Maikkarin käännöksiä väsäävät lähinnä opiskelijat, kotirouvat ja muut diletantit nälkäpalkalla. Ei ala ennenkään mikään rahasampo ole kääntäjille ollut, mutta nyt palkkiot menivät alle kaiken kohtuullisuuden.
Vaimoni oli yksi näistä kieltäytyjistä. Ensinnäkin hän oli sitä mieltä, että porukkaa ei petetä eikä lähdetä vetämään välistä. Toiseksi hän katsoi, että uusilla sopimuksilla työskenneltäessä työstä katoaisi kaikki se ilo, mikä siihen oli liittynyt. Ei olisi pystynyt tekemään enää työtään niin hyvin kuin osaisi. Työt tehdessään ei olisi enää tuntenut sitä, mitä työtä tehdessä pitäisi tuntea.
Tarinalla on onnellisempi päätös kuin muutamalla muulla samanlaisella. Eräs yksityisyrittäjä tekee ja markkinoi Emmerdale-sarjan vanhoja jaksoja DVD-levyille tehtyinä. Sarjan alkuaikojen käännösten taso ei ollut kovin kaksinen, joten erinäisten vaiheiden jälkeen vaimoni sai työtarjouksen kääntää ne uudestaan. Palkkataso ei ollut Maikkarin vanhojen sopimusten luokkaa, mutta sai luvan tehdä käännökset kunnolla ja huolella. DVD-pakkaukset ovat käyneet yllättävän hyvin (minusta) kaupaksi. Suomessa on tuhansittain enemmän tai vähemmän intomielisiä Emmerdale-faneja. Kun levypakkauksen takana lukee: "Käännös Kaarina Suvanto", niin se ei ole siellä ensisijaisesti tekijänoikeudellisista syistä, vaan siksi, että sarjan innokkaille katsojille se on laadukkaan käännöksen tavaramerkki. Hyvää on koitettu tehdä, mutta priimaa on pukannut tulemaan.
Kuka ihme määrittelee keskikertaisuuden?
VastaaPoistaEikä raivokas työ opeta tai saa aikaan luovuutta vaan tappaa sen heti alkuunsa. Raivokas työ ja kunnon opettaja saa aikaan keskinkertaisuuden, joka osaa tuottaa hengettömän kuvan, jota kaikki hurraavat, koska sellainen kuva ei hypi kenenkään nenulle.
Olisi hyvä Matti jos lyhentäisin bloggaustasi puoleen ja osallistuisit keskusteluun. Niin kokemuksetasi olisi kaikille hyötyä.
Jore Puusa
Valokuvauksen opiskelijoita noin 700 eri tasoilla.
Arvostan kyllä kovasti sekä sitä työtä jota Jore teki ammattilaisaikanaan ja hänen uupumatonta pyrkimystään pelastaa kuvajournalistien ammattikunta, mutta en aio liittyä mitenkään keskusteluun alennustilassa rypevän suomalaisen journalismin kehittämisestä, koska se on mielestäni sekä liian myöhäistä että toivotonta, ja liikaa oman osaamisalueeni ulkopuolella. Sensijaan minulla on paljonkin ajatuksia sekä muiden, että omien kirjoitusteni pituudesta. Myös erilaisista luovuuden ilmenemistavoista ja niiden määrittelyistä eritavoitteisten ja - pätevyyksisten määrittelijöiden mittareilla. Niihin palaankin lähiaikojen blogeissani. Pitkissä. Jos ehdin ja jaksan. MJK
VastaaPoista